Avatar billede advancedweb Nybegynder
20. august 2005 - 15:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

bottom skal ikke være browser-bottom, men body-bottom

Jeg har fået rodet mig ud i et design af de lidt sværere :-)

http://advancedweb.dk/projects/

Der er så en bottom-divs som ligger nede i browserens bund

<div style="z-index: 1; position: absolute; bottom: 0px; left: 0px; width: 390px; height: 25px; background-color: #797e24;"></div>
<div style="z-index: 1; position: absolute; bottom: 0px; left: 500px; height: 20px; background: transperant;"><p style="color: #ffffff; font-size: 10px;">Copyright &copy;2005 AdvancedWeb.dk | All rights reserved</p></div>

De er sat til bottom: 0px; så de ligger helt nede i bunden...

Problemet er ganske enkelt at det er Browserens bund og ikke body'ens bund, så hvis man har et vindue der er mindre en en anden divs højde så følger den stadig browserens bund, hvor den ellers skulle blive på sin plads helt nede i sidens bund.

Hvis i prøver at åbne siden, og hive browser-vinduet i højde så browseren er smal på den vandrette måde, så kommer bliver bunden så man kan se den, men hvis man scroller ned kan man se at den ubnd-bjælke bliver nætsen midt på siden.
Avatar billede roenving Novice
20. august 2005 - 16:03 #1
Jeg har leget lidt med det, og fundet ud af, at det ikke er muligt at finde en løsning som virker helt ens crossbrowser medmindre man bruger en masse javascript !-)

I http://www.eksperten.dk/spm/634694 kan du finde et eksempel på det !o]
Avatar billede advancedweb Nybegynder
20. august 2005 - 16:14 #2
Jeg er ligeglad med om det virker i IE... det kommer det aldrig til :p
Avatar billede roenving Novice
20. august 2005 - 16:38 #3
Hvis du bare altid skal have et element i bunden skal du da bare sætte det relativt !-)

-- men hvis problemet er, at du vil have det i bunden, hvis indholdet er større end browser-vinduet, og i bunden af browser-vinduet, hvis det ikke er, så er det kun muligt at basere det på javascript ...
Avatar billede advancedweb Nybegynder
20. august 2005 - 16:43 #4
ellers skal det hele sættes ind i en div, og så en div nedenunder evt med clear: both; ...

Okay.. jeg prøver at kigge på det.. smid et svar :p
Avatar billede roenving Novice
20. august 2005 - 16:48 #5
Oki '-)

-- problemet er, at skal det bare være nogenlunde cross-browser-agtigt (og man kan  jo ikke designe til 1/5 af de brugere, som kommer forbi !-), støder man ind i de inkonsistenser, der er i css-tolkningen, for hver eneste renderings-maskine har sin egen opfattelse af hvordan man skal behandle forskellige positionerings-ting !o]
Avatar billede roenving Novice
20. august 2005 - 18:04 #6
-- og tak for point ;~}