Avatar billede lmdthel Nybegynder
02. august 2005 - 15:26 Der er 7 kommentarer

Hvordan fungerer plugins i java?

hvordan er ideen med java og plugins ? hvis jeg nu gerne vil skrive en app, hvor det senere skal være muligt at skrive plugins til, eller rettere hvis nu f.eks at jeg individuelt vil kunne tilføje/fjerne og rette i funktionaliteter via plugins ? er det muligt, og hvad er den grundlæggende funktionalitet ? evt et simpelt kode eksempel (hvis det kan gøre simpelt :-) )
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2005 - 15:33 #1
Man plejer at lave plugins ved at angive et klasse navn i en konfigurations fil
og applikationen loader den så med f.eks.:

InterfaceSomAlleImplementerer o = (InterfaceSomAlleImplementerer)Class.forName(klassenavn).newInstance();
Avatar billede lmdthel Nybegynder
02. august 2005 - 19:06 #2
dvs at hvis jeg skal forstå hvordan man laver et plugin, så skal jeg forstå interface ?

Så altså plugins er lig med interface ? altså sådan meget forenklet
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2005 - 19:08 #3
nej

du kan godt loade en klasse dynamisk uden brug af interface

men det er meget besværligt at skulle tilgå alle metoder via reflection

så derfor vil man i praksis ofte lade de klasser som skal loades dynamisk
implementere et interface

altså ikke nødvendigt men praktisk
Avatar billede lmdthel Nybegynder
02. august 2005 - 19:11 #4
ok tak for hjælpen, jeg venter lige lidt med at lukke, så vil jeg nemlig kigge på det senere, så det kan være jeg har et par spørgsmål mere :-) altså ang interface.
Avatar billede jesper2009 Nybegynder
03. august 2005 - 09:36 #5
Du kan eventuelt få inspiration fra Eclipse (http://www.eclipse.org/) som er et java-udviklingsmiljø. Det tillader at man selv skriver plug-ins og tilføjer dem. Det er vist noget med en XML konfigurationsfil og så nogle interfaces der skal overholdes: http://www.eclipse.org/articles/Your%20First%20Plug-in.html
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2005 - 20:39 #6
et svar såfremt du får det til at virke
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2005 - 18:37 #7
?