Avatar billede madiedk Nybegynder
16. august 2005 - 18:03 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

database diagrammer

jeg skal lave nogle database diagrammer af e/r typen og har set på nogle diagrammer at der nogle steder gør 2 armen ned til en tabel begge med 1 til mange hvad betyder det?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2005 - 18:07 #1
kan du give et link til et eksempel ?
Avatar billede madiedk Nybegynder
16. august 2005 - 18:08 #2
jeg kan ikke finde nogle på nettet har du en email, kan jeg sende et eks
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2005 - 18:12 #3
arne_v@mail.danbbs.dk
Avatar billede krukken Juniormester
16. august 2005 - 18:13 #4
der hvor der går to "arme" ned til er mange relationen.
Avatar billede krukken Juniormester
16. august 2005 - 18:15 #5
Det vil sige at den side som har den enkelte "arm" kan have flere af den type som er på den modsatte side. Giver det mening?
Avatar billede madiedk Nybegynder
16. august 2005 - 18:26 #6
http://members.iinet.net.au/~lonsdale/docs/erd.pdf her på side 4 er der et eksempel. men hvad er forskellen på at der er én en til mange releation og to en til mangle relationer mellem 2 tabeller?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2005 - 18:33 #7
jeg ved det ikke

jeg vil gætte på at det betyder at der er 2 attributter i den øverste
tabel som relaterer sig til den nederste tabel
Avatar billede krukken Juniormester
16. august 2005 - 18:35 #8
Diagrammer skal læse på denne måde: Et department har flere Employies, en employie er ansat i netop et department.
Avatar billede madiedk Nybegynder
16. august 2005 - 18:36 #9
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2005 - 18:40 #10
det er tilfældet hvor en klasse har en 1:m relation til sig selv
Avatar billede krukken Juniormester
16. august 2005 - 18:40 #11
Grundelæggende findes der tre relationer ved database. en-til-en, en-til-mange og mange-til-en. Disse relationen bruges i forbindelse med rationenelle dataser. Har du hørt om primær og fremmednøgler?
Avatar billede krukken Juniormester
16. august 2005 - 18:41 #12
hov - den sidste relation hedder mange-til-mange istedet for mange-til-en:-)
Avatar billede madiedk Nybegynder
16. august 2005 - 18:48 #13
primær nøgler ved jeg godt hvad er, det er dem der er unikket for en tabel. hvad er fremmednøgler?
Avatar billede krukken Juniormester
16. august 2005 - 18:49 #14
det er dem som "angiver" at der er en relation imellem to tabeller. Man skal jo eksempelvis vide hvilket firma en medarbejder er ansat i.
Avatar billede struds Nybegynder
16. august 2005 - 23:59 #15
Det betyder blot at der er to referencer der binder entiteterne sammen. I eksemplet du selv linker til omskriver de en mange-til-mange relation til to en-til-mange relationer (da det ikke er muligt at implementere en mange-til-mange relation).

Hvis vi laver et tænkt eksempel for at sætte tingene på plads:
Forestil dig at du skal modelere en biludlejning. Du har identificeret tre vigtige entiteter. BIL, PERSON og LEJEKONTRAKT.

PERSON>--(lejer)--LEJEKONTRAKT--------<BIL

LEJER (En LEJEKONTRAKT binder en PERSON til en BIL. Men en PERSON kan sagtens have flere LEJEKONTRAKTER, på samme måde som der er tilknyttet flere LEJEKONTRAKTER til en BIL (ellers er det nok en dårlig forretning for udlejer).

Nu udvider du modellen til også at registrere chaføreren, som jo også er en PERSON.

PERSON>--(chafør)--LEJEKONTRAKT

Derved har du nu to et-til-mange relationer mellem PERSON og LEJEKONTRAKT, den ene er et udtryk for hvem der betaler, den anden hvem der kører.

Dine to en-til-mange relationer er altså et udtryk for at flere attributter i LEJEKONTRAKTEN peger på en PERSON. I dette tilfælde vil attributten LEJEKONTRAKT:CHAFØR (og også LEJEKONTRAKT:LEJER) pege på PERSON:ID (eller lignende) og være fremmednøgle(r).