Avatar billede c-sharp Nybegynder
10. august 2005 - 09:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan bør jeg bruge try/catch

Da det er resource krævende at have for meget til at stå i en "try" er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg bør bruge "try/catch"

Jeg har følgende kode:

OleDbConnection con = new OleDbConnection(@"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" + Server.MapPath("") + "\\Data\\test.xls;Extended Properties=\"Excel 8.0;HDR=No;IMEX=1\"");

try
{
    con.Open();
    OleDbDataAdapter dataAdapter = new OleDbDataAdapter("SELECT f3 FROM [POSTNR$] WHERE f1 = " + lande.SelectedValue.ToString() + " ORDER BY f3", con );
    DataSet dataSet = new DataSet();
    dataAdapter.Fill( dataSet, "Table" );

    byer.DataSource = dataSet.Tables["Table"].DefaultView;
    byer.DataTextField = dataSet.Tables[0].Columns[0].ToString();
    byer.DataValueField = dataSet.Tables[0].Columns[0].ToString();
    byer.DataBind();
    byer.Items.Insert(0, new ListItem("Zip Code","0"));

    con.Close();
    byer.Visible = true;
}
catch(Exception ex)
{
    con.Close();
                    Response.Write(ex.StackTrace);
}

Burde jeg i dette til fælde pille noget kode ud af min try block, og lave noget med en if-sætning hvis der er sket en fejl, eller har det ikke det helt store at side?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2005 - 09:07 #1
1)  det bør ikke koste noget at have mange linier inden i try catch

2)  det koster først når der sker en exception

3)  normalt er det pænest med bare en enkelt stor try catch fremfor 10 små - koden
    er mere letlæselig

4)  con.Close burde nok i en finally

5)  Exception er en meget generel exception at catche måske skulle du indsnævre
    det lidt
Avatar billede c-sharp Nybegynder
10. august 2005 - 09:41 #2
Jeg synes da at have lært at i Java skulle man ikke smide for meget i sin try block da denne kode køres på en mere resource krævende måde.

Hvis jeg smider con.Close() i finally, skal jeg så pille den ud af min try block?
Avatar billede carpediem Nybegynder
10. august 2005 - 09:49 #3
Ang. con.Close, så ja. Ting der er i finally bliver afviklet ligegyldigt om der bliver fanget en fejl eller ej.
altså:
con.Open
try
{
}
catch
{
}
finally
{
  con.Close()
}
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2005 - 09:50 #4
nu nævner du selv Java ...

Java Performance Tuning / Jack Shiraz

chapter 6

"try catch blocks generally use no extra time if no exception is thrown"

og han har et eksempel som giver 0% for Java 1.3 og 1.4 (bogen er fra før 1.5)

[det koster 5-10% på Java 1.1 oh Java 1.2 men de er jo antikke]

----

ja - finally køres også ved success
Avatar billede c-sharp Nybegynder
10. august 2005 - 10:20 #5
Så er det der jeg har det fra, for jeg lærte java 1.2 :-)

Jeg takker endnu engang mange gange for hjælpen, arne_v smid et svar så er der point!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2005 - 10:25 #6
de 5-10% er i en løkke som ikke laver ret meget, så i praksis vil
overhead være mindre

men selv med 5-10% overhead ville jeg ikke splitte det op

200 linier kode som efter at der er lavet 40 try catch er blevet
til 400 linier kode er ulæseligt

og svar