Avatar billede listige_luc Praktikant
18. august 2005 - 12:52 Der er 1 kommentar og
1 løsning

SQL Sum funktion skal udtrække dato til Pivottabel i Excel

Udbyggelse af http://www.eksperten.dk/spm/637498.

Nu er mine datoer ændret til et datofelt og jeg har tilpasset det i min ASP, så det er bare fjong. ;-)

Meningen er at jeg vil udtrække noget statistik fra db'en, såsom summen af solgte varer for en given periode. Jeg har hørt noget om at man kan trække data over i en såkaldt Pivottabel i Excel, og derefter oprette diagrammer osv.

Der er tre tabeller:

vare:
id
Navn (ex. Type I)

ordre:
id
kundeid (henviser til kundedata i tabellen kunder)
dato (datofelt, ex. 12-08-2005)

ordrevare:
id
ordreid
vareid
antal

vare.id = ordrevare.vareid
ordre.id = ordrevare.ordreid

SELECT SUM(antal) AS Total FROM ordrevare WHERE ordreid IN (SELECT id FROM ordre) GROUP BY vareid ORDER BY vareid

Dette giver mig summen for samtlige varer for samtlige ordrer, dvs. det totale salg siden begyndelsen. Nu vil jeg gerne have vare.Navn med samt mulighed for at lægge sammen månedsvis.

Jeg forestiller mig at få Periode (jan 05), Navn (Type I) og Total (5000). Den skal hente alle data, men dele det op månedsvis. Jeg vil bruge det til at sammenligne Total fra tidligere perioder, så man kan følge salget.

Kan jeg så i Pivottabellen hente en forespørgsel fra Access eller hvordan fungerer det? Kan jeg så bruge dataene til udregninger, eks. forskel fra sidste periode (+/-), forskel i % (+/-) mm. Kan jeg bruge en Pivottabel til det ovennævnte?

Det var en ordentlig mundfuld, så jeg giver maks. point. Nu håber jeg at jeg har været tydelig og specifik nok i min forklaring. Ellers er jeg klar til at uddybe. :-)
Avatar billede listige_luc Praktikant
18. august 2005 - 14:13 #1
Hovsa! Der skulle stå data i overskriften...
Avatar billede listige_luc Praktikant
03. november 2005 - 14:29 #2
Nå ingen respons...:-( lukker...