Avatar billede obber Nybegynder
10. april 2001 - 15:55 Der er 9 kommentarer

DHCP IP adresse til linux client

Hej

Nu kender min frustration ingen grænser. Jeg har et lille hjemme net med en bærbar og en stationær koblet til en switch, der igen er koblet til en Cisco761M ISDN router der også fungerer som DHCP server.

Begger maskiner kører dual boot, og der er ingen problemer med at få windåserne på nettet det er kun linux der giver mig grå hår. Min distribution er på begge makiner Red Hat 7. Jeg har prøvet Linuxconf, jeg har prøvet netcfg....no joy:-(

Når jeg prøver at pinge routeren så får jeg at vide: network unreacheble. Hvad gør jeg??
Avatar billede morpheus Nybegynder
10. april 2001 - 16:03 #1
Prøv at gå ind i den menu der hedder \"Network\", her vil du se et billede over dit netkort...

Sørg for at det står til BOOT og DHCP
Avatar billede seider Nybegynder
10. april 2001 - 16:51 #2
netconfig :-)

men det kan være du skal have saprket lidt hårdere notify me !

/* seider */
Avatar billede jgammelg Nybegynder
10. april 2001 - 22:14 #3
prøv at kør ifconfig.
Det skulle gerne vise dig de informationer (hvis der er nogen), som eth0 har modtaget fra DHCP serveren...
Avatar billede obber Nybegynder
11. april 2001 - 13:26 #4
nu har jeg prøvet at stoppe netkortet med ifconfig eth0 down, så får jeg at vide at der ikke er sådan et device!?!? øhhhhh??

netkortet er et D-Link DFE 538TX 10/100, PCI Ethernet kort. Jeg har prøvet med div drivere uden det store held, det vil heller ikke acceptere NE 2000 driveren som de anbefaler i Linux bøgerne hos sslug.
Avatar billede itux Nybegynder
11. april 2001 - 17:36 #5
Lav lidt om på din /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0, så der står noget a la
DEVICE=\"eth0\"
IPADDR=\"\"
NETMASK=\"\"
ONBOOT=\"yes\"
BOOTPROTO=\"dhcp\"

Det vigtigste er BOOTPROTO-linien .. jeg er ikke sikker på at den er ligeglad med om du skriver en ipadresse.

Derefter enten reboot, eller lav en ifdown eth0; ifup eth0.
Avatar billede obber Nybegynder
12. april 2001 - 01:44 #6
hej itux

jeg har kikket i den fil du nævner og der står precis det som du beskriver.

Avatar billede cybermike Nybegynder
12. april 2001 - 19:32 #7
Hmmm, drop DHCP

din router heder h0jst sandsynligt 192.168.0.1 sa giver du den stationaere 192.168.0.2 og den baerbare 192.168.0.3 og saa s0rger du ellers for at der ikke er nogle andre som fors0ger at bruge dhcp

Sa angiver du primary DNS server(pa begge maskiner) til 192.168.0.1 og primary gateway 192.168.0.1 pa begge maskiner, saa skulle det k0re.
Avatar billede svindler Nybegynder
15. april 2001 - 14:52 #8
Har du checket med \"lsmod\" for at se, om driver-modulet bliver indlæst? eth0 er tilsyneladende slet ikke aktiveret som device.
Det forekommer mig, at det for nogle adapteres vedkommende har været nødvendigt at tilføje en linie a la \"alias eth0 \'driver\'\" i en /etc/modules eller noget i den stil.
Jeg kan checke det, når jeg kommer forbi en ældre linux-spand, der står på arbejdet, hvis du ikke selv finder det i mellemtiden.
Avatar billede unocom Nybegynder
25. december 2001 - 03:21 #9
du mangler højest sansynligvis at instalere dit netkort. efter som den siger der ikke er nogen eth0. så dette bilver en længere forklaring.

førest skal du nok prøve at exec \"kudzu\" og hvis den ikke finder noget netkort. så er der nok noget galt :) btw:kudzu er en service som ligger med i redhat. efter som denne service normalt starter op sammen med linux numindre den er slået fra. så finder du nok ikke noget netkort.

førest ville jeg exec \"lsmod\" hvis du ikke finder noget der minder om dit netkort så er der ikke noget instalered, nu mindre det er instalered i kernen hvilke jeg ikke tror det er.

hvis du ikke finder noget i \"lsmod\" skal du til at instalere dit netkort.
eller omcompile din kerne.(men det kan du jo gøre en anden dag).

du skal ind i \"/lib/modules/2.4.X-X/kernel/drivers/net/\" her ligger alle driverene til netkort. men der er flere hvis de er compilet ind i kernen som moduler. men jeg regner ikke med at du har omcompilet din kerne.

efter som det er et \"D-Link DFE 538TX 10/100, PCI Ethernet kort.\" du har villle jeg nok prøve at lave en \"modprobe ne2k-pci.o\" dette er NE2000 drivere. men du finder nok noget der lyder bedre. og prøver med det.

for at teste ok det funker. skal du lave en \"ifup eth0\" hvis den laver en masse fejl funker det nok ikke. så skal du nok lave en \"ifconfig eth0 down\". og prøve en ny. driver.

Men hvis du nu har funedet en der virker. så skal du ikke bruge dhcp. det er nemlig lige meget. efter som jeg tror din router har en ip på 192.168.0.1. så laver du bare en \"ifconfig eth0 down\" og efterfulgt med \"ifconfig eth0 192.168.0.200 up\" så skulle din ip være 192.168.0.200. hvilke ikke confilkter med de andre maskiner. efter det skal du op sætte din router så du kan bruge den. det kan gøres med et grafisk værktøj. start Xserveren og en terminal. og kør \"netcfg\".

så trykker du under \"Nameservers:\" her skriver du en ip på en name server ind. her er en hvis du ikke lige kan finde en. \"212.54.64.170\" det er 12moves dns server.

så trykker du på fane bladet hvor der står \"Routing\". under \"Default Gateway: skriver du 192.168.0.1 (det er routerens ip), og under Default Dateway Device: skriver du \"eth0\" forde det er netkorted.

så trykker du \"save\" nede i bunden. og så \"quit\". så burde dit internet gerne funke. hvis du alsår kom igennem det føreste stykke af min tekst.

UnoCom.