Avatar billede mothail Nybegynder
08. august 2005 - 22:59 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Viderstille henvendelser fra port26 til port25.

Hejsa
Ja, hvordan får jeg henvendelser sendt til min server på port26 blive viderstillet til port25, så jeg kan bruge min server som smtp server.
Avatar billede mothail Nybegynder
08. august 2005 - 23:14 #1
Sagt på en anden måde.. henvendelser rettet mod 192.168.1.1:26 viderstillet til 192.168.1.1:25
og linux(debian) har denne ip.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2005 - 23:39 #2
lader et program lytte på 26 og videresende til 25 (SMTP kan ikke redirecte)

hvis det er TDC port 25 blokering, så skal du bare bruge backup-mx
Avatar billede mothail Nybegynder
08. august 2005 - 23:48 #3
Arne_V > Til viderstilling havde jeg troet at det var noget iptables kunne klare?
Ja, det er for at omgå TDC blokeringen, da jeg fra arbejde af, ikke kan benytte TDC smtp serveren, og derfor ville sætte min egen op.
Men så kom næste problem at de har spærret for den port der. :-/
Men hvis jeg har sat     backup-mx.post.tele.dk i min mx record, kan jeg så bare angive min egen server som smtp server?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2005 - 23:56 #4
hvis vi snakker indgående så sætter du backup-mx som 1. priotitet og din egen
mail-server som 2. prioritet så vil email gå X -> backup-mx -> din mail-server

for udgående er jeg lidt mere i tvivl - normalt skal man bruge en
mail-server hos den der har leveret ens internet forbindelse - i dette
tilfælde din arbejds plads's internet provider
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2005 - 23:57 #5
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_faq_58627

afsnittet "Jeg vil gerne have min egen mailserver, hvad skal jeg gøre?"
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. august 2005 - 01:10 #6
Hvis du tilfældigvis har webspeed hos TDC, kan du uden problemer få dem til at åbne for port 25
Avatar billede rednex Nybegynder
11. august 2005 - 00:10 #7
Så vidt jeg husker er det ikke muligt at lave en port forward på den lokale maskine med iptables. Det virker kun hvis du forwarder til en anden maskine.

Nu ved jeg ikke hvilken mailserver du bruger, men Postfix kan nemt sættes op til at lytte på både port 25 og 26 samtidig. Du skal bare tilføje en linie i master.cf:

26        inet  n      -      -      -      30      smtpd

Jeg vil dog stærkt råde dig til kun at tillade at der sendes mails når der er logget ind (auth) på port 26. Ellers kan din mailserver bruges som åbent relay af gud og hver mand (inklusive spammere). Den slags betyder som regel at man hurtigt ender i diverse 'Open Relay' databaser, hvilket igen betyder at mange mailservere vil nægte at modtage mails fra dig.
Avatar billede cuddles Nybegynder
18. august 2005 - 14:02 #8
Du kan også bruge tcpgate: http://www.linux.org/apps/AppId_6671.html

Det er som sagt mest, hvis du selv vil kunne sende mail udefra.
Ellers brug mx
Avatar billede xyborx Nybegynder
22. august 2005 - 10:51 #9
Mht. viderestilling af port 26 til 25 vha. iptables, burde det her (eller noget i den retning) kunne klare det:
iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 26 -j REDIRECT --to-ports 25
Avatar billede mothail Nybegynder
22. august 2005 - 11:20 #10
Løste det ved at få en smtp server jeg kunne køre på port 26..
> Rednex > Den er låst til auth ;)
lægger i ikke alle lige et svar?
Avatar billede leif Seniormester
22. august 2005 - 11:22 #11
Hvilken SMTP server prøver du fra Arbejdet ? asmtp.tele.dk eller pasmtp.tele.dk ?
Avatar billede mothail Nybegynder
22. august 2005 - 11:27 #12
leif > Har prøvet med begge... Men har sat det op på min egen... og det virker ganske fint :)
Avatar billede langbein Nybegynder
22. august 2005 - 19:13 #13
Å redirecte til egen server det skal vel i alle tilfeller fungere. MEN .. Hva kan hensikten med dette være ? Når alle andre mail servere bruker port 25, så må vel resultatet bli at du bare kan sende mail mellom dine egne mailserver som kjører port 26 mens det blir 0 kommunikasjon til alle verdens andre mailservere som kjøer port 25 ? Mon det ikke vil virke slik ?? (Skulle tro det, men dette har jeg faktisk ikke prøvd, jeg har bare sett det som en selvfølge at man måtte kjøre port 25 for å være "kompatible" med "de andre". Mon det ikke vil virke slik ?)
Avatar billede leif Seniormester
22. august 2005 - 21:52 #14
langbein -> Under normale omstændigheder skal en SMTP server køre på port 25, men fx. GratisDNS.dk tilbyder en service hvor de modtager mailen på port 25 og sender den videre på fx. port 26 !
Avatar billede mothail Nybegynder
22. august 2005 - 21:58 #15
Leif > Link?
Langbein > Såvidt jeg ved, så den eneste der skal bruge en smtp server, er klient programmer som Outlook, hvor man blot kan ændre hvilken port den skal kontakte på serveren.
Avatar billede leif Seniormester
22. august 2005 - 21:58 #16
Avatar billede leif Seniormester
22. august 2005 - 22:03 #17
mothail -> Det er næsten forkert ! Da når du sender en mail bruger den port 25 til at sende med ! Men du vil ikke kunne bruge det, hvis det er fordi du mangler en SMTP server fra arbejdet ! Det kan kun bruges i forbindelse med modtagelse af emails.

Yderligere info:
Forklaring: MX Backup PortForward er en speciel backup funktion for din mailserver. Det fungerer i pricippet som en "duetsvar" for din egen mailserver, dog med den ændring at al post kører igennem backup maskinen!.

Med andre ord, så modtager den dine e-mails, og vidresender dem til den primære mailserver som kører på en ikke standard smtp port.

For at det skal virke, så skal du angive den smtp port som din egen mailserver kører på. Bemærk, din mailserver SKAL kører på en port som IKKE er standard smtp port 25, hvis den gør det (kører på port 25), så er det den almindelige MXBackup funktion du skal benytte. Bemærk venlist også, at eksisterende/andre MX records for værten kan have indflydelse på funktionen.

PT er SPAM og ANTIVIRUS check IKKE AKTIVT. Der planlægges kun spamcheck mht. open relay, dvs. ANTIVIRUS er op til den primære mailserver, eller slutbrugeren

BEMÆRK VENLIGST Denne service er IKKE gratis. Du bestiller et års funktion under "Tilkøbs produkter".
Avatar billede langbein Nybegynder
23. august 2005 - 07:04 #18
Visste ikke at gratisdns.dk tilbyr en slik tjeneste med videresending på ny port. Dette høres rent teknisk ut som noe som kan fungere.

Mener ellers at det fungerer omtrnet slik (Med minsdre jeg husker feil):

1. Lokal imap eller pop klient, for eksempel Outlook kontakter senderens pop eller imap server på port 110(pop) eller port 143(imap).(Eller kjører det port 25 på dette trinet, det husker jeg ikke.)
2. Senderens imap/pop server tar så kontakt med senderens mail server (SMTP). Denne retter så en request til mottakterns mail server (SMTP) på port 25 og det skjer en overføring av mail fra A til B via port 25. (Og her kunne man / kan man vel godt sette opp en mellomstasjon som mottar på port 25 og videresender på port 26, slik at mottakter SMTP kan kjøre port 26.)
3. Mottakterns pop eller imap klient, for eksempel Outlook sender så en request til mottakterns pop server på port 110 eller port 143. Mottakerens pop/imap server retter så en request til mottakerens mail server (SMTP) for uthenting av mail. Denne videresendes så til mottakerens pop eller imap klient.

Det behøves sånn set normalt to imap/pop klienter, to imap/pop servere og to mail servere (SMTP) for oversendelse av mail. Dersom man setter inn en "mekanisme" mellom de to mail serverne som "oversetter" til en annen port, så skulle mottakerens mail server kunne kjøre en vilkårlig port. Det vil så fungere slik at denne "mellomstasjonen" mottar på standard port 25 for videresending.

Normalt:

pop klient -- send mail server -25- mott mail server -- mott pop serv -- mott pop klient

Endret:

pop klient -- send mail server -25- mail relay -26- mott mail serv - mott pop serv -- mott pop klient

Hadde ingen ide om at denne muligheten fantes i praksis og takker for info.
Avatar billede langbein Nybegynder
23. august 2005 - 07:07 #19
rettelse:

Normalt:

senders pop klient -- senders pop server -- senders mail server -25- mottagers mail server -- mottagers pop serv -- mottagers pop klient

Endret:

senders pop klient -- senders pop server -- senders mail server -25- gratisdns mail relay -26- mottagers mail server -- mottagers pop serv -- mottagers pop klient
Avatar billede langbein Nybegynder
23. august 2005 - 07:17 #20
Eller tar jeg feil vedrørende det siste at det ikke dreier seg om en mail relay tjeneste men en eller annen smart bruk av dns servers MX records ??

http://forum.gratisdns.dk/viewtopic.php?t=1012

Står det noen mere dokumentasjon ..??
Avatar billede leif Seniormester
23. august 2005 - 22:24 #21
POP3 er bare den protokol du bruger til at hente dine emails ned fra din mailserver AL fremsendelse af mail imellem mailservere foregår på SMTP protokolen, dvs. via port 25

Det GratisDNS så tilbyder er rent faktisk at de modtager mailen på Port 25, som er standard og via deres SMTP server sender den videre via fx. port 26

Når du sender foregår det ikke via din pop3 server, det er derfor du skal indtaste både din POP3 server samt SMTP server.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
23. august 2005 - 23:34 #22
forward port 25 gennem ssh til din hjemmeserver.
lad dine mailklienter sende gennem localhost.

spørg hvis du mangler yderligere information.