Avatar billede sn2002 Nybegynder
04. august 2005 - 13:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Automatisk opdatering af iFrame

Jeg har en side (http://www.stigmusic.dk), hvor jeg har en index-fil med menu og layout, og i denne index-fil har jeg lagt en iFrame, der kalder forskellige sider frem, alt efter hvilken knap der trykkes på i menuen. Der er også en lille news-iFrame inde i 'hoved'-iFramen.

Hvordan sørger jeg for, at brugeren altid får de nyest uploadede sider i hoved-iFramen og news-iFramen?

Håber I forstår spørgsmålet!

På forhånd tak

stig
Avatar billede roenving Novice
04. august 2005 - 14:05 #1
Du kan ikke med 100% sikkerhed vide, om brugeren ikke har indstillet sin browser til at genbruge sider, han før har besøgt, men du kan sætte meta-tags på, som i så høj grad som muligt giver opdaterede sider:

<meta http-equiv="Expires" content="Fri, Jun 12 1981 08:20:00 GMT">
<meta http-equiv="Cache-Control" content="no-cache">
<meta http-equiv="Pragma" content="no-cache">
Avatar billede sn2002 Nybegynder
04. august 2005 - 14:19 #2
Tak for hurtig respons!
Ok - det vil sige, at jeg skal overveje at skrive, at man skal huske at opdatere? Et tillægsspørgsmål i den sammenhæng: hvis man trykker opdater, er det så alle sider, der bliver opdateret, eller kun den side, den står på? Der er jo vel i teorien kun index-siden, så hvad med de forskellige iFrame-sider?
Avatar billede roenving Novice
04. august 2005 - 14:20 #3
I og med, at siden reloades, så skabes iframe-vinduet forfra, så browseren vil (alt efter brugerens indstillinger, selvfølgelig !-) forsøge at hente siden igen !o]
Avatar billede sn2002 Nybegynder
04. august 2005 - 14:23 #4
Ok - men der skal vel så opdateres hver gang man klikker videre til en ny iFrame-side?

Kan man evt. indsætte sin egen update-knap, der opdaterer alle sider på een gang?
Avatar billede sn2002 Nybegynder
04. august 2005 - 14:27 #5
de meta-tags du nævner - de skal vel ind på alle siderne? (smid lige et svar næste gang)
Avatar billede roenving Novice
04. august 2005 - 14:30 #6
Hvis du opdaterer den 'yderste side', altså den, som står i browserens adresselinje, vil alle underside automatisk blive genskabt og dermed opdateret ved almindelige bruger-indstillinger ...

-- og selvfølgelig kan man indsætte en opdateringsknap, og du kan også få den til at opdatere automatisk efter et tidsrum ...

-- og meta-tags skal sættes på alle sider, ja !-)

Velbekomme '-)
Avatar billede sn2002 Nybegynder
04. august 2005 - 14:33 #7
Så kan jeg fristes til at spørge: hvordan sætter man siden til at opdatere automatisk efter et tidsrum, og kan man gøre det så den kun gør det een gang efter fx. 2 sekunder?
Avatar billede roenving Novice
04. august 2005 - 14:55 #8
Een gang er irriterende, men det kan laves på en af flere måder ...

-- den simpleste er at sætte noget i querystring ved første opdatering og så checke om det er der næste gang (men det kræver selvfølgelig, at du ikke bruger den selv !-)

<script type="text/javascript">
if(!location.search){
  setTimeout("location.replace(location.href+'?reload=true')",2000);
}
</script>

-- absolut utestet !-)
Avatar billede roenving Novice
04. august 2005 - 14:55 #9
-- og tak for point ;~}
Avatar billede sn2002 Nybegynder
04. august 2005 - 15:02 #10
ok - jeg må prøve at kigge på det! Mange tak for hjælpen!