Avatar billede jubas Nybegynder
16. august 2005 - 21:55 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Function der vælger recorrdset i to tabeller

Er der nogen der kan hjælp mig med, en Function der kan vælge de recorrdset ud i to tabeller, hvor tabellen import feltnavn varenummer  er lig med feltet  navn  fra tabellen  billeder  .Det er bar lig at navn i tabellen billeder (varenummer.GIF)  er lig med varenummer bort set fra  .GIF  Kan det over hoved lade sig gøre at  skriv  i Function så der bliver set bort fra  .Gif  feltet fra billeder  navn
Avatar billede terry Ekspert
16. august 2005 - 22:06 #1
I think you need to explain in a bit more detail what it is you want. If you can give an example it may help too.
Avatar billede jokkejensen Novice
16. august 2005 - 22:29 #2
med mysql bruger du bare : SELECT LEFT(navn, 4) as navn * from billeder;

Den smider de 4 sidste cifre af... så

varebillede1.gif bliver til
varebillede1

så joiner du bare på de 2
Avatar billede jubas Nybegynder
16. august 2005 - 22:31 #3
Der skulle gerne  oprette en ny tabel med  to felter.  felt1 = varenummer fra  tabellen import  og  felt2 = navn fra tabellen billeder  hvor varenummer er = navn  da varnummer er lig  med navn bort set fra at der står .gif bag ved
Avatar billede jokkejensen Novice
16. august 2005 - 22:33 #4
men er det mysql ?
Avatar billede jokkejensen Novice
16. august 2005 - 22:35 #5
Select billeder.navn, import.varenummer from billeder, import where LEFT(billeder.navn, 4) =  import.varenummer;

ala noget i den stil
Avatar billede jubas Nybegynder
16. august 2005 - 22:42 #6
Det lyder  meget godt men jeg ville gene have en til at skrive Function for det er jeg ikke for stiv i men eller tak for jeres hurtige svar
Avatar billede terry Ekspert
17. august 2005 - 09:38 #7
jokkejensen> We have to assume that jubas wants to do this in Access as we are in Access category. If this assumption is incorrect then I hope jubas tells us!

jubas> Are you saying that if you have a record in your table and the field varenummer contains for example "Vare123", then you want to create a field in a new table where the field name is Vare123?

If this is correct then I have to ask why? If your table contained say 1000 records, then this would mean that you want 1000 fields in a new table and that is just for varenummer!
So I would try solving your problem in another way, as this is against all the rules of relational databases!
Avatar billede jubas Nybegynder
20. august 2005 - 11:42 #8
Hej terry du må undskylde at jeg ikke har regeret før nu men har været uden bys
Jeg prøver igen at forklare hvad det er jeg har brug for: jeg skal bruge en  Function der læser alle recorrdset i en tabel og opretter et nyt recorrdset  minus de fire sidste tegn :( varenummer:12215566.gif til nyt felt1:12215566)i samme tabel eller i en ny tabel
Avatar billede terry Ekspert
20. august 2005 - 12:40 #9
This SQL (example) will remove the last four characters from the text in the field varenummer

UPDATE YourTable SET varenummer = Left(VareNummer, Len(VareNummer)-4)

If you want to make a new field in the table then first add the new field in the table and then use

UPDATE YourTable SET YourNewField = Left(VareNummer, Len(VareNummer)-4)

NOTE: This SQL assumes that ALL records contain something in the field Varenummer and that it is longer than 4 characters.
Avatar billede jubas Nybegynder
21. august 2005 - 12:43 #10
hej terry når jeg bruger din SQL sætninger bliver felt varenummer  tomt hvorfor?
Avatar billede terry Ekspert
21. august 2005 - 13:04 #11
Hi jubas>Hard to say why the field is empty, can you send me your dB so that I can take a look?

eksperten@NOSPAMsanthell.dk

remove NOSPAM
Avatar billede terry Ekspert
21. august 2005 - 13:05 #12
Try this to see what the field gets changed to

SELECT Left(VareNummer, Len(VareNummer)-4) as NewVareNumber
Avatar billede terry Ekspert
21. august 2005 - 13:34 #13
Hi jubas>
THis works with the dB you sent

UPDATE billeder_gif SET billeder_gif.varenummer = Left([varenummer],Len([varenummer])-4);
Avatar billede jubas Nybegynder
21. august 2005 - 13:40 #14
jeg takke mange gang
Avatar billede terry Ekspert
21. august 2005 - 13:43 #15
selv tak, og god søndag