Avatar billede evj Nybegynder
16. august 2005 - 14:19 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Send en mail fra Java applet

Hej Ekspertbruger

Jeg er kommet i et lille problem med en Java applet, som ikke helt vil som jeg gerne vil havde den til. så nu håber jeg i kan hjælpe mig

I dag lavet Java appleten en xml fil som bliver gemt lokalt på klienten, denne fil vil jeg gerne havde at appleten åbner default mail program og vedhæfter som en attachment. Så bruger af systemet bare skal trykke send.

lidt lige som html ”sendto” kommando bare hvor det er muligt at kommet xml filen på som attachment

Håber der er nogle der kan hjælp mig
EVJ
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2005 - 14:29 #1
Har den applets privs ?

Ellers kan du næppe starte default mail program.

Prøv evt.:

Runtime.getRunetim().exec("cmd /c mailto:xxx@domain.dk");

Hvis du kender mail serveren og der ikke skal rettes i mailen
var det måske nemmere at sende mailen direkte fra Java.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2005 - 14:29 #2
getRuntime
Avatar billede evj Nybegynder
16. august 2005 - 14:51 #3
mailto kan ikke vedhæfte en fil efter hvad jeg ved af, dette er min problem. det var også ovenståden løsning jeg startede med. men ja jeg har mail server og email det skal sendes til det er fast. så dette kunne være en mulighed, bare ikke noget jeg har arbejdet med :-( i java
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2005 - 14:56 #4
det burde ikke være så svært

medmindre mails erver og web server er den same skal applet igen have privs
for at connecte til mail-server

du har 2 muligheder:

1)  brug af javamail - applet henter et par jar filer fra web serveren
    og bruger SUN's kode til at sende email med - det kræver ikke
    ret meget kode - jeg har skrevet en artikel her på Eksperten om
    det at sende emails fra Java

2)  lave en socket connection til mail-server og selv sende - det kræver
    noget mere kode specielt at få attachement til at virke - jeg kan
    nok grave lidt kode frem som kan sætte dig igang
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. august 2005 - 15:05 #5
Spam mail senderens drøm.

1) send en mail til 100 mennesker og bed dem kikke på side x
2) på side x er der sådan en applet det åbner brugerens mailprogram og sender samme mail til alle i hans adressebog.
3) og hvis bare een af modtagerne er dumme nok til at kikke på siden sker det igen. (og igen, ...)

Så jeg håber security er *meget* skrap her.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2005 - 15:11 #6
en applet skal grantes privs for at kunne noget som helst på client PC

hvad folk gør når der popper et vindue op og spørger om man vil give
applet det og det ekstra privs ved jeg ikke
Avatar billede evj Nybegynder
16. august 2005 - 20:27 #7
Hvis jeg benytter mulighed 1, javamail i min applet. Hvilke jar filer skal da appleten hente fra web serveren, for at sende emails fra en applet?
Har du en referance til artiklen?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2005 - 21:10 #8
http://www.eksperten.dk/artikler/77

den forklarer også om jar filerne
Avatar billede evj Nybegynder
17. august 2005 - 19:40 #9
Tak for svar så langt... men -
det som da bliver mit problem, hvordan kan jeg nemt få fatt på clientens smtp udbyder inde fra selve appletten (Jeg arbejder selvfølgelig med en trusted applet)?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2005 - 18:48 #10
det bliver nok svært at få fat i den - der er jo ligesom ikke nogen standard
for hvor den oplysning er

men hvad med at bruge din egen mail server

(med password authentication for at undgå spam relaying)
Avatar billede evj Nybegynder
23. august 2005 - 11:19 #11
Arne hvis jeg skal kunne give dig nogle Points skal du lægge et svar ind
Avatar billede arne_v Ekspert
23. august 2005 - 18:36 #12
kommer her