Avatar billede amews_aj Nybegynder
31. juli 2005 - 23:02 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Genstarter pludselig

Jeg har et problem med en pc ved en bekendt. Indimellem kan den finde på at lukke uden videre. Det er ikke når man udfører en bestemt handling det sker, bare tilfældigt.

Er det mest sandsynligt det er hardware, evt. hvad?

På forhånd tak!

PS: Afprøvning af løsninger tager lidt tid da jeg sidder langt fra pc'en, så jeg skal telefonere med vedkommende.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. juli 2005 - 23:08 #1
Hvis det er en P4 så skal i nok lige tjekke varmen på cpu, da disse pr. default lukker ned hvis de bliver for varme.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
31. juli 2005 - 23:11 #2
1. Det er celeron
2. Det kan ske kort efter opstart
3. Den kører upåklageligt videre bagefter

så jeg tror ikke dette er en mulighed, har dog selv tænkt tanken!
Avatar billede halifax Nybegynder
31. juli 2005 - 23:26 #3
Slå automatisk genstart fra.
H-klik Denne computer, vælg Egenskaber, faneblad Avanceret, klik på Indstillinger under Start og genoprettelse. Fjern hak ud for genstart automatisk.

Kommer der ned ny pludselig genstart en blå skærm med info om en fejlkode og fejlmeddelelse, så skriv det helt nøjagtigt herind.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
31. juli 2005 - 23:28 #4
Altså jeg skal slå det fra, og så kommer der blå skærm i stedet for restart?

Er lidt svært da der kan gå mange dage imellem, men jeg skal da forsøge...
Avatar billede halifax Nybegynder
31. juli 2005 - 23:32 #5
Ja, der kommer blå skærm med kode og fejlmeddelelse ved genstart, når det er slået fra.

Hvis det skyldes varmeproblem fra cpu'en er det ikke sikkert der kommer blå skærm. Det giver omvendt større mistanke om, at det skyldes varme.
Har han renset blæseren over cpu'en?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
31. juli 2005 - 23:33 #6
nope, men da jeg har haft den skilt ad mange gange, kan jeg se at den ikke er støvet...

Kan det være harddisken, vil en scandisk måske hjælpe?
Eller er det udelukket når det er sket kort efter formatering
Var der også før!
Avatar billede halifax Nybegynder
31. juli 2005 - 23:41 #7
Nope, tror ikke det skyldes harddisken, og det lyder som du selv udelukker varmeproblem. Med mindre der er blevet skubbet til køleren eller andet, så den ikke sidder helt korrekt.

Prøv først at få afklaret om der kommen nogen "blå skærm", når automatisk genstart er slået fra. Husk både kode og meddelelse skal skrives nøjagtigt ned.

Ofte skyldes genstart fejl ved en driver (er den helt opdateret med nyeste) eller fejl ved ram.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
31. juli 2005 - 23:45 #8
Jeg prøver, men som sagt kan der gå dage inden du kan forvente at jeg vender tilbage!
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2005 - 06:23 #9
jeg har oplevet de samme symptomer ved ramfejl...

her kan du hente et program til test af ram...
http://memtest86.com/

og her er en boot-cd med forskellige test-programmer inklusiv ram-testen...
http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede exactica Nybegynder
02. august 2005 - 10:35 #10
Har du tjekket for virus?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
03. august 2005 - 17:27 #11
Computeren har været omformateret mange gange på det sidste, så virus er næppe problemet!

Har tænkt på ram, men lad os nu se hvad i siger her!

Har fået den blå skærm frem, og der står således. Paster bare det hele:

Der er fundet en fejl, og Windows blev lukket ned for at hindre beskadigelse af computeren,

JRGL_NOT_LESS_ OR_EQUAL

Hvis det er første gang, at du har set denne stopfejl, skal du genstarte computeren. Hvis skærmbilledet vises igen, ska du gøre flg.

Sørg for at al ny hardware eller software er korrekt installeret. Hvis dette er en ny installation, skal du spørge hardware- elleer softwareproducenten, om der er Windows opgraderinger, som du muligvis har brug for.

Hvis problemet opstår igen, skal du deaktivere ellere fjerne hardware eller software, der er installeret for nylig. Deaktiver nogle indstillinger for BIOS hukommelsen, f.eks. caching eller afskygning. Hvis du skal bruge fejlsikret tilstand til at fjerne elller deaktivere komponenter, skal du genstarte computeren og trykke på F8 for at vælge avancerede startindstillingere og derefter vælge fejlsikret tilstand.

Tekniske oplysninger:
  Stop: 0x0000000A (0x00000002, 0x00000000,0x804D9E94)

Starter lagring af den fysiske hukommelse
Lagring af fysisk hukommelse fuldført
Kontakt systemadministratoren eller teknisk support for at få yderliger hjælp
Avatar billede amews_aj Nybegynder
03. august 2005 - 18:18 #12
Efter hvad jeg er kommet frem til er det en defekt hardware eller driver (ikke XP kompatibel)

Da det er sket efter XP er kommet på, gætter jeg på en ike kompatibel driver

Læs her:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_hwpg.asp

Tror I det er korrekt?

Kan sige at han må have skrevet forkert af
JRGL_NOT_LESS_ OR_EQUAL
>>
IRQL_NOT_LESS_ OR_EQUAL
Avatar billede halifax Nybegynder
04. august 2005 - 00:20 #13
Du har fat i det helt rigtige der. Fejl ved en driver (er de opdateret?), eller hardware - typisk RAM. Og det er fristende at tro på ram-fejl, da der vel ikke er skiftet hardware i den.
Længere oppe er indlæg om test af ram.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
04. august 2005 - 17:54 #14
Hvor lang tid tager denne test?

På memtest86 står der at der er 9 tests, men efter nummer 8 starter den fofra, bortset fra et pass nummer som stiger for hver gang. Den har køret i 5 timer og siger 0 fejl..
Avatar billede amews_aj Nybegynder
04. august 2005 - 17:54 #15
Den er i pass 27
Avatar billede halifax Nybegynder
04. august 2005 - 23:38 #16
"....og siger 0 fejl.."  -  det er næppe RAM fejl.  Er den opdateret med

1. Nyeste BIOS
2. Drivere - også til bundkort/chipset fra bundkortproducentens site?

Avatar billede amews_aj Nybegynder
05. august 2005 - 08:35 #17
KAn han desværre ikke selv undersøge, så det må jeg undersøge næste gang jeg kommer derover, men jeg mener at noget hardware i den kører med drivere som ikke af signeret af microsoft, så det er sikkert noget af det.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
07. august 2005 - 14:00 #18
smid et svar, godt nok er problemet ikke 100% løst endnu, men for det første har I jo fundet fejlkilden, og for det andet kan det vare laaang tid før jeg får muligheden!

Svar tak ;D
Tak for hjælpen!
Avatar billede halifax Nybegynder
07. august 2005 - 22:03 #19
Selv tak for dine bemærkninger. Synes det er fint, du forsøger at hjælpe en på distancen.
Håber du/I får det løst helt.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
07. august 2005 - 22:24 #20
Og tak for hjælpen!