Avatar billede gertnissen Nybegynder
18. august 2005 - 22:16 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

fra å til å

Hvordan får jeg oversat diverse html special char, som f.eks. å (å) til å

Hvad hedder de 2 typer iøvrigt.

PS. ikke en løsning med egen oversættelser, det skal gerne virke til _alle_ sprog/tegntabeller (hvis muligt altså)
Avatar billede gertnissen Nybegynder
18. august 2005 - 22:23 #1
hmm, jeg fandt html_entity_decode som lavede å om å.

Men hvordan laver jeg om til &#229 ?
Avatar billede nielle Nybegynder
18. august 2005 - 22:39 #2
$dinTekst = str_replace("å", "å", $dinTekst);
Avatar billede gertnissen Nybegynder
18. august 2005 - 22:49 #3
Det var så en løsning med egen oversættelse - Jeg kender desværre ikke samtlige fra/til par af disse html special char, hvorfor en str_replace er en umulig løsning.

Å - å - å var blot et eksempel af mange, men der findes jo rigtig mange af disse koder. En virker ikke helt korrekt at skulle bygge 100+ str_replace og vedligeholde disse manuelt.

Findes der ikke en PHP funktion ?
Avatar billede kring Nybegynder
18. august 2005 - 22:58 #4
Følgende er sakset fra http://dk2.php.net/htmlentities

<?php

function htmlentities2unicodeentities ($input) {
  $htmlEntities = array_values (get_html_translation_table (HTML_ENTITIES, ENT_QUOTES));
  $entitiesDecoded = array_keys  (get_html_translation_table (HTML_ENTITIES, ENT_QUOTES));
  $num = count ($entitiesDecoded);
  for ($u = 0; $u < $num; $u++) {
  $utf8Entities[$u] = '&#'.ord($entitiesDecoded[$u]).';';
  }
  return str_replace ($htmlEntities, $utf8Entities, $input);
}
?>

Det virker som om at det er htmlentities($str, ENT_QUOTES); du skal kigge på.
Avatar billede nielle Nybegynder
18. august 2005 - 22:59 #5
Der er funktionerne htmlentities() og htmlspecialchars(). De bliver nævnt sammen i manualerne, men der bliver ikke nævnt andre muligheder. Hvis de eksisterede så  ville jeg forvente at de blev nævnt sammen med disse to funktioner. Så ...
Avatar billede nielle Nybegynder
18. august 2005 - 23:01 #6
PÅ denne side - lidt nede på siden - finder du en tabel over hvad der er af special tegn:

http://www.bbsinc.com/iso8859.html
Avatar billede gertnissen Nybegynder
10. februar 2006 - 16:36 #7
Smider I et svar ?

Tidlig Forårsrengøring lukker spørgsmålet....  sorry for den lange liggetid.
Avatar billede nielle Nybegynder
10. februar 2006 - 17:27 #8
Okay :^)
Avatar billede kring Nybegynder
10. februar 2006 - 18:24 #9
Oki doki :)
Avatar billede gertnissen Nybegynder
10. februar 2006 - 19:05 #10
Tak for hjælpen.
Avatar billede nielle Nybegynder
10. februar 2006 - 19:56 #11
Takker for point :^)