Avatar billede futterama Nybegynder
29. juli 2005 - 23:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fra HEX værdi til binær værdi

Hej,

Jeg skal have konverteret en streng som HEX værdi f.eks. '1111' til binær, dvs. 1111H bliver til 0001000100010001B som streng i f.eks. en TEdit. Input 1111H kommer f.eks. også fra en TEdit.

Jeg har forsøgt mig lidt her:
http://eksperten.dk/spm/5884

Men jeg kan ikke hitte ud af at lave en const = $1111 til en variabel (gerne int) og det andet eksempel, der melder Delphi 7 fejl ved IntPower om "Operator not applicable to this operand type".

Nogen der kan hjælpe med de eksisterende eksempler eller med helt nye?

MVH
Futterama
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2005 - 23:58 #1
hex string -> integer:

v := StrToInt('$' + s);

hvor s kun er hex cifrene.

integer -> binary string:

s := IntToBin(v);

hvor:

function IntToBin(Value : Integer): String;

var
  tmp : Integer;
  digits : array [0..1] of char;

begin
  tmp := value;
  digits[0] := '0';
  digits[1] := '1';
  Result := '';
  while tmp > 0 do begin
    Result := digits[tmp and 1] + Result;
    tmp := tmp shr 1;
  end;
Avatar billede futterama Nybegynder
30. juli 2005 - 12:35 #2
arne_v: Dit eksempel virker, dog ikke helt efter hensigten, jeg skal også bruge "leading zeros" i den binære representation. Men ved brug af v := StrToInt('$' + s); kan jeg tilrette pointwoods eksempel så det virker.

Tak for hjælpen, hvis du lægger et svar så kan jeg give dig point.
Avatar billede nielle Nybegynder
30. juli 2005 - 12:40 #3
Du kan også skrive:

Console.WriteLine(Result.ToString().PadLeft(8, '0'));
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 12:51 #4
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 12:51 #5
nielle>

Console.WriteLine i Delphi 7 ?
Avatar billede futterama Nybegynder
30. juli 2005 - 14:55 #6
arne_v, kan man omskrive dit eksempel til at medtage "leading zeros"? Jeg har arbejdet lidt videre med det andet eksempel, men det er opbygget uhensigtsmæssigt i forhold til mit brug. Jeg skulle gerne ende med en funktion der returnerer en streng med 1'er og 0'er og tager en streng med en HEX-værdi som argument.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 14:57 #7
ja - hvis du erstatter while løkken med en for løkke
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 14:58 #8
while tmp > 0 do begin
    Result := digits[tmp and 1] + Result;
    tmp := tmp shr 1;
  end;

->

  for i := 1 to 32 do begin
    Result := digits[tmp and 1] + Result;
    tmp := tmp shr 1;
  end;
Avatar billede nielle Nybegynder
30. juli 2005 - 18:08 #9
30/07-2005 12:51:21> Nej, selvfølgelig ikke (med mindre at det da er Delphi.NET ;^)
Avatar billede futterama Nybegynder
30. juli 2005 - 19:11 #10
Tak for svarene, jeg har nu det jeg skal bruge :-)