Avatar billede fedtshit Nybegynder
16. august 2005 - 14:13 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Problemer med CMOS

Jeg har et problem med min PC som startede med at fryse oftere og oftere i XP, hvor et reset fik den til at boote til sort skærm og jeg var nødt til at ge strømmen med AC-stik eller kontakt for at få den igang igen. Nu har jeg store problemer med bare at komme ind i BIOS. Følgende muligheder sker ved opstart...

Hvis jeg starter op kun med CPU, RAM og grafikkort:
0: intet signal til monitor (skærm sort)
1: den indlæser BIOS
2: den fryser imens el. umiddelbart efter 'MEMORY Testing' og før man kan nå at trykkel på DEL-knappen for BIOS

Hvis HD også er sat til:
0: intet signal til monitor (skærm sort)
1: den indlæser BIOS
2: den fryser imens el. umiddelbart efter 'MEMORY Testing' og før man kan nå at trykkel på DEL-knappen for BIOS
3: Windows forsøges indlæst men undervejs bliver skærmen sort, pånær en blinkende streg (cursor?) i venstre hjørne af billedet (sker både ved fejlsikret og normal-start)

Hvis Diskette- og/eller CD-Rom drev yderligere er sat til:
0: intet signal til monitor (skærm sort)
2: Fryser imens el. umiddelbart efter 'MEMORY Testing' og før man kan nå at trykkel på DEL-knappen for BIOS
4: Besked "CMOS checksum error - Defaults loaded" (hvorefter den fryser)
5: Intet! (dvs. ingen start af CPU blæser el. andet)

9 ud af 10 gange sker mulighed 0 eller 2..

Indtil videre har jeg forsøgt følgende:
Clearet CMOS (vha. jumpers).
Skiftet motherboard batteri.
Forsøgt at flashe BIOS men den kan ikke finde hverken CD-Rom eller diskette drev.

med
2 forskelige skærme
2 forskellige RAM moduler der har siddet i alle 3 DIMM-slots
2 forskellige grafikkort

Nogen der kan hjælpe?

.....................................................
PC spec.:
PSU: NorthQ 400W
MoBo: Shuttle AN35/N Ultra
CPU: Athlon XP 2600+
RAM: Empaq 512MB DDR PC400/3200 og Elixir (ditto)
Grafikkort: ASUS GeForce FX5700 (og gammelt S3 8MB)
Avatar billede peet49 Nybegynder
16. august 2005 - 14:15 #1
Jeg har haft en del problemer med både empaq og elixir
Avatar billede mrrius Nybegynder
16. august 2005 - 14:18 #2
din computer startede med at fryse...
DU kan have en strømforsyning som er underdimentioneret...
Du kan have for dårlig en cpu køler , ( derfor fryser cpuén når den bliver fopr varm)
Du kan have brugt for lidt / meget køle pasta under cpu køler.
Du kan have for meget støv i din cpu køler.
Du kan have brændt din cpu af...
Jeg kan ikke finde på mere læige nu
Avatar billede mrrius Nybegynder
16. august 2005 - 14:20 #3
nååå ja , du har højest sansynlig nok strøm i din 400w , men jeg forstod ikke lige det med at du øgede ac strømmen. ( har du ikke bare brændt cpuén af)?
Avatar billede fedtshit Nybegynder
16. august 2005 - 14:30 #4
mrrius> Jeg har kørt med samme opsætning uden problemer i ca. 1 år hvilket udelukker "dårlig cpu køler" og "køle pasta under cpu køler"..

mrrius> Jeg har ikke 'øget AC-strømmen' men bare været nødt til at tage strømmen ved at fjerne AC-stik når der skal bootes (reset fører kun til sort skærm).

peet49> Jeg prøver lige med nogle andre RAM..
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 14:35 #5
Hvis windows forsøges indlæst, så er den færdig med BOOT, og du skal kunne komme ind i bios.

På nogle bundkort er der i BIOS en funktion, hvor BIOS bliver lagt i RAM , og eksekveret derfra. Hvis der er fejl i RAM på dette sted, så vil Checksum være forkert. Når du kommer ind i BIOS, så find denne funktion, og deaktivere denne. Den gør opstarten hurtigere når den udføres i RAM.

Hvis det er strøm på batteriet, og det er sat rigtig i, og ovenstående gør, at den bliver færdig med boot uden Checksum fejl, så har du givetvis en fejl i RAM.
Avatar billede fedtshit Nybegynder
16. august 2005 - 14:37 #7
Det hjalp ikke med min kærestes RAM.. (Empaq har også kørt i mindst et år og Elixir fik jeg for 2 mdr. siden)
Avatar billede sdn Nybegynder
16. august 2005 - 14:39 #8
Hvis Mrrius bud ikke gør sagen bedre så prøv følgende i nævnte rækkefølge:
1) afprøv med nyt kvalitets RAM modul f.eks. fra Samsung, Kingston ect.
2) afprøv med ny PCU
3) afprøv med nyt mainboard
Avatar billede fedtshit Nybegynder
16. august 2005 - 15:21 #9
>PCU skift ingen virkning
og jeg har ingen mainboard og RAM reservedele jeg kan skifte med
Avatar billede fedtshit Nybegynder
16. august 2005 - 17:19 #10
Nu har jeg prøvet med et gammelt motherboard og det ser ud til at boote fint hver gang. Den kan stadig ikke indlæse XP men det hænger vel sammen med at hardware-konfigurationen er ændret hvilket en repair af XP kan klare..

Hvad kan jeg gøre for at fikse det defekte motherboard?
Avatar billede sdn Nybegynder
16. august 2005 - 17:30 #11
Fedt...så fandt du fejlen. Årsagen til at du ikke kan indlæse windows er sikkert pga manglende driver til harddisk controlleren på dette mainboard. Boot op på din Windows XP installations cd og lav en reparation.

Der er desværre nok ikke så meget du kan gøre med mainboardet. Medmindre at der stadig er reklamationsret på boardet, kan du få det repareret/ombyttet hos forhandleren.
Avatar billede mrrius Nybegynder
18. august 2005 - 11:46 #12
boot op i fejlsikret tilstand og prøv at lave en check af harddisken ( med alle de reboots , så kan den have lave sjov på harddisken)og bagefter geninstallere drivere
Avatar billede mrrius Nybegynder
05. september 2005 - 13:53 #13
jeg forstår at du ikke kan reesete computeren , men bliver nød til at slukke for strømmen. det kunne lyde som noget cache ram som ikke virker som det skal. du har en amd cpu , hvor cache ram er blottede. kan det tænkes at der er løbet køle pasta ud i din cache ram, på cpu'en?
Avatar billede fedtshit Nybegynder
05. september 2005 - 21:14 #14
der sad lidt på cachen som jeg har prøvet at rense af med en vatpind, men det hjalp ikke. Kan CPU'en holde til at jeg render den med lidt sprit?
Avatar billede fedtshit Nybegynder
05. september 2005 - 22:08 #15
mener selvfølgelig 'rense den med sprit' ;)
Avatar billede sdn Nybegynder
05. september 2005 - 23:01 #16
ja, du kan fint rense overfladen på cpu'en med rent sprit. HUSK at der skal noget nyt kølepasta mellem cpu og køleren. Rent også køleren for gammelt kølepasta.
Avatar billede fedtshit Nybegynder
06. september 2005 - 11:36 #17
har prøvet at rense CPU og kølr med sprit men uden succes.. Men PC'en kører nu mellem 2-25 min. inden den fryser. Kan det være CPU den er galt med? (BIOS oplyser at temp er mellem 30-55 grader)
Avatar billede fedtshit Nybegynder
06. september 2005 - 12:00 #18
...sidste gang kørte jeg MEMtest i 21 min. før den frøs og en masse mærkelige tegn fyldte skærmen. Selve MEMtest raporterede ikke nogen fejl på RAM.
Avatar billede fedtshit Nybegynder
09. september 2005 - 13:29 #19
Det var min Athlon XP 2600+ CPU der var defekt (den var ikke OC'et og havde kørt ca 2 år) - den er nu byttet med en Sempron 2600+ og nu virker det igen som det skal
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. september 2005 - 13:32 #20
Du har husket kølepasta mellem køleren og CPU'en ? ?

Tag en side af kabinettet, og kør med den aftaget, for jeg tror det er varme ! !