Avatar billede hejhejhej Nybegynder
14. august 2005 - 15:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hente værdi fra MS sql database og sammenligne den med en string

Jeg har en MS Sql database hvor der er en database med et felt af typen char(50).
Hvis jeg forsøger at sammenligne denne værdi med en string som er nødagtig ens med den jeg indsatte i tabellen, så melder den alligevel at de to værdier ikke er ens.
Her er hvad jeg har forsøgt:
        Dim mitefternavn As String = "Hansen"

        Dim myConnection As New SqlConnection("Server=servernavn; Database=minDBb; UID=username; PWD=*****;")
        myConnection.Open()
        Dim query As String = "Select Efternavn FROM Navne"
        Dim myCommand As New SqlCommand(query, myConnection)
        Dim myReader As SqlDataReader

    while myReader.Read()
            if mitefternavn.equals(myReader("Efternavn").ToString) then
            response.write("Efternavn blev fundet")
        end if
    end while

Jeg har så forsøgt at udskrive hvad den reelt sammenligner, ved at sætte en response.write ind og der udskriver den at den sammenligner "Hansen" med "Hansen" og at de ikke er ens.
Hvad kan dette skyldes ?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2005 - 15:13 #1
prøv:

if mitefternavn.Trim().equals(myReader("Efternavn").ToString().trim()) then
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
15. august 2005 - 10:08 #2
det virker. Hvad er prsagen til at det er nødvendigt?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2005 - 11:56 #3
char(50) er altid 50 tegn

trim fjerner bl.a. trailing spaces
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2005 - 11:56 #4
og svar
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
15. august 2005 - 16:52 #5
ok