Avatar billede vd-per Nybegynder
06. august 2005 - 16:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Indkøbskurv og forskellige spørgsmål dertil.

efter et kig på forskellige færdige scripts har jeg besluttet af lave min egen og dertil har jeg et par spørgsmål. :)

som det er nu har jeg en session("kunde") der tjekker om den er tom, hvis den er så tjekker den, den sidste post (sidste session) i min DB (access) +1 og gemmer den (+varer, antal og pris)

If isEmpty(Session("strID")) Then
session("strID")=session("strKID")+1
else
session("strID")=session("strID")
end if

strSQL = "Insert into osv.

det jeg tænker på er om det ikke er mere hensigtsmessig hvis jeg bare bruger (session.sessionID)'et da den jo allerede er der når hjemmesiden åbnes og det jo er unikt, så slipper jeg for mulige fejl.??

endnu et spørgsmål..

er det mulig at bruge global.asa filen så når session'en slutter (abandon ell timer) sletter den alle poster i en DB med det SessionID

altså ala:

Sub Session_OnEnd

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("xxxxx.mdb")
Conn.Open DSN

xxxxxxxxx
xxxxxxx
xxxxx
xxx
osv.
End Sub

og det sidste spørgsmål hehe:

en der har et link eller en hurtig forklaring på hvordan man lægge tal sammen fra en DB altså 5 col: kundeID, vnr, antal, pris, Ialt

kundeID  Vnr  antal  pris  ialt
145432    tt01    1      15
145432    tt02    4      15
145432    tt03    7      15

antal * pris = ialt

hent alle 145432 fra ialt (fra DB'en og lig dem sammen på hjemmesiden)
kan det bare gøres med rs("ialt") & rs("ialt") ell ala det ?

håber stadig der er nogen tilbage efter al det hehe, hvis i ikke mener point er svarende til mine spørgsmål smider jeg bare flere på.

mvh Per

Håber det gav mening.
Avatar billede busschou Praktikant
06. august 2005 - 17:16 #1
1)
jo det er smart, sessionid er jo unikt som du siger
Avatar billede busschou Praktikant
06. august 2005 - 17:16 #2
2)
jo du kan benytte global.asa til at opdatere databasen
læs evt min artikkel om det samme for det kan være ret tricky
http://www.eksperten.dk/artikler/752
Avatar billede busschou Praktikant
06. august 2005 - 17:21 #3
3)
ialt = rs("antal") * rs("pris")
det bør lægge dem sammen enkeltvis
Hvis det er til slut du mener så bør du have en "total" til totalen
ala
---
total = 0
do while not rs.eof
  ialt = rs("antal") * rs("pris")
  response.write "du har købt "&rs("antal")&" af vare "&rs("Vnr")&" til "&rs("pris")&"kr som i alt giver"&ialt&"<br>"
  total = total + ialt
rs.movenext
loop
response.write "dit totale køb er "&total
Avatar billede vd-per Nybegynder
06. august 2005 - 17:26 #4
tusind tak igen, det jeg tænkte lidt på var om  man ikke kunne få access til at ligge dem sammen i DB'en eller om det er bedre at ASP'en til det
Avatar billede vd-per Nybegynder
06. august 2005 - 17:27 #5
gør det even
Avatar billede busschou Praktikant
06. august 2005 - 17:28 #6
tjoh
Select sum(pris*antal) from tabel where kundeID = 145432
prøv den
Avatar billede vd-per Nybegynder
06. august 2005 - 17:34 #7
takker igen, lige en sidste ting :)
hvilke program bruger du til programmering? ell kender du et godt et (altså til ASP)
jeg bruger selv frontpage, men er en pain når jeg skal ind og cleane koden hver gang
har kigget lidt på UltraEdit, men har ikke rigtig sat mig ind i den endnu.
smider du lige et svar så får du point :)
Avatar billede vd-per Nybegynder
06. august 2005 - 17:35 #8
har før i tiden brugt DW, men det er ved at være lang tid siden hehe, var vist i 1999-2000 hehe
Avatar billede busschou Praktikant
06. august 2005 - 17:45 #9
ja drop endelige frontpage ;o)
Det er jo udelukkende beregnet til html og indsætter alt muligt andet bavl
--
Jeg bruger notepad eller xmlspy eller ultraedit
Ultraedit er genrelt (ifølge mig) den bedste editor til windows
Det er nok windows svar på unix´s emacs
Du kan sætte ultra edit op til alt
Du kan lave dine egne regler for syntaks highlightning og dine egne word files
Du kan også bruge ultraedit til at programere i, du kan sætte den op til at pege på din compiler så den kan køre din kode direkte og promte for fejl
Det kan den vist så ikke med asp, da det jo skal igennem IIS
Men ja  - ultraedit det bliver du ikke ked af
Men det tager nok en dag eller to at komme ind i den :o)
Avatar billede busschou Praktikant
06. august 2005 - 17:46 #10
DW er så vidt jeg har forstået god nok til asp, men laver også en del "slam" html kode
Fordelene ved DW, FrontPage, Publisher med mere
Det er at du kan lave det grafiske nemt
Ulempen er "slam" kode
--
fordelen ved ultraedit eller notepad er god kode
ulempen er at det kræver man ved mere om hvad man laver
Avatar billede vd-per Nybegynder
06. august 2005 - 17:48 #11
hehe ja, takker igen :)