Avatar billede dottie Nybegynder
14. august 2005 - 12:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

htaccess redirect

Da det åbenbart er et meget svært spørgsmål, så opretter jeg det påny med højere point, så håber jeg, at nogle af de rigtigt skrappe eksperter har tid til at hjælpe mig.
(Havde det liggende 2 dage uden det mindste forslag)

Jeg har studeret spørgsmålene omkring htaccess og tror nok jeg har fundet løsningen.

Men før jeg lægger noget så vitalt på mit webhotel, så vil jeg gerne være helt sikker, så jeg ikke generer en masse brugere.

Jeg har webhotel hos web10, så webhotellet indeholder flere domæner, men jeg skal have lavet sådan, at hvis der requestes en adresse på domæne1, så sender den automatisk brugeren videre til samme adresse på domæne2.
Altså http://www.domæne1.dk/billeder/img1.jpg skal bare vise siden http://www.domæne2.dk/billeder/img1.jpg uden at brugeren opdager omstillingen. (medmindre de kigger i adresselinien. :o) )

Men den må ikke påvirke andre domæner!

Er dette korrekt til htaccess-filen?

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST}  ^www.domæne1.dk [NC]
RewriteCond %{HTTP_HOST}  ^$
RewriteRule ^/(.*)        http://www.domæne2.dk/$1 [L,R]

Jeg lægger den i mappen domæne1.dk

Med venlig hilsen
Dottie
Avatar billede showsource Seniormester
14. august 2005 - 13:22 #1
Der er noget "kik i andre dirs efter fil" som måske er relevant?
http://httpd.apache.org/docs/1.3/misc/rewriteguide.html

kik efter:
Search pages in more than one directory

Og det er dårlig karma at lave flere spm. om det samme! :O)
Avatar billede dottie Nybegynder
14. august 2005 - 14:00 #2
Jeg mener ikke, jeg kan bruge det der til noget.
Den skal ikke lede efter filer i andre biblioteker, den skal bare
lave adressen om.
Men kun hvis adressen starter med www.domæne1, så skal den ændres til
samme sti, bare på domæne2. Men ikke hvis adressen f.x starter med
www.domæne3.

Jeg ved ikke hvordan man sætter point op, derfor lukkede jeg første
spørgsmål og oprettede dette istedet for.
http://eksperten.dk/spm/639487 er lukket.
Avatar billede webt Nybegynder
15. august 2005 - 20:30 #3
Hej dottie,

Der er faktisk ikke så meget at ændre i din htaccess,

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?domain1\.dk
RewriteRule ^(.*) http://domain2.dk/$1 [R=301,L]

Burde virke, R=301,L fortæller at den skal redirecte til siden selvfølgelig men ydermere fortæller den også søgemaskiner at siden er permenent flyttet til domæne 2 (error 301 resource has moved permanently) så skulle søgemaskinen gerne opdatere til den nye side

Så ja din htaccess er næsten korrekt

Håber du kan bruge det

Mvh
Martin
Avatar billede webt Nybegynder
15. august 2005 - 20:37 #4
Hov glemte lige at forklare (www\.)? det betyder bare at www er valgfrit så selv hvis domain1.dk eller www.domain1.dk bliver kaldt sker redirectet

Mvh
Martin
Avatar billede dottie Nybegynder
15. august 2005 - 20:52 #5
Det virker helt perfekt. :o)

Tusind tak for hjælpen.

Læg et svar, du har ærligt fortjent pointene. :o)
Avatar billede webt Nybegynder
15. august 2005 - 20:55 #6
Glad for at kunne hjælpe, her kommer et svar fra mig

Og fortsat god aften

Mvh
Martin
Avatar billede webt Nybegynder
15. august 2005 - 20:58 #7
Takker for points :)
Avatar billede dottie Nybegynder
15. august 2005 - 21:22 #8
Det var virkeligt et problem der havde drillet mig,
jeg havde læst og læst på apache's rewriteguide uden
at få nogle gode ideer.

Jeg synes det var meget svært at gennemskue, så det var
dejligt med den gode forklaring du gav.

Så det er mig der takker.
Avatar billede webt Nybegynder
15. august 2005 - 21:35 #9
Jeg er helt enig i at guiden/manualen kan være lidt kryptisk eller rettere meget kryptisk, jeg kan varmt anbefale mod-rewrite.com og deres forum, der har jeg selv brugt utallige timer før jeg fik styr på mod_rewrite og er ret sikker på jeg har fået mere ud af den side end jeg har af apaches egen :)

Men det var bare lige en sidebemærkning, altid rart at hjælpe, endnu mere rart når man kan mærke hjælpen bliver modtaget godt :)

Fortsat god aften til dig
Martin