Avatar billede kristjan Nybegynder
20. august 2005 - 14:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fra HTML - til PHP - Hjælp ønskes..

Hej derude...

Ville høre om i kunne hjælpe mig med et php-script, dvs en script der sørger for at forsiden forbliver den samme, mens undersiderne (kun tekst og billeder) hentes i en tabel.
Sådan her havde jeg forestillet mig det: http://www.grobari.dk/3/red , hvor den midterste tabel er der hvor undersiderne skal uploades.

Kan i venligst hjælpe mig med et script til dette?

NB: Er bruger af Frontpage, så håber alligevel det kan lade sig gøre.

På forhånd TAK
Avatar billede leif Seniormester
20. august 2005 - 14:44 #1
Hvis du skal til at arbejde med PHP skal du skrotte FrontPage.

Nogen bruger Notesblok til at kode i og andre bruger fx. TSW Webcoder.

Der er mange måder man kan vælge at bygge det op på, fx. med includes dvs. du har 1 index fil samt et antal filer som bare dynamisk bliver inkluderet i index. Alternativ kan man ligge al sin kode i en database, fx. lige netop den side du viser ville jeg lave så jeg har en Tabel med felterne Dato, Begivenhed, Kamp og Resultat og derefter med lidt PHP kode hente alle rækkerne ud og vise dem !

Hvis du ikke har arbejdet med PHP og MySQL før, vil jeg foreslå dig at starte med at kigge hos www.webcafe.dk
Avatar billede soundgarden Nybegynder
21. august 2005 - 22:57 #2
Hvis du skal lave dette i php kræver det flere siders tæt skrevet kompliceret kode og du skal lære flere ting lige fra MySQL som du håndterer igennem MyPHPAdmin til php programmering.
Der findes en bog af Heine Lennatr Christensen som forlaget Globe udgiver der er meget god til at lære dette, Pris 300-.

Dog kan det du ser der på den hjemmeside let laves i frameset som er html programmering. Dette fungerer ved at du har en index.htm side hvor du kalder eks. top, venstre, indhold og højre. i kolonnen "ventre" kan du så lægge dine links  (<a href="linknr1.htm" target="main"</a>) og i koden angiver du target som navnet på indholds kolonnen som typisk vil have navnet main. Du kan også bruge iframes.
Kopier nedestående ind i et tomt html dokument:
Dette vil være din index side og nu skal du så bare lave 4 sider der hedder topimage.htm, links.htm, indhold.htm og hojrekol.htm

Husk de links du laver i links htm skal have target="main"
<html>
<head>
<title>Mit f&oslash;rste frameset - [ lavet af iframes]</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body><table width="800" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td height="70"><iframe src="topimage.htm" name="top" scrolling="auto" frameborder="0" width="100%" height="100%"></iframe></td>
  </tr>
  <tr>
    <td>
<table width="100%"  border="1" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="25%"><iframe src="links.htm" name="venstre" scrolling="no" frameborder="0" width="100%" height="100%"></iframe></td>
    <td width="50%"><iframe src="indhold.htm" name="main" scrolling="auto" frameborder="0" width="100%" height="100%"></iframe></td>
    <td width="25%"><iframe src="hojrekol.htm" name="hojre" scrolling="no" frameborder="0" width="100%" height="100%"></iframe></td>
  </tr>
</table>
    </td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>

Frank
Avatar billede soundgarden Nybegynder
29. august 2005 - 17:44 #3
Når man bruger en lille halv time på at lave koder du kan bruge og i det hele taget have givet et fornuftigt svar på dit spørgsmål - er det så ikke fair at man får nogle point?

Frank
Avatar billede soundgarden Nybegynder
30. august 2005 - 12:58 #4
Er det for meget?
Avatar billede kristjan Nybegynder
30. august 2005 - 19:57 #5
Sorry, jeg havde bare glemt denne tråd fuldstændig. Flot og brugbart svar og points til dig...

Tak og undskyld forsinkelsen ;)
Avatar billede soundgarden Nybegynder
30. august 2005 - 20:01 #6
No worrys - du skal forøvrigt nok lige ændre height="100%" til: height="768"

Takker!