Avatar billede famblach Nybegynder
05. august 2005 - 13:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Macro med =NU

Hej Eksperter,

Jeg kunne godt tænke mig at lave en form for tidsstempel/stempelur, forstået på den måde at man har en uge med alle hverdagene, på hver dag er der et møde tidspunkt og et gå tidspunkt, jeg ville gerne have at når jeg står i feltet mandag mødt, kan jeg klikke på makroen og så indsætter den automatisk tiden(=NU()), men problemet er at, når man så gør det i gå hjem feltet så opdateres mandag mødt, nogen forslag/løsninger på dette.
Avatar billede tvc Seniormester
05. august 2005 - 13:57 #1
I din makro sætter du en variabel lig med NU() og lader makroen skrive værdien af din variabel.

Hilsen

TVC
Avatar billede tvc Seniormester
05. august 2005 - 14:02 #2
Du kan eksempelvis anvende denne makro.

Sub Time()
Dim TimeNU

TimeNU = Now()
ActiveCell = TimeNU

End Sub

Hilsen TVC
Avatar billede tvc Seniormester
05. august 2005 - 14:06 #3
og så en lille rettelse blot for at spare plads :-)

Sub Time()
Dim TimeNU As Date

TimeNU = Now()
ActiveCell = TimeNU

End Sub

TVC
Avatar billede sjap Praktikant
05. august 2005 - 16:03 #4
Måske lige en tand enklere (men det var måske også det tvc mente?)

Sub Time()

ActiveCell = Now()

End Sub
Avatar billede tvc Seniormester
05. august 2005 - 16:07 #5
Ja sjap det har du ret i TimeNU er overflødig, det gik lidt stærkt :-)

TVC
Avatar billede sjap Praktikant
05. august 2005 - 16:10 #6
Der findes en Excel-funktion, der hedder Time, og derfor vil det nok være en god ide IKKE at kalde funktionen det. Så jeg vil da lige anbefale, at funktionen f.eks. kaldes:

Sub SkrivTid()

ActiveCell = Now()

End Sub

I stedet for Now() kan funktionen Time() bruges. Now returnerer både dato og tid, men Time kun returnerer tidspunktet. Now kan dog være en fordel ved tidsberegninger henover midnat. Uanset hvad man vælger, kan cellen jo formateres så den kun viser tidspunktet og intet andet.
Avatar billede famblach Nybegynder
06. august 2005 - 08:05 #7
1000 tak, jeg har brugt sjap's men tvc var jo først med en version der også virkede, så hvis i vil dele så læg lige et svar hver især, og igen 1000 tak for hjælpen
Avatar billede sjap Praktikant
06. august 2005 - 10:23 #8
Jeg synes tvc skal have pointene - det jeg lavede var blot lidt finpudsning. ;0)
Avatar billede famblach Nybegynder
07. august 2005 - 11:56 #9
Ok fin gestus ;-) så må tvc ligge et svar.
Avatar billede famblach Nybegynder
08. august 2005 - 17:19 #10
Hej tvc, ligger du et svar ;-)
Avatar billede tvc Seniormester
10. august 2005 - 19:53 #11
Tak sjap og famblach :-)

Hermed et svar.
Avatar billede erikkemi Nybegynder
17. august 2005 - 13:12 #12
Hvis man efter indsættelsen af NU kopiere dette felt og indsætter værdien vil problemet være løst simpelt og nemt.