Avatar billede fanatic Nybegynder
08. august 2005 - 17:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Automatisk fakturanummer ved Print!

Hej Eksperter!

Jeg har et word-dokument som er en faktura. Hvordan laver man et fakturanummer som automatisk tælles en op hver gang man printer dokumentet ud.

Jeg går ud fra at det skal laves vha. en makro (og evt. en INI-fil hvori nummeret gemmes), men hvordan kan det laves?

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med dette ;-)
Avatar billede pho2ke Nybegynder
08. august 2005 - 21:18 #1
Kan du ikke bruge dette til noget..
Jeg har selv brugt det til noget tilbudsnummerering...

http://eksperten.dk/spm/526478

/Pho2ke
Avatar billede fanatic Nybegynder
08. august 2005 - 22:40 #2
pho2ke>> Tak for hjælpen men jeg kan ikke helt bruge det i mit tilfælde. Jeg ønsker at nummeret tælles op hver gang der trykkes print. Kan det mon lade sig gøre??

Sådan ser min makro ud indtil videre:

Sub Fakturanummer()
  Dim Nummer As String

  Nummer = System.PrivateProfileString( _
    "Faktura.ini", "Faktura", "Nummer")

  If Nummer = "" Then
    Nummer = 101
  Else
    Nummer = Nummer + 1
  End If

  System.PrivateProfileString( _
    "Faktura.ini", "Faktura", "Nummer") = Nummer

  With ActiveDocument
    .FormFields("Nummer1").Result = Nummer
    .FormFields("Nummer2").Result = Nummer
  End With
End Sub

Koden er bare hentet et andet sted fra og understøtter endnu ikke det med print.
Hvordan kommer jeg mon videre herfra?
Forresten benytter jeg en ini-fil til at gemme nummeret i.
Avatar billede supertekst Ekspert
09. august 2005 - 11:57 #3
Forslag:

Opret en kommandoknap (fra kontrolelementer) i dokumentet/skabelonen.

Når der trykkes på knappen - udføres fakturanummer-rutinen samt udskrivning på printer - indspil en makro vedr. udskriv - så får du koden hertil, hvis du ikke kender VBA-udtrykket hertil.
Avatar billede fanatic Nybegynder
09. august 2005 - 14:40 #4
supertekst>>> Ok, men er det ikke muligt for brugeren bare at trykke på "normal" print og så bliver nummeret talt op og printet korrekt ud??

Kan man ikke et sted tjekke på om der bliver trykket på print og så selv skrive det der uderligere skal gøres?? (eks. tæl fak.nummer een op)
Avatar billede supertekst Ekspert
09. august 2005 - 15:40 #5
OK - så opret en makro med navnet FilerUdskrivStandard i det pågældende dokument og indlæg VBA-koden (Fakturanummerberegningen + udskrivning) heri - så skulle det virke ved klikpå Udskriv-knappen.
Avatar billede fanatic Nybegynder
09. august 2005 - 18:07 #6
supertekst>> Men herved kommer man vel ikke udenom enten at skulle lave en knap der kører makroen eller afspille den automatisk når dokumentet starter?? Men ok hvis det ikke kan gøres anderledes så laver jeg en knap som opdaterer fak.nr. og udskriver (bare ikke helt så brugervenligt synes jeg).
Avatar billede supertekst Ekspert
10. august 2005 - 08:19 #7
Det skulle ikke være nødvendigt at oprette en særlig knap - idet makroen FilerUdskrivStandard udføres, når der klikkes på "Udskriv-knappen". Det fungerer i office 2003.

(Du kan se de foruddefinerede Word Kommandoer ved: Alt+F8 - Makroer i: Word-kommandoer)
Avatar billede fanatic Nybegynder
30. september 2005 - 15:28 #8
tak for hjælpen begge to!

Den virker fint ;-)

Hej supertekst...sender du ikke et svar så vi kan lukke denne.
Avatar billede supertekst Ekspert
01. oktober 2005 - 14:55 #9
Selv tak - her er et svar