Avatar billede jesperaha Nybegynder
09. august 2005 - 23:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvordan udtages data fra flere tables

i min database her jeg to tabeller med hhv. kvindelige (tabelnavn=kvinde) og mandlige (tabelnavn=mand) medlemmer af vores forening.

Jeg ønsker at lave en adresseliste over foreningensmedlemmer - dene adresseliste skal ordnes efter efternavn....

kan lave følgende for hver af dem

SELECT *
FROM mand
ORDER BY efternavn ASC

Adresselisten skulle som nævnt ordnes efter efternavn -
det samme kan ejg gøre for for at få mysql til at udtage data fra både 'mand' og 'kvinde' - så data ordnes efter efternavnet - således at mænd og kvinder blandes sammen på adresselisten ?

På forhånd tak

Å
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2005 - 23:49 #1
(SELECT *
FROM mand)
UNION
(SELECT *
FROM kvinde)
ORDER BY efternavn ASC
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2005 - 23:50 #2
Det er ikke et svar på dit spørgsmål, men jeg ville lave een tabel, hvor et felt kunne angive om det var en mand eller kvinde (hvis jeg overhovedet ville skelne mellem dem - men I har måske en grund til det)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2005 - 23:50 #3
Det var iøvrigt meget bedre med kun en tabel og et felt køn !
Avatar billede jesperaha Nybegynder
16. august 2005 - 00:13 #4
tak for hjælpen. Hvordan donerer jeg point til dig arne v ?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2005 - 09:05 #5
jeg ligger et svar som du kan acceptere
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2005 - 18:24 #6
så mangler du bare at acceptere