Avatar billede -benne- Nybegynder
17. august 2005 - 22:13 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Windows XP 32-bit vs. Windows XP 64 bit

Jeg har erhvervet mig en bærbar med en AMD 64-processor, og er ligeledes i den heldige situation at have msdn-subscription på windows xp i 64-bit edition.

Men hvad vil min gevinst være ved at benytte xp 64 i forhold til alm. xp på min bærbare? Jeg er udvikler til daglig, og udvikler programmer til hovedsaglig 32 bit cpu'er, og op mod database-servere (så har også mysql/mssql-server installeret lokalt).

Vil jeg have problemer med at køre alm. 32-bit servere (mysql m.m.), samt spil, programmer osv, designet til 32-bit systemet - og hvad med ældre programmer, fra før 64 bit blev taget i brug?

Og vil det i det hele taget være bøvlet værd, ikke bare at køre den alm. 32 bit version?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
17. august 2005 - 22:19 #1
Du kan forvente at ikke alle 32-bit programmer vil fungerer - de fleste vil fungere uden problemer, men f.eks. Symantec Antivirus skal kører en særlig 64-bit version.

Min umiddelbare mening ville være nej - da der endnu ikke er kommet nået særligt smart til 64-bit - men spørg om 6 mdr. så er det nok ja. Du kan forvente af DB'er vil blive 64-bit i programstrukturen pga den hurtige arbejdshastighed.
Avatar billede -benne- Nybegynder
17. august 2005 - 22:21 #2
Var også den eneste forskel jeg havde lagt mærke til. Men der vil ikke være nogen forskel i hastigheden/stabiliteten af windows, som sådan?
Avatar billede driis Nybegynder
17. august 2005 - 22:32 #3
Jeg bruger Windows x64 til daglig og er godt tilfreds. Alle programmer jeg bruger, kører uden problemer. Dog med 2 undtagelser: Daemon Tools og Adobe Acrobat PDF printeren. Begge programmer fungerer ved at installere en driver, og de findes (svjv) ikke i 64 bit versioner.

Der er 2 ting du skal være opmærksom på:
1) Du skal bruge 64 bit drivere til alt dit hardware. 32 bit drivere du'r ikke. Undersøg på hardwarefabrikanternes hjemmeside før du installerer.
2) Du kan ikke køre gamle 16-bit baserede programmer på Win64.

Når du udvikler, skal du selvfølgelig være opmærksom på at kompilere som 32-bit, så din kode kan køres på ikke-64 bit maskiner. Bruger du Visual Studio er der i øvrigt en option, der når den slås til, giver warnings hvis du gør ting, der kan være et problem hvis koden skal køres på en 64 bit maskine - det fungerer dog primært til C/C++ compileren.
Avatar billede -benne- Nybegynder
17. august 2005 - 22:54 #4
Okai - men er der nogle ting der gør at jeg burde køre 64 frem for 32? Rent stabilitetsmæssigt, hastighed m.m.
Avatar billede driis Nybegynder
17. august 2005 - 23:06 #5
Well, jeg oplever at 64 bit versionen er ret stabil, den er ikke gået ned for mig endnu. Den er også baseret på Windows Server 2003.

Men det er 32 bit versionen selvfølgelig også.

Det, der taler mest for at installere 64 bit Windows er hvis du skal bruge større programmer, der er optimeret til Windows 64 bit. Så vil du (i hvert fald teoretisk) kunne mærke en ydelsesforbedring i forhold til 32 bit Windows.
Avatar billede -benne- Nybegynder
17. august 2005 - 23:46 #6
Så det vil sige, at det taler sig for, at jeg skal installere xp 64 :)
Avatar billede -benne- Nybegynder
18. august 2005 - 09:22 #7
Smid et svar :)
Avatar billede ksoren Nybegynder
18. august 2005 - 09:24 #8
x64'eren er også god, hvis du gerne vil forkæle din pc med meget RAM :)
Avatar billede driis Nybegynder
18. august 2005 - 18:22 #9
Svar
Husk at kontrollere du kan få drivere til dit hardware, før du installerer (det er i hvert fald rarest)
Avatar billede -benne- Nybegynder
18. august 2005 - 19:02 #10
Jeg har chekket op - systemet er bygget på SIS,med ATI Radeon grafik, og det er en athlon 64 processor der sidder i :)
Avatar billede mtj111 Novice
19. august 2005 - 21:49 #11
driis>> Ved du om der er 64-drivere med i Windows x64 til TV-kort (TV-tunere)?

Michael ;-)
Avatar billede driis Nybegynder
19. august 2005 - 23:08 #12
Nej det ved jeg ikke, men mit gæt er, at der er drivere med til nogle af de mest populære.
Avatar billede mtj111 Novice
19. august 2005 - 23:12 #13
hmm... OK...

Mit er nok ikke så populært... Jeg kan næsten ikke finde et navn på det. Det skulle vist være Phillips der lavede chipsættet til det, men det findes ikke på phillips.com...
Jeg kan ikke engang finde en 32-bits driver til den... :-(

Men jeg krydser fingre, og håber det bedste...

Driis>> Mange tak! :-D

Michael ;-)
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
25. august 2005 - 06:41 #14
Driis > Angående dette .. ved godt det måske ikke lige svare på tv-kortet spørgsmålet, men jeg har et Creative Webcam Live! Pro og dett er der ikke engang en beta driver til endnu , selv om cammet er meget nyt, og creative ikke stopper for at reklamere for det på deres website. Problemet er jo ikke der ikke er nogen drivere til det, problemet er de ikke er skrevet om til 64 bit , og fungere derfor ikke .. men mtj111 hvis du går ind på www.planetamd64.com er der faktisk en del beta release drivers inklusiv til tv tuners.
Avatar billede mtj111 Novice
25. august 2005 - 15:42 #15
OK... tak, det vil jeg kigge på...

Men håbet er jo nok lille når jeg ingen gang kan finde en 32-bits driver ;-)

Michael :-D
Avatar billede mtj111 Novice
25. august 2005 - 15:51 #16
Wauw!!! Fed side!

Tak!