Avatar billede dr_demento Nybegynder
14. august 2005 - 16:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mest solgte varer (top 10)

Hej eksperter.

Jeg skal ha lavet en "top 10" over mest solgte varer i en webbutik.

I mysql tabellen "varer_ordrer_mapping" ligger alle bestilte varer id'er i rækken "vareId"

Tabellen varer_ordrer_mapping ser sådan her ud:

vareId ordreId vareAntal

Hvordan laver man sådan en top10? er lidt på bar bund...
Det må være noget med mysql_num_rows og sum ?
Avatar billede imnewb Nybegynder
14. august 2005 - 16:08 #1
<?php
// din connection
$hent = mysql_query("SELECT * FROM varer_ordrer_mapping ORDER BY vareId DESC LIMIT 0,10");
while ($row = mysql_fetch_array($hent))
{
print "".$row[vareId]." - ".$row[ordreId]."<br />";
}
?>
Avatar billede schaefner Juniormester
14. august 2005 - 16:17 #2
SELECT `vareId`, COUNT(*) AS `total` FROM `varer_ordrer_mapping` GROUP BY `vareId` ORDER BY `total` DESC LIMIT 0,10
Avatar billede schaefner Juniormester
14. august 2005 - 16:19 #3
Eventuelt:

SELECT `vareId`, SUM(`vareAntal`) AS `total` FROM `varer_ordrer_mapping` GROUP BY `vareId` ORDER BY `total` DESC LIMIT 0,10
Avatar billede dr_demento Nybegynder
14. august 2005 - 16:22 #4
imnewb: Det returnerer :

Lidt mærkeligt, når der egentlig er flere af '181' end '183' ...
Yderligere skal der jo kun være een af hver vareid.
Avatar billede dr_demento Nybegynder
14. august 2005 - 16:27 #5
schaefner:
Dit første forslag returnerer:

Så det er jo faktisk lige præcis det jeg var på udkig efter! =)
Avatar billede schaefner Juniormester
14. august 2005 - 16:33 #6
Ja, hvis vareAntal kun indeholder 1, så kan du bruge den første. Men ellers bør du bruge nummer 2.

@ Jesper Sørensen
Avatar billede imnewb Nybegynder
14. august 2005 - 16:40 #7
<?php
// din connection
$hent = mysql_query("SELECT * FROM varer_ordrer_mapping ORDER BY vareId DESC LIMIT 0,10 GROUP BY varerId");
while ($row = mysql_fetch_array($hent))
{
print "".$row[vareId]." - ".$row[ordreId]."<br />";
}