Avatar billede helmic Nybegynder
08. august 2005 - 21:25 Der er 20 kommentarer

Hjælp til ASP

Jeg står for at lave en hjemmeside til en fodbold klub hvor de fleste oplysninger skal være frit tilgængelige for alle, men der skal samtidig være sådan at medlemmer kan få et password til en download side med referater o.s.v.! Mit problem består i at dette kan jeg ikke rigitgt hitte ud af, derfor spørger jeg om der ikke er en der kunne tænke sig for point og dit link på referance siden, at lave dette ?jeg har lavet siden hvor systemet skal sættes ind på...
Avatar billede helmic Nybegynder
08. august 2005 - 21:26 #1
Avatar billede softspot Forsker
08. august 2005 - 21:32 #2
Har du en database til dette system?
Avatar billede softspot Forsker
08. august 2005 - 21:33 #3
Hvilken version af ASP er det (IIS, Chili! eller noget helt 3.)?
Avatar billede helmic Nybegynder
08. august 2005 - 21:35 #4
Nej jeg aner jo som sagt intet om det.. Jeg har siden det skal være muligt at logge ind fra...
Avatar billede busschou Praktikant
08. august 2005 - 21:41 #5
Hvis du kan leve med at alle får samme password så er det nemmeste blot at lave det i sessions
Lav en login.asp som indeholder nogenlunde det her
---
<%
if request.form("login") <> "" then
  if request.form("navn") = "Hans" And request.form("kode") = "dukke" then
    session("loggetind") = True
    response.redirect "beskyttetside.asp"
  end if
%>
<form action="login.asp" method="post">
  <input type="text" name="navn">
  <input type="password" name="kode">
  <input type="submit" name="login" value="login">
</form>
---
På din beskyttetside.asp og alle andre sider som skal beskyttes tjekker du så om man er logget ind
---
<%
if session("loggetind") then
%>
// her er sidens indhold
<%
else
  response.redirect "login.asp"
end if
%>
Avatar billede helmic Nybegynder
08. august 2005 - 21:46 #6
Som skrevet så aner jeg ikke hvordan jeg skal gøre.. Vil du?
Avatar billede busschou Praktikant
08. august 2005 - 21:47 #7
ja jeg vil gerne hjælpe, men skal det forståes som at det ikke kan løses igennem eksperten?
For reglerne er jo at det skal løses herinde ;o)
Avatar billede softspot Forsker
08. august 2005 - 21:48 #8
Ja, eller lav en execute i toppen af dit script som checker for autorisation (så slipper du for at skulle helt ned i bunden af dine sider for at lave en end if dernede ;)).

Det kan gøres således:

<% Server.Execute "checkLogin.asp" %>

og checkLogin.asp kan så se således ud:

<%
if not cbool(session("loggetind")) then
  response.redirect "login.asp"
end if
%>

loginsiden er så f.eks. den busschou viste dig.
Avatar billede helmic Nybegynder
08. august 2005 - 22:01 #9
Jeg tror ikke at det kan løses igennem eksperten... men skriv til mig evt. på msn find mig under michael82@ofir.dk
Avatar billede busschou Praktikant
08. august 2005 - 22:23 #10
alt kan løses herigennem, det er et spørgsmål om at se en smule af din kode og så lægge lidt til :o)
--
Som en start kunne du jo fortælle om din tanke er at alle brugere skal have eet fælles kode ord eller om hver bruger skal have sit eget
For det vil i givet fald kræve en database, og så skal vi jo vide om du hos din udbyder skal bruge access, mysql, mssql osv :o)
Avatar billede helmic Nybegynder
08. august 2005 - 22:49 #11
Jeg havde tænkt mig at de skulle have forskellige koder og brugernavne..
Jeg skal bruge access..

Jeg havde tænkt mig at det skulle ligge på en side magen til www.fcodense.dk/test.htm
Avatar billede busschou Praktikant
08. august 2005 - 22:50 #12
okey så kan du stadig benytte mit eksempel
Forskellen er da blot at navn og kode skal tjekkes op imod en database først :o)
Avatar billede helmic Nybegynder
08. august 2005 - 22:53 #13
Okay... Jeg forsår altså ikke noget som helst af asp :-(
Avatar billede busschou Praktikant
08. august 2005 - 22:56 #14
jeg bliver desværre nød til at smutte for nu
Men det er kun at indsætte det heg har skrevet, andet er der ikke i det
Og så tilføje en database forbindelse
Jeg kigger ind i morgen hvis ikke en anden har skrevet den :o)
Avatar billede softspot Forsker
08. august 2005 - 23:05 #15
Hvor har du det liggende nu (er det tilgængeligt udefra)?
Avatar billede softspot Forsker
08. august 2005 - 23:08 #16
Har du også overvejet hvordan du skal administrere disse brugernavne og adgangkoder?
Avatar billede helmic Nybegynder
09. august 2005 - 13:35 #17
Ja jeg havde tænkt mig at man måske kunne lave sådan at jeg kunne logge ind på en side og oprette disse informationer?

Jeg har lavet siden www.fcodense.dk
Avatar billede softspot Forsker
09. august 2005 - 14:01 #18
hmmm... den kan jeg ikke komme ind på...?

Jeg kan til gengæld komme ind på www.fcodense.dk/test.htm. Den synes jeg er noget stor i designet (1280x1024!?) - det er vist lidt optimistisk at køre i den høje opløsning. Typisk holdes sider i 800x600 (dvs. 770x450 for at der kan blive plads til alle de omkring liggende effekter så som værktøjslinie, adresselinie, statusbar, menu, osv.).
Avatar billede busschou Praktikant
09. august 2005 - 14:06 #19
jeg synes også det er lige stort nok, men min erfaring viser nu at de fleste efterhånden bruger 1024x720 og deromkring
Men 1280x1024...det er nok stadig lige i overkanten ;o)
Avatar billede helmic Nybegynder
09. august 2005 - 14:09 #20
Ja det kan der selvfølgelig være noget om... Er rimelig ny til dette :-(
Så når jeg får tid så må jeg se at lave det hele om :-(

Men mht. mit login er der så en der vil lave dette?