Avatar billede danskeniels Nybegynder
08. august 2005 - 16:33 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan man have flere brugere til én og samme Access database

Jeg ønsker at flere brugere skal kunne benytte én og samme Access database. Med andre ord så skal flere konsulenter kunne gå ind i fælles databasen og oprette deres kunder. Og alle skal kunne se hvad de andre har registreret. Kan det lade sig gøre? Hvis ja - Hvad gør jeg det praktisk for at få det til at fungere?

Venlig hilsen
danskeniels
Avatar billede -anders- Juniormester
08. august 2005 - 16:59 #1
Hej, du skal blot gemme DB på et drev hvor brugerne har adgang, derefter skal du sikre dig at DB åbnes med delt adgang som standard (menuen funktioner/indstillinger/Anvanceret
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
08. august 2005 - 17:00 #2
Kort svar: Nej

Lidt længere svar: For at flere brugere skal kunne arbejde i samme database på samme tid kræver det en eller anden form for flerbrugerstyring. Access er ikke beregnet til flere brugere, dvs. hver gang en bruger åbner en database, låses databasen og andre brugere kan ikke åbne den samme database før den første bruger har lukket den igen! Selvfølgelig kan man altid programmere sig ud af problemerne, men alt efter hvor meget det skal kunne er det en større opgave!
Avatar billede -anders- Juniormester
08. august 2005 - 17:00 #3
Alternativt kan du dele DB i front og backend, dette kan være en fordel
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
08. august 2005 - 17:02 #4
Hmm det kan godt være jeg ikke er helt opdateret mht. hvad den nye access kan, men jeg har svært ved at forestille mig at det kører problemfrit hvis de skal kunne opdatere databasen samtidig!
Avatar billede sjap Praktikant
08. august 2005 - 17:04 #5
Jeg vil tilslutte mig aandersens svar. Som udgangspunkt, kan du smide hele databasen på et netværksdrev, som alle har adgang til - og det vil vil faktisk virke (jeg har "arvet" to databaser, der kører på den måde). Det har virket i Access 97, 2000 og XP.

SOm aandersen nævner, så kan der være nogen fordele i at dele det op i en frontend og en backend, men hvis det er til en mindre gruppe, og det ikke drejer sig om større datamængder, skulle det ikke være nødvendigt.
Avatar billede -anders- Juniormester
08. august 2005 - 17:04 #6
nheilbuth: Acces kan godt håndtere flere brugere af gangen, det ses faktisk ret tit, men du har ret i at det kan give problemer hvis det er + 20 brugere og datamængder er meget store, men det afhænger meget af DB struktur
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
08. august 2005 - 17:08 #7
Ok, mente også bare at når først én bruger havde åbnet en database, ville de efterfølgende brugere kun få mulighed for at åbne den i skrivebeskyttet tilstand!
Avatar billede -anders- Juniormester
08. august 2005 - 17:12 #8
Nej, ikke hvis man sørger for at angive at DB åbnes med delt adgang,man kan også under indstillinger/avanceret, indstille låsning på 3 niveuer på poster, disse indstillinger er faktisk ganske anvendelige :o)
Avatar billede sjap Praktikant
08. august 2005 - 17:14 #9
Nu må i hænge mig op på de præcise detaljer, men så vidt jeg lige kan huske, så kan flere åbne den samme databasefil (uden at få en melding om at den er skrivebeskyttet eller lignende). Der er dog kun én bruger af gangen, der kan få lov til at redigere en record.

Jeg har ca. 50 brugere på "mine" databaser, men der er sjældent mere end 2-3 brugere på samtidigt. Dette fungerer helt uden problemer - i hvert tilfælde med selve delingen :0)
Avatar billede -anders- Juniormester
08. august 2005 - 17:16 #10
Det er også min erfaring, men som nævnt kan man angive Delt adgang og ingen låse, så er det så åbent som det kan blive
Avatar billede -anders- Juniormester
08. august 2005 - 17:24 #11
"Der er dog kun én bruger af gangen, der kan få lov til at redigere en record"

Så længe det ikke er nøjagtig den sammme record flere brugere har fat i er det ikke noget problem at rediger poster i et flerbruger-miljø
Avatar billede mugs Novice
08. august 2005 - 17:38 #12
Enig med sjap og aandersen > En Acces kan sagtens benyttes af flere brugere samtidig. Vil også anbefale at dele den i front- og backend. Jeg har en db med billeder og en del programmering og den kører uden problemer.

Microsoft hævder, der kan være op til 255 samtidige brugere, men det afhænger stærk af, hvordan db er skruet sammen.

M.h.t. til at redigere en record er det ikke alene Access som man ikke kan få lov til at være flere brugere om samme record. Det vil jeg postulere er normalt for andre database-systemer også.
Avatar billede danskeniels Nybegynder
08. august 2005 - 21:45 #13
Mange tak for svar - Det var en stor hjælp!
Venlig hilsen
danskeniels
Avatar billede mugs Novice
08. august 2005 - 21:49 #14
Hvis du vil forsøge dig med front- og backend, ligger der en guide i menuen Funktioner > Databasefunktioner > Databaseopdeling.
Avatar billede -anders- Juniormester
08. august 2005 - 21:53 #15
Tak for point :o)