Avatar billede mazey Praktikant
05. august 2005 - 09:39 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Lave et koordinatsystem

Hej Eksperter

Jeg har fået et problem som jeg håber nogen kan hjælpe mig med

Jeg skal ud fra et danmarkskort indsætte nogle prikker oven på billedet, som skal angive byer mm.
Måden det er udtænkt til (da der er mange prikker der skal indsættes) er, at have det hele i en MySQL database og så trække alt data derfra, inklusive koordinatsættet til den enkelte prik.

Er sådan noget muligt, og hvis ja, hvordan?

Håber på hurtig og god hjælp

Mvh
Mazey
Avatar billede roenving Novice
05. august 2005 - 09:42 #1
Er det kun prikkerne, der skal sættes på ?-)

-- altså ikke noget tekst e.l.
Avatar billede mazey Praktikant
05. august 2005 - 09:46 #2
Jeg vil mene det kun er prikkerne (der skal selvfølgelig være tekst, men det er en anden javascript funktion, da teksten skal vises ved siden af billedet.

Grunden til koordinatsystemet er at det også skal være muligt at klikke på de enkelte amter, og få dem forstørret op, men med de samme prikker i det valgte amt.
Avatar billede roenving Novice
05. august 2005 - 09:53 #3
Tjah, man kan jo godt lave noget med at man onload konstruerer en hel stribe html-elementer (her img-tags !-) og positionerer dem på baggrund af data, som er skrevet ud som en javascript-variabel ...

-- men hvordan det skal spille sammen med forstørrelses-funktionen kan jeg ikke lige se, for de elementer vil jo komme til at ligge ovenpå (baggrunds-)billedet ...

-- og man kan også uden problemer sætte properties på elementerne, hvis de også ligger i variablen, men den skal jo så kunne opdeles efter amter (som jo forøvrigt nedlægges om lidt mere end et år !-) og måske have alternative koordinater til den visning ...
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
05. august 2005 - 09:53 #4
Hejsa,

Jeg tror, det, du leder efter, er lige her: http://www.lol.dk/tutorial.asp?id=jxi

Der er en god guide til, hvordan man bruger det.

Med venlig hilsen,
Sebastian
Avatar billede mazey Praktikant
05. august 2005 - 09:57 #5
Altså jeg havde tænkt mig at lave et regnestykke til hvor meget der skal lægges til og trækkes fra for at det passer, når man klikker på et amt.

Vi har indtil videre al dataen liggende i en database og havde tænkt os at lave endnu et felt deri, hvor der skulle angives et koordinatsæt til hver prik.
Kan det lade sig gøre... Jeg er nemlig lidt lost! :D
Avatar billede mazey Praktikant
05. august 2005 - 09:58 #6
Det er muligt jeg formulerer mig forkert, men det er ikke hvad jeg søger, Sebastian. Desværre!
Avatar billede roenving Novice
05. august 2005 - 10:12 #7
Tjah, f.eks.

<script type="text/javascript">
var prikker = new Array();

//her kalder du din database og genererer linjer som de efterfølgende:

prikker[prikker.length] = [100,200,"Ringkøbing",10];//eksempel med venstre, top, titel og amt
prikker[prikker.length] = [300,400,"København",1];

window.onload = function(){
  var pic;
  for(i=0;prikker.length>i;i++){
    pic = document.createElement("img");
    pic.src = "prik.gif";
    pic.style.position = 'absolute';
    pic.style.left = prikker[i][0] + 'px';
    pic.style.top = prikker[i][1] + 'px'
    pic.title = prikker[i][2] + " -- Amt nr. " + prikker[i][3];
    document.body.appendChild(pic);
  }
</script>
Avatar billede mazey Praktikant
05. august 2005 - 10:19 #8
Ok... ja, det ligner faktisk meget godt... skal lige rode lidt med det...
Nu starter koordinatsystemet i øvre venstre hjørne... kan det starte i nedre venstre hjørne?
Avatar billede roenving Novice
05. august 2005 - 10:24 #9
Nej, browseren (css !-) starter i øverste venstre hjørne, men du kan jo bare konvertere det ved at trække værdien fra kortets højde ...
Avatar billede mazey Praktikant
05. august 2005 - 11:18 #10
Det virker faktisk fint som det er tror jeg... har ihvertfald fået den til at tage værdierne fra databasen, og det var det mit spørgsmål gik på... smider du svar, så får du point.
Tak for kompetent og hurtig hjælp!
Avatar billede roenving Novice
05. august 2005 - 11:31 #11
Velbekomme '-)

-- og behold selv nogen af dine point ved selv at lægge svar også !-)
Avatar billede roenving Novice
05. august 2005 - 11:31 #12
;O)
Avatar billede mazey Praktikant
05. august 2005 - 11:57 #13
Så deler vi?
Avatar billede roenving Novice
17. august 2005 - 23:27 #14
Jo, tak for point ;~}