Avatar billede deliveryboy Nybegynder
04. august 2005 - 13:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fn knap med Dell Inspiron 510m / Mandrake

hej
Jeg har lige installeret linux mandrake på min dell. Men jeg kan ikke få min FN knap til at virke, dvs min computer står på mute så den siger heller ingen lyd :D - Håber der er nogle der har svaret...
På Forhånd Tak

// Mikkel
Avatar billede strych9 Praktikant
04. august 2005 - 18:38 #1
Håber du forstår tysk:
Fn-Tasten
Die Tasten mit denen man die Helligkeit des Displays verändern kann scheinen betriebssystemunabhängig zu sein und funktionieren.

Die Suspend-Taste funktioniert. Mehr dazu unter ACPI.

Die drei Sound-Tasten müssen noch konfiguriert werden.
Folgende Zeilen in eine Textdatei schreiben und als .Xmodmap im Homeverzeichnis abspeichern.

keycode 160 = F31
keycode 174 = F32
keycode 176 = F33
keycode 117 = F34

Die ersten drei Zeilen sind die Sound-Tasten, die letzte ist zusätzlich die Menu-Taste. Danach "xmodmap ~/.Xmodmap" ausführen. Zum Ermitteln der Keycodes kann man das Programm xev benutzen.

http://www.8ung.at/stingray0481/linux/Inspiron510m/
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
05. august 2005 - 11:09 #2
Det gør jeg desværre ikke... Skulle aldrig være droppet fra :D - Vil du oversætte ;) ?
Avatar billede strych9 Praktikant
05. august 2005 - 18:17 #3
Tasten til brightness lader til at være operativsystem afhængig.
Suspend tasten virker. Mere om dette under ACPI.

De tre lydknapper skal stadig konfigureres. Følgende linjer gemmes i en text fil ved navnet .Xmodmap i din home folder.

keycode 160 = F31
keycode 174 = F32
keycode 176 = F33
keycode 117 = F34

De første tre er til lydknapperne, og den sidste er til menu knappen. Skriv dernæst på kommandolinjen "xmodmap ~/.Xmodmap" for at gemme hvilke taster man kan bruge i xev programmet.
Nu kan knapperne konfigureres med lineak eller direkte i KDE Kontrolpanelet med KHotKeys.
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
06. august 2005 - 09:34 #4
strych9 sådan som jeg forstår det er at jeg opretter en txt fil inde i home mappen ved navn .Xmodmap ? og så kører jeg det i min shell ? derefter kan jeg konfigurere knapperne via KHotKeys!
Avatar billede strych9 Praktikant
06. august 2005 - 15:09 #5
det er korrekt, skriv lige "ls -al ~/" for at se om du allerede har .Xmodmap
med KHotKeys kræver det vist noget ekstra.

et tip: Du kan oversætte (eller undersætte) tysk til engelsk med http://babelfish.altavista.com
Han skriver noget mere på den tyske side om KHotKeys. Man skal bruge noget dcop
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
07. august 2005 - 12:37 #6
Mange tak... Ved ikke om det virker, men opret et svar og du får credit!
Avatar billede strych9 Praktikant
07. august 2005 - 14:30 #7
Mange tak =)
Jeg tror såmænd nok at det virker. Ellers kan du kigge lidt rundt på www.linux-laptop.net