Avatar billede alvion Nybegynder
17. august 2005 - 21:34 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke ftp'e fra andre klienter i netværket

Jeg har installeret en FreeBSD 5.4 maskine på ip 192.168.1.3

Jeg har slået ftp til via inetd, og jeg kan uden problemer lave en ftp-session fra serverens shell til "sig selv".

Men hvis jeg prøver at åbne en ftp session fra en anden maskine i netværket, så får jeg følgende besked:

>ftp 192.168.1.3
Tilsluttet 192.168.1.3.

(og så efter et minuts tid...)

Forbindelsen blev lukket af fjernvært.

Nogen gode ideer?
Avatar billede medions Nybegynder
17. august 2005 - 22:24 #1
Du kan jo kun ha' én port 21 åben jo... - så prøv og sæt den anden FTP på en anden port og connect så til den! - husk og tilføje porten i din shell!

//>Rune
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. august 2005 - 23:44 #2
internt burde det ikke betyde noget.
prøv og tilføj klient maskinens ip til serverens /etc/hosts fil.
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. august 2005 - 23:45 #3
medions det lyder da heller ikke som om han kører flere ftpd's ?
Avatar billede alvion Nybegynder
18. august 2005 - 08:16 #4
Et lille kuriosum... Det samme problem gør sig gældende for telnet, men IKKE for http (Apache)

Fælles for ftp og telnet er, at de på min server styres af inetd - det gør Apache ikke. Så jeg har på fornemmelsen, at det er et eller andet i inetd's opsætning.

medions => Jeg prøver lige dit forslag
Avatar billede alvion Nybegynder
18. august 2005 - 09:06 #5
medions => Det virker så langt, at jeg nu bliver spurgt om brugernavn/password. Efter jeg har indtastet disse to ting, hænger forbindelsen igen indtil:

Forbindelsen blev lukket af fjernvært.
Avatar billede alvion Nybegynder
18. august 2005 - 09:09 #6
Og det samme sker for telnet. Spørger om brugernavn/password, derefter hænger den.
Avatar billede alvion Nybegynder
18. august 2005 - 09:31 #7
Nu prøver jeg at installere xinetd istedet.
Avatar billede alvion Nybegynder
18. august 2005 - 10:02 #8
Det gjorde desværre ingen forskel
Avatar billede Syska Mester
18. august 2005 - 10:51 #9
stop ftp helt, og start manuelt med "/usr/libexec/ftpd -Dll"

husk du ikke kan logge ind med root med mindre du fjerner ham fra /etc/ftpusers
Avatar billede simonvalter Praktikant
18. august 2005 - 19:25 #10
alvion har du gjort som jeg sagde? jeg har set det mange gange før og det har været løsningen. Det rigtige problem har godt nok ligget i routeren men kan ikke huske hvordan det skal indstilles.. ihvertfald har det krævet en ændring for min tidligere speedstream 5711. Indstillingen er så lavet for http men ikke for andre porte.
Avatar billede Syska Mester
18. august 2005 - 19:33 #11
øhhh, hvis det er problemet giver det da ingen mening, da ftp klienten giver sin ip og ikke hostname til serveren...
Avatar billede simonvalter Praktikant
18. august 2005 - 20:23 #12
buzzz ja spørg mig ikke hvorfor. kunne det ske at ftp,telnet, ssh  eller noget andet osv forsøger at resolve ip til hostname for at vise det f.eks i "who"
Det eneste jeg ved er at jeg har haft problemet i min netværk da jeg kørte egen fbsd server med at den timede ud og fik at vide at jeg skulle komme ip i hosts filen.
Avatar billede Syska Mester
18. august 2005 - 22:46 #13
ja, nu du siger det.... tror jeg også jeg mindes det med ssh tager 1000 år om at connecte hvis man ikke har sat et eller andet op på serveren, da den så venter på en timeout, men at klienten skulle derind kan jeg ikke lige huske......

Her fandt lige linket....: http://www.freesbee.dk/howtos/liebach/hosts.html

nollert, gør min openbsd heldigvis ikke :-) *heheh*

// ouT
Avatar billede simonvalter Praktikant
18. august 2005 - 22:57 #14
Ja der var det. Jeg sidder iøvrigt og blander det sammen med et andet problem med intern https der går igennem routeren som lavede nogen problemer med min speedstream.
Avatar billede Syska Mester
18. august 2005 - 23:19 #15
heheh, hvis du alligevel har en server, så burde du da sætte den op som firewall også... fjerner en masse problemer med redirection, og så er det da også cool at have sin egen firewall :-)

// oUT
Avatar billede simonvalter Praktikant
18. august 2005 - 23:52 #16
Nej jeg kører den ikke mere. Har kørt web,cvs,mail,firewal,nat osv i et par år men jeg har ikke tiden til det længere. Så nu betaler jeg mig fra det istedet.
Avatar billede alvion Nybegynder
19. august 2005 - 09:10 #17
simon => Jeg kom til at skrive før, at det var Medions forslag jeg havde prøvet. Det var selvfølgelig dit.

Jeg har indsat klienternes ip adresser (+ hostnavne) i /etc/hosts. Det resulterer i , at jeg nu bliver spurgt om brugernavn/password. Efter jeg har indtastet disse to ting, hænger forbindelsen igen indtil:

Forbindelsen blev lukket af fjernvært.

buzzzz => Jeg har prøvet at stoppe inetd og starte ftpd med "/usr/libexec/ftpd -Dll". Jeg kan connecte og bliver spurgt om brugernavn/password. Derefter hænger forbindelsen ligesom jeg har skrevet ovenfor til simon.
Avatar billede alvion Nybegynder
19. august 2005 - 09:15 #18
Nu har jeg fundet ud af noget. Lad mig lige opsummere......
Avatar billede alvion Nybegynder
19. august 2005 - 09:18 #19
Jeg HAR indsat ip-adresserne i /etc/hosts. Det hjalp ikke.
Jeg HAR startet ftpd som selvstændig process. De hjalp heller ikke.

Min FreeBSD var sat op med routeren som navneserver. (Dvs. gateway var 192.168.1.1 og DNS var 192.168.1.1). Det havde jeg gjort fordi TDC's router (den jeg havde på før) fungerede i en dobbeltrolle som navneserver. Men det gør den nye jo nok ikke.

Nu har jeg fjerne 192.168.1.1 som DNS i serveren. Så virker ftp fint! :-)
Avatar billede Syska Mester
19. august 2005 - 09:18 #20
Har du prøvet både Passiv/Active Ftp på klient siden?
hmmm, tænke tænke..... du har vel ikke firewall aktiveret som kun blokere for udefra kommende trafik siden du kan connecte lokalt....

har du connecter lokalt, bruger du så ip'en eller localhost? hvis du bruger localhost så prøv med ip'en..

// ouT
Avatar billede Syska Mester
19. august 2005 - 09:19 #21
Hvad ftp klient bruger du? Hvis du bruger IE eller den dos ting i windows, så prøv en anden.... www.ghisler.com
Avatar billede alvion Nybegynder
19. august 2005 - 09:21 #22
Tak fordi i ledte mig på rette vej! :-)
Avatar billede alvion Nybegynder
19. august 2005 - 09:21 #23
buzzzzzzzzzz => Jeg tester både med dos ftp og Total Commander - sidstnævnte er mit daglige redskab :-)
Avatar billede Syska Mester
19. august 2005 - 09:33 #24
sidste er også klart det bedste, kan det hele....