Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
18. august 2005 - 12:55 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Trim i Oracle SQL

Jeg trækker SAP data ud af en Oracle tabel i et SAP data warehouse og så er jeg stødt på et felt, der fra SAPs brugerflade ser tomt ud, men hvor SAP af en eller anden grund har sat EER blanktegn i den underliggende tabel, dvs. søgning på "" eller Null giver ikke hit, men det gør derimod " ":

... WHERE QAVE.VCODE = " "

og det virker uden problemer - jeg får de hits, jeg forventer.

Det synes jeg jo ikke ser 'pænt' ud så jeg ville hellere skrive:

... WHERE Trim(QAVE.VCODE) = "" eller
... WHERE Len(Trim(QAVE.VCODE)) = 0

men når jeg gør det, så kører SQL' en, men jeg får bare ingen hits.

Hvorfor kan man ikke skrive sådan?
Avatar billede hgc Nybegynder
18. august 2005 - 13:09 #1
Trim(QAVE.VCODE) bliver til null-value, derfor virker dine to forsøg ikke. Længden af en null-value giver også null-value.
Så du burde kunne skrive
... WHERE Trim(QAVE.VCODE) is null
hvis du synes det er pænere.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
18. august 2005 - 15:00 #2
Det virker bare perfekt - tak for forklaringen!