Avatar billede apo Praktikant
01. august 2005 - 22:15 Der er 29 kommentarer og
3 løsninger

Eksterne links, Google og PageRank

Hej :-)

Jeg har læst mig til, at man bl.a. kan opnå en god PageRank hos Google ved, at have mange eksterne links.

Men følger Google linket, hvis det eksterne link f.eks. ser sådan ud: http://www.mitsite.dk/Ekstern.asp?ID=11 - og vil dette blive betragtet som et eksternt eller et internt link?

Apo
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2005 - 22:21 #1
Hvis det ligger på www.mitsite.dk er det bare et internt link.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. august 2005 - 22:37 #2
externe links er ganske rigtigt meget vigtige for google, men de kan godt være lidt vandskelige at forholde sig til. i nedenstående værktøj kan du kontrollere din egen link popularitet i google og andre store søgemaskiner samt sammenligne dit sites værdi med andre sites. Du kan se hvilke links google og andre maskiner harrigistreret som pegende på dit site og dermed også lærer dig selv hvilke links du bør gå efter

http://www.marketleap.com/publinkpop/default.htm
Avatar billede apo Praktikant
01. august 2005 - 22:48 #3
Erikjakobsen > Det eksterne link hentes i en database, og brugeren videresendes derefter til det aktuelle eksterne link. Så det er et eksternt link, men hvordan vil Google opfatte det?

Bufferzone > Mit site er endnu ikke frigivet på nettet. Jeg spørger for at være på forkant :-)

Mine eksterne links ser p.t. ud som de gør, af hensyn til en klikstatistik jeg har  (Så jeg kan se antal klik per eksterne link). Men jeg vil gerne vide om det vil blive et problem i forhold til en god søgeplacering/en god PageRank, at mine eksterne links ser ud som de gør eller om jeg kan fortsætte med metoden uden bekymringer.

Apo
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2005 - 22:49 #4
Jo, men på hvilken webside (domæne-navn) ligger det pågældende link? Eksterne links peger på andre(s) sider.
Avatar billede apo Praktikant
01. august 2005 - 22:54 #5
Linket peger sådan set på mit eget sites domæne, men viderestiller ved klik til det domæne/den eksterne adresse som hentes i databasen.

Hvis Google følger linket, må det af Google vel betragtes som værende et eksternt link - Eller hvad?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2005 - 22:57 #6
http://www.mitsite.dk/Ekstern.asp?ID=11 er så et internt link. Der redirectes (HTTP 302 formentlig) til en anden site, som jeg mener tæller hos Google som et eksternt link til det andet site.

Men det der tæller for din side, er at have mange links til din side.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. august 2005 - 22:59 #7
to ting.

For det første bryder google sig generelt ikke om dynamiske links, for det andet er google i stand til at gennemskue at det er det samme site der peger på sig.
Avatar billede apo Praktikant
01. august 2005 - 23:05 #8
Bufferzone > Ingen af mine eksterne links peger på mit eget domæne (Jeg er ikke ude på at snyde mig til bedre placering), hvis det er sådan du læser mit spørgsmål.

Egentlig linkes der f.eks. til http://www.et-spaendende-link.dk/ men viderestillingen går via: http://www.mitsite.dk/Ekstern.asp=ID=11 - af hensyn til statistikken :-)

Erikjacobsen > Jeps, det gælder også om at blive linket til. Men så vidt jeg har læst er det mindst lige så vigtigt, at man selv linker til andre (Som forhåbentlig linker tilbage).
Avatar billede apo Praktikant
01. august 2005 - 23:08 #9
Hov, http://www.mitsite.dk/Ekstern.asp=ID=11

skulle have været:

http://www.mitsite.dk/Ekstern.asp?ID=11

ID'et er nummeret på linket i databasen (Hvis I skulle være i tvivl)
Avatar billede apo Praktikant
01. august 2005 - 23:14 #10
Bufferzone > Angående om hvorvidt Google bryder sig om eksterne links, så skriver de selv at GoogleBot ikke har problemer med at opfange dynamiske links, bortset fra hvis linket ser således ud: http://www.mitsite.dk/Ekstern.asp?ID=11&blabla=og-en-masse-lir (Altså, hvis der optræder et eller flere '&'-tegn i linket, efterfulgt af en masse værdier).

Men jeg har ikke kunne læse mig til hvordan Google stiller sig over for dynamiske henvisninger/dynamiske links der henviser til andre sites. Det er derfor at mit spørgsmål er oprettet, i håb om at nogen kan svare mig på det :-)
Avatar billede goose Nybegynder
01. august 2005 - 23:16 #11
Hvis du laver en redirect, altså du viderestiller til det domæne du har i id nr. 11, så vil Google ikke kunne følge dit link.

Derfor gælder det altid om, at få direkte link og ikke igennem alle muligge og umulige tællere.

/Goose
Avatar billede apo Praktikant
01. august 2005 - 23:18 #12
Goose > Så jeg kan dermed sagt ikke både foretage en kliktælling og samtidig få udbytte af min eksterne links hos Google?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2005 - 23:18 #13
En HTTP 302 redirection forekommer i mange andre sammenhænge, så søgemaskiner er nødt til at følge den. Om du så bliver krediteret (en lille smule) for at have et eksternt link, skal jeg ikke kunne sige. Men det andet site bliver krediteret for at der er nogen, der gider pege på det. (kort fortalt *g*)
Avatar billede goose Nybegynder
01. august 2005 - 23:24 #14
Det er min overbevisning at svaret er nej.
I princippet foretager du en intern linkning.

/Goose
Avatar billede apo Praktikant
01. august 2005 - 23:39 #15
Hmm... Jeg har lige fundet en side der taler imod det jeg har læst. Hvis man ser på følgende (Nederst på siden): http://www.solutions2buy.dk/step8.html

... kan man læse dette:

"Regel nr 8: 'PageRank kan kun opnås via links fra andre sider med PageRank. PageRank vil mindskes ved udgående links fra dine sider - også selvom du linker til interne sider. Alle links på en side er udgående. Derfor kan et site ikke genererer sin egen PageRank.'"

Skal det forstås på den måde, at for hvert link man har på en side, mister man PageRank?
Avatar billede apo Praktikant
01. august 2005 - 23:46 #16
erikjacobsen > Jeg har godt nok læst (et sted), at eksterne links er vigtige. Men egentlig lyder det mere naturligt at værdien i, at blive linket til er større end hvis man linker til andre, som du skriver. I den henseende er det vel bedre at modtage end at henvise :-D

goose > Det er muligt at du har ret.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2005 - 23:49 #17
Det er en sjov formulering... Men søgemaskiner kigger på kvaliteten af de sites der linker til dig. Og er det en "link-farm" med 10.000 forskellige links er det ikke samme kvalitet som hvis der er 10. Igen: groft sagt. Og så er der ingen der kender den præcise algoritme, der anvendes, og det der står på forskellige sider kan have været rigtigt tidligere. Den gyldne regel: lav noget fornuftigt, der sætter den almindelige bruger i centrum. Det vil/bør søgemaskiner konvergere mod at belønne ;)
Avatar billede apo Praktikant
02. august 2005 - 00:01 #18
Jep, jeg forsøger alt hvad jeg kan på, at gøre mit site brugervenligt, og har ikke tænkt mig at snyde via linkfarms og andet crab for, at få en god placering. Men jeg tænker selvfølgelig stadig over søgemaskinevenligheden, også :-)

Men hvis jeg skal tro på citatet fra solutions2buy, er det åbenbart ligegyldigt om det er interne eller eksterne links, jeg har på mit site. Der er åbenbart mere vigtigt at få henvisninger fra kvalitetssites end det er selv at henvise, som du skrev før.

Hvis det er rigtigt, må jeg jo kunne fortsætte med at have mine eksterne links som hidtil?
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
02. august 2005 - 01:46 #19
vedr. links fra Googles  "webmasters guidelines"

Design and Content Guidelines:
* "If you decide to use dynamic pages (i.e., the URL contains a "?" character), be aware that not every search engine spider crawls dynamic pages as well as static pages. It helps to keep the parameters short and the number of them few. "
* "Keep the links on a given page to a reasonable number (fewer than 100)"

Technical Guidelines:
"Don't use "&id=" as a parameter in your URLs, as we don't include these pages in our index."

Quality Guidelines - Basic principles:
* "Don't participate in link schemes designed to increase your site's ranking or PageRank. In particular, avoid links to web spammers or "bad neighborhoods" on the web, as your own ranking may be affected adversely by those links."
* ""

Quality Guidelines - Specific recommendations:
* "Avoid hidden text or hidden links."
* "Don't employ cloaking or sneaky redirects. "
* "Avoid "doorway" pages created just for search engines, or other "cookie cutter" approaches such as affiliate programs with little or no original content. "

læs hele Googles  "webmasters guidelines" Her
http://www.google.com/intl/en/webmasters/guidelines.html
også Google Facts & Fiction  er god læsning
Avatar billede apo Praktikant
02. august 2005 - 01:58 #20
jesper-moeller > Jep, den har jeg været igennem flere gange her til aften. Men Googles sider giver ikke et egentligt svar på mit spørgsmål, desværre :-)

Hvis der ikke er nogen der kan give et præcist svar på spørgsmålet, er det nok bedre at jeg sender en mail til Google (De må kunne give mig et præcist svar).

Imidlertid vil jeg gerne give bufferzone, goose og erikjacobsen points. Bufferzone har allerede lagt et svar, så jeg mangler blot svar fra jer andre...

(Jeg er væk indtil på fredag, så hvis ikke I når det i nat lukker jeg først spørgsmålet på fredag).

Apo
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
02. august 2005 - 06:48 #21
Regel nr. 8 er min formulering og jeg har tidligere ejet solutions domænet.

Det jeg skriver er:

"PR handler kun om links. Indkomne vs. udgående.

Man kan KUN opnå PR på en side, hvis andre sider linker til den side.

Google læser ikke udgående links der, går via redirect scripts - derfor er det ikke  fedt at have links fra f.eks. Yahoos katalog længere."

IØ er den PR du ser på toolbaren efterhånden fløjtende ligegyldig. På toolbaren vises kun et uddrag af de sider, der linker til dig- og dermed også kun et overslag på den rigtige PR.

Links, Links og god onpage optimering + tålmodighed skaber resultater.

/ Claus
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
02. august 2005 - 06:48 #22
Der forstås selvfølgelig indkomne links :-D
Avatar billede apo Praktikant
04. august 2005 - 20:16 #23
Så er jeg tilbage (En dag tidligere, godt nok).

roscoe27 > Interessant. Er det så dig der har skrevet artiklerne om SEO på solutions?

"Google læser ikke udgående links der, går via redirect scripts - derfor er det ikke  fedt at have links fra f.eks. Yahoos katalog længere."

Hvordan skal jeg forstå dit indlæg. Er det BAD, GOOD eller NEUTRAL at have udgående links, som jeg har dem eller skal jeg undlade klikstatistikken, og bare have de udgående links som almindelige links? Det må du meget gerne præcisere...

Så, den PR man ser i toolbaren er altså til ikke værd at jage?

Apo
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
04. august 2005 - 23:01 #24
Ja, det er mig, der har skrevet artiklerne.

Det er "neutralt", at have udgående links på dine sider. Man kan sige, at du ikke giver noget PR væk til dem du linker til, når du benytter redirect scripts.

Nej, Toolbar PR er død, død og atter død. Hvis du alligevel jager den skal du sørge for at få links fra andre sider, der IKKE bruger redirect scripts, når de linker til dig.

/ Claus
Avatar billede apo Praktikant
04. august 2005 - 23:16 #25
Meget informative artikler :-) Hvorfor ejer du ikke længere solutions, det er da et ret fedt site?

Okay, så det skader altså ikke (mig), at have mine udgående links, som de er.

Hvis toolbar PR er død, hvorfor findes den så endnu, og kan den så bruges til noget overhovedet? Har du evt. et link til en forklaring om toolbar PR, og PR generelt?
Avatar billede apo Praktikant
04. august 2005 - 23:17 #26
... Og hvordan kan man så udregne et sites PR, hvis toolbar PR ikke giver et ordenligt billede?
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
05. august 2005 - 06:27 #27
Jeg fik tilbudt et godt arbejde og solgte derfor domænet.

Det skader ikke, nej.

PR findes stadig og indgår stadig i Googles algoritme. Toolbar PR var for nemt at udnytte (reverse engineering) og derfor er det kun en vejledende PR, der vises.

http://www.pagerank.dk indeholder gode informationer om PR.
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 06:59 #28
Hehe, det nye arbejde skulle vel ikke være inden for SEO? :-)

Hvordan kunne toolbar PR udnyttes?

Fedt link. Jeg har faktisk tidligere været derinde, men havde helt glemt adressen igen :-/ Der er et par gode links bl.a. til forklaring af PR-algoritmen, og til hvorfor det er vigtigt at have backlinks.
Avatar billede goose Nybegynder
05. august 2005 - 11:05 #29
Smider lige et svar :o)

/Goose
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 18:55 #30
goose > Endelig :-)

Så mangler jeg bare et svar fra erikjacobsen...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. august 2005 - 19:16 #31
Ingen point til mig, tak.
Avatar billede apo Praktikant
06. august 2005 - 01:32 #32
Så er der points til bufferzone, roscoe27 og goose. Tak for nogle interessante synspunkter.

// Lukker

Hvis nogen skulle være brændt inde med nogle slutbemærkninger, skal I ikke holde jer tilbage :-)

Apo