Avatar billede svoeber Nybegynder
09. august 2005 - 09:40 Der er 4 kommentarer

Backup fra server hos webhotel.

Der er mange spørgsmål om backup af MSSQL, men jeg har ikke kunnet finde nogen, der kan løse mit problem:
Jeg skal tage en backup af en MSSQL-server, der ligger hos en udbyder (Uni2). Når man skal vælge destinationen for backup (i Enterprise Manager) ser det ud til, at jeg kun kan vælge noget lokalt på udbyderens server.
Hvordan får jeg hentet en backup-fil ned på min egen PC?
Kan jeg lave en eksport af data i stedet, og hvilket filformat skal jeg så vælge?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
09. august 2005 - 09:52 #1
Destinationen for en backup er altid på samme maskine som mssql.

Jeg går udfra at du vil have en kopi af hele databasen ned på din egen maskine. Jeg går også udfra at det kun er én gang, for hvis det er en regelmæssig backup du vil have, så tilbyder uni2 at lave det.

Jeg ville bruge DTS; højreklik på databasen og vælg export data ...

Sig hvis du behøver mere hjælp.
Avatar billede svoeber Nybegynder
09. august 2005 - 12:27 #2
Tak for svaret. Jeg prøver at få Uni2 til at lave en backup.
Men i fald jeg skulle bruge DTS, hvilket filformat skulle jeg så vælge at eksportere til, hvis jeg skal have det kørt gnidningsløst ind på et senere tidspunkt?
Lav bare et alm. svar, så jeg kan smække pointene på :)
Avatar billede ricky Nybegynder
09. august 2005 - 13:02 #3
Uni2 tager forhåbenligt backup hver nat..

Som alternativ kan du også installere SQL Server på din egen maskine og så connecte til Uni2 - det kan vel også fungere med MSDE. Du kan hente MSDE eller SQL Server 2005 Beta hos Microsoft.

Et andet alternativ er at bruge Access til at connecte til Uni2.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
10. august 2005 - 09:47 #4
Med DTS kan du vælge "Copy objects and data between SQL Server Databases". med den funktion kan du trække alle objekter samt data ned på en anden SQL Server. Det svarer faktisk til en kopi af hele databasen. Men det kræver at du har en SQL Server selv. Og hvis databasen er kompliceret opbygget kan du godt risikere at den skal lavet så den kører i flere trin. Hvis fx. et view benytter et andet view, så skal de to oprettes i rigtig rækkefølge, ellers giver det en fejl, og det skal du selv styre.

Hvis du gemmer de rå data (som text, access, hvadsomhelst) vil du altid kunne få dem ind i en database igen, de er ikke gået tabt, men hvis hvis selve databaseopbygningen er gået tabt, så er det alligevel ikke nok til at man kan køre "butikken" videre.

Hvis du vil have en fuld backup, så er det eneste helt gnidningsløse en "rigtig" backup. En sådan indeholder jo alt, det vil sige ikke bare tabeller og data, men også indexer (incl. primary/foreign keys), defaults, views, stored procedures, functions m.m.m.

Lad uni2 styre det. Hvis du gerne vil have en fysisk backup "i huset" kan du nok få dem til at sende dig en CD eller DVD med den med jævne mellemrum. Men jeg tror bare ikke der er mange frimaer der kan tage backup og opbevare den mere trygt end uni2, de er trods alt topprofessionelle omkring netop dette.