Avatar billede rohaje Nybegynder
08. august 2005 - 15:31 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

sortOn alfabetisk , danske tegn

sortOn æøå

hvad går der galt,, kan man gøre noget, smart ?

Jeg prøver at sortere en array alfabetisk, men det ser ud til at ”å” ikke bliver sorteret rigtigt,,

test_array=new Array({test:"å"},{test:"ø"},{test:"æ"},{test:"a"},{test:"c"});
test_output="";
for(var t=0;t<test_array.length;t++){
    test_output+=test_array[t].test;
}
trace(test_output);        // tracer : åøæac
test_output2="";
test_array.sortOn("test");
for(var t=0;t<test_array.length;t++){
    test_output2+=test_array[t].test;
}
trace(test_output2);          // tracer : acåæø

mvh

Robert
Avatar billede barklund Nybegynder
08. august 2005 - 17:42 #1
Korrekt, i Unicode kommer tegnene i rækkefølgen å, æ, ø.

Men hvad vil du gøre, hvis det er et é, ö eller tilsvarende specialtegn?
Avatar billede rohaje Nybegynder
08. august 2005 - 22:33 #2
I dette tildfælde bliver det ikke aktuelt, men æ,ø og å er i sving
Avatar billede rohaje Nybegynder
08. august 2005 - 22:50 #3
Er der en elegant løsning ??
Avatar billede barklund Nybegynder
09. august 2005 - 10:04 #4
Jeg tror bestemt, du er nødt til at lave det selv. På dansk er der jo også andre særlige sorteringer, som Flash ikke tager højde for - for eksempel at dobbelt-a sorteres som å.

Og igen på tysk er der særlige sorteringsregler (dobbelt-s sorterer som to s'er) og andre ting - og det er man nødt til at implementere, hvis man vil have det til at fungere.

Dog et umiddelbart hack - som jeg lige ser det - er vist nok at skifte til Latin1, da tegnene vist nok sorteres rigtigt her :)
Avatar billede rohaje Nybegynder
09. august 2005 - 10:12 #5
mener du System.useCodepage=true ?
Avatar billede barklund Nybegynder
09. august 2005 - 10:13 #6
Yup :)
Avatar billede rohaje Nybegynder
09. august 2005 - 10:19 #7
Den holder bare ikke :( skal virke i hele verdenen + hele mit backend halløj er gearet til unicode,,

Kan du ikke hjælpe mig lidt på vej, har du en idé til hvordan jeg skal lave den DansihAlphabeticSorter- er lidt blank
Avatar billede barklund Nybegynder
09. august 2005 - 10:58 #8
Tja, det nemmeste er jo blot, at sammenligne strengene, hvor æøå er erstattet af nogle tegn, som du ved kommer det rigtige sted i "alfabetet" i den rigtige rækkefølge.

Hvis du kun har bostaver (store og små), tal, mellemrum og en smule tegnsætning, så skulle det være ligetil.
Avatar billede rohaje Nybegynder
09. august 2005 - 11:08 #9
Ja- selvfølgelig- tak,, klappen var vist lige gået ned :D smider du ikke et svar
Avatar billede barklund Nybegynder
09. august 2005 - 11:12 #10
Du kan jo bare tage de 2*3 ascii tegn, der kommer lige efter henholdsvis Z og z :)
Avatar billede barklund Nybegynder
09. august 2005 - 11:12 #11
:)
Avatar billede rohaje Nybegynder
09. august 2005 - 11:19 #12
tak
Avatar billede barklund Nybegynder
09. august 2005 - 11:22 #13
Og tark for points :)