Avatar billede jeppeniel Nybegynder
03. august 2005 - 21:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål om Antec P180

Hej eksperter!

Jeg skal hjælpe en kammerat med at bygge en ny pc, der skal bruges til musikproduktion (hovedsageligt), alment kontorbrug (Office), mail, Internet og en smule billedredigering. Hans overordnede krav til maskinen er:
1: Den skal være støjsvag, da det er træls at skulle lave musik med en larmende computer i baggrunden.
2: Musik-produktions-programmer er ret krævende - den skal derfor være rimelig kraftig/stor osv.
3: Den må gerne være rimelig fremtidssikret (med henblik på PCIe, SATA 3Gb/s, DDR2, 64-bit CPU osv...).

Her er den hardwareliste, som vi indtil videre har fundet frem til:
Kabinet: Antec P180-EU
Strømforsyning: NorthQ NQ4001EX
Motherboard: ASUS P5LD2 med Intel 945P Chipset
Processor: Intel Pentium 4 Prescott model 630, 3.0 Ghz
Processor-køler: Zalman CNPS7700-Cu
RAM: Kingston DDR2, 2x512MB DDR2-533 (Model: KVR533D2N4K2/1G)
Harddisk: Western Digital 1600JS 160GB SATAII (3Gb/s)
Grafikkort: MSI RX300SE-TD128E
Andet: CD-brænder, DVD-drev, skærm, tastatur, mus, Windows osv. benyttes fra en gammel computer

A. Passer NQ-4001EX Super Silent PSU til Antec P180-kabinettet? Motherboard, kabinet og strømforsyning skulle vistnok følge ATX-standarden, men blæseren i PSU'en er jo 140mm, så vi er kommet i tvivl om, om der overhovedet er plads til den, og om den passer i kabinettet.

B. Understøtter Antec P180-kabinettet lga775-soklen? Da det er et rimelig nyt kabinet på markedet, burde det jo sådan set understøtte lga775, meeen man kan jo aldrig vide...

Mvh jeppeniel
PS. Undskyld jeg poster noget igen, men det her var lige den smarteste måde jeg kunne finde ud af det på.

40 point

Subject: Muligvis problem med PCIe - eller hvad?

Hej eksperter!

Jeg skal hjælpe en kammerat med at bygge en ny pc, der skal bruges til musikproduktion (hovedsageligt), alment kontorbrug (Office), mail, Internet og en smule billedredigering. Hans overordnede krav til maskinen er:
1: Den skal være støjsvag, da det er træls at skulle lave musik med en larmende computer i baggrunden.
2: Musik-produktions-programmer er ret krævende - den skal derfor være rimelig kraftig/stor osv.
3: Den må gerne være rimelig fremtidssikret (med henblik på PCIe, SATA 3Gb/s, DDR2, 64-bit CPU osv...).

Her er den hardwareliste, som vi indtil videre har fundet frem til:
Kabinet: Antec P180-EU
Strømforsyning: NorthQ NQ4001EX
Motherboard: ASUS P5LD2 med Intel 945P Chipset
Processor: Intel Pentium 4 Prescott model 630, 3.0 Ghz
Processor-køler: Zalman CNPS7700-Cu
RAM: Kingston DDR2, 2x512MB DDR2-533 (Model: KVR533D2N4K2/1G)
Harddisk: Western Digital 1600JS 160GB SATAII (3Gb/s)
Grafikkort: MSI RX300SE-TD128E
Andet: CD-drev, skærm, tastatur, mus, Windows osv. benyttes fra en gammel computer

I diverse fora for brugere af PC til musikproduktion, har min kammerat læst, at chipsets med understøttelse af både PCIe og PCI giver problemer for PCI-baserede musikproduktions-lydkort. Problemet skulle efter sigende være, at PCIe-grafikkortet hugger al båndbredden fra PCI, da de sidder på samme bus (jeg er ikke helt sikker på dette). På http://www.sonicalabs.com/compare.html påstår de dog, at dette problem kun skulle gælde for Intels 915/925-chipsæt (altså ikke 945/955), og at der således ikke er noget problem med f.eks. Intel 945P, som figurerer i det valgte setup (det skal nævnes, at jeg kun har læst om Intel, og intet ved om AMD, udover at Nforce4-chipsettet også skulle være skod til musikproduktion). Det anbefales ydermere, at man ved brug af 915/925-chipsets anvender et ikke-særligt-krævende grafikkort (x300). Nu spekulerer vi jo så på, om man ved brug af 945P kan anvende et mere krævende grafikkort, og derved også have mulighed for at spille et spil på computeren engang imellem.

Det overordnede spørgsmål er altså, om nogen her kan be- eller afkræfte historien om de forskellige Intel-chipsets’ problemer/løsninger i forbindelse med PCIe og PCI - muligvis med henvisning til pålidelig kilde?

Det ville jo være rigtig surt, hvis han ikke kunne bruge sine krævende PCI-kort til noget, fordi der ikke var nok båndbredde (han påtænker at isætte et PCI-kort med firewire-porte, og således køre med et eksternt firewire-lydkort - derfor skal der jo være rigeligt med båndbredde til PCI-kortet).

Mvh jeppeniel
PS. Undskyld jeg poster noget igen, men det her var lige den smarteste måde jeg kunne finde ud af det på.

50 point
Avatar billede screem_brille Novice
03. august 2005 - 21:37 #1
luk det ene spørgsmål, er ikke tilladt at have 2 enslydende spørgsmål åbne *S*
Avatar billede jeppeniel Nybegynder
03. august 2005 - 21:41 #2
Ja, der gik kage i den. Hvordan lukker man egentlig et spørgsmål (bær over med mig...)? Der er nu da ikke nogen af spørgsmålene der er enslydende...
Avatar billede screem_brille Novice
03. august 2005 - 21:46 #3
du lægger selv et svar i et af de 2 spørgsmål, og vælger at acceptere dette (er nok smartest i det andet spørgsmål, da dette er lidt mere uddybende, men jo de er så emget ens lydende at jeg vil betragte dem som værende ens.) *S*
Avatar billede jeppeniel Nybegynder
03. august 2005 - 21:49 #4
Okay. Det vil jeg gøre. Tak for hjælpen.
Avatar billede jeppeniel Nybegynder
03. august 2005 - 21:50 #5
Luk