Avatar billede axiom Nybegynder
10. august 2005 - 11:42 Der er 1 kommentar

kæder i excel

Hej

jeg har lavet en lille makro som indsætter en post fra en anden fil.

ActiveCell.Offset(11, 0).Formula = "='C:\[fil.csv]faneblad'!$C$12"

det er OK.

Men når posten er sat ind, så skriver den bare "# REFERENCE" i feltet, det gør at man er nødt til at åbne den fil hvor data kommer fra, og lukke filen igen.

Men når jeg åbner filen vha.
Workbooks.Open Filename:="C:fil.csv", Format:=4, så åbner den ikke filen på samme måde som hvis jeg manuelt åbner fil ved at gå i "filer" -> "åbn" vælge tekstfiler og udpege filen.

Hvordan kan man få makroen til at åbne filen "rigtigt".

Mvh Axiom
Avatar billede bak Seniormester
10. august 2005 - 17:10 #1
Har du ikke mulighed for at gemme filen som en excel-fil?  Dette ville klart være det nemmeste, da du ikke direkte kan lave et godt link til en tekstfil.

mht åbning af cvs-filen vil en makro, der åbner en csv-fil altid gå ud fra at seperatoren er komma.
Desværre er seperatoren i de fleste danske systemer et semicolon (også i selve excel)
Dette vil få filen til at åbne "forkert" hvis den åbnes med makro.

Du har flere alternativer:
1. i windows kontrolpanel-regionale indstillinger indstiller du seperator til komma.
2. omdøb fil.csv til fil.txt. en txt-fil kan via makro åbnes rigtigt.
3. Under funktioner - indstillinger på fanebladet "rediger" flerner du fluebenet i "rediger direkte i celle". Dette vil gøre at du kan dobbeltklikke på din celle med linket og csv-filen vil så åbne korrekt automatisk.