Avatar billede grineren Nybegynder
29. juli 2005 - 22:24 Der er 18 kommentarer

Hvilken router til både internt netværk, egen server og IP-telefo

Hej ,
jeg har et "standard" 1024/256 flatrate+allways on abonnement med fast IP adresse, hos stofanet. Nu vil jeg gerne både starte min egen server (både gameserver, i det små, og website/mail-server til personligt brug, og have IP telefoni, jeg aner intet om hverken det ene eller andet =) men tager det som en udfordring.

Jeg modtager gerne gode råd og forslag =)
Mine mere konkrete spørgsmål går på;

*Hvilken router/hub/switch ? skal jeg købe ?

*Hvilket styreprogram til serveren ? (XP)? må gerne kunne køre mysql, pearl og ALT det andet som jeg ikke ved noget om endnu, men sikkert får brug for en dag =)...

*evt. hvilke andre ting SKAL jeg huske ? som f.eks. sikkerhed mht server vs. "personlig" pc -> firewall ?

Hvis det er "lovligt" i dette forum vil jeg gerne have links til server-opsætningsvejledninger, på dansk helst =) men ellers også på engelsk..

Stort spørgsmål, og flerdelt...derfor max point =) håber det er ok...
Avatar billede mwazone Nybegynder
29. juli 2005 - 23:43 #1
Hej grineren, det er jo som jeg også forstår du godt ved et stort projekt du vil til at give dig igang med, men jeg vil da gerne give dig et lille skub i den rigtige retning.

For jeg kan svare bedst på de spørgsmål som du stiller, men for at give dig en mere grundig vejledning samt hjælpe dig på vej til at vælge det rigtige software er der lige et par flere ting jeg gerne vil vide.
Der iblandt hvor mange domæner/hjemmesider skal du have og hvor mange domæner vil du have din kommende server til at modtage mails for.
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. juli 2005 - 23:51 #2
Jeg vil anbefale at du lader en firewall være det "centrale fordelingspunkt" i din opsætning. Denne løsning er billigst og giver bedst kontrol med sikkerheden.

1. Router: Du bør kikke på en router der kan håndtere dit trafikbehov og som har ordentlig firewall funktionalitet. Hvis penge ikke er et problem, så kik på en Cisco med seneste IOS og firewall featurset f.eks. en 2600 som grundlag. Hvis økonomien har betydning kunne du f.eks. kikke på en Linksys AG014 der har indbygget statefull inspection firewall

Som firewall kan du bruge en linux box med netfilter (evt med Squid og Jennea oven på) , her bør du analysere dit net grundigt og separere den forskellige trafik i zoner. F.eks bør dine usikre tjenester der skal tilgås udefra (ftp, web og mail) have deres egen zone (DMZ, IP telefoni have sid egen zone og dit indterne net sin egen zone. Dette giver mindst 4 netkort i firewallen og en reglsæt der matcher.

2. styresystemer: XP er ikke et server styresystem og indeholder ikke de faciliteter du har brug for. Du bør kikke på windows 2003 og evt linux til dit formål. hvilket du vælger afhænger lidt af hvor avanceret du ønsker det, økonomi og andre ting, du kan sagtens kombinere disse.

3. Ting der skal husker: Sikkerheden er vigtig, men ovenstående løsning håndtere dette godt (kan i hvert tilfælde hvis du gør det ordentligt. Hvis du har gjort dig de rigtige tanker fra starten slipper du ofte for at købe ting der så senere skal skiftes. Fidusen med en linux firewall er at den kan scalleres og at softwaren ikke koster
Avatar billede mwazone Nybegynder
29. juli 2005 - 23:57 #3
Du vil jo gerne gå over til IP-telefoni og dertil skal du have fat i en gateway udbyder, der findes nogle stykker efterhånden her hjemme i DK der iblandt findes www.telefin.dk, www.tele2.dk har vist også en IP-telefoni løsning, men fra den udbyder du vælger køber du en boks som du tilslutter til din router som er tilsluttet din internet linie hvilket jo leder mig hen til dit første spørgsmål.

*Hvilken router/hub/switch ? skal jeg købe ?
Du skal have fat i en router til dit formål da det er den bedste løsning, og så skal du jo tage en model fra fabrikanten som passer til dig i prisklasse + behov (altså med det rigtige antal porte osv..) og jeg vil råde dig til at købe en Cisco router hvis du har mange penge at gøre med da de ved hvad de laver, men er det til personlig anvending er Cisco jo nok ikke i den rigtige prisklasse men så skal man gå efter enten Asus eller Netgear, dem har jeg alle haft gode erfaringer med. Skal jeg komme med en forslag til en helt bestemt router skal jeg som sagt vide lidt mere bl.a. hvor mange PC'er og servere du skal have på samt til hvilket brug det er (erhverv/privat).

*Hvilket styreprogram til serveren?
Ja du kan tage Windows XP hvilket er en billig løsning hvis du kun skal have en hjemmeside liggende men skal du op og have mere skal du nok gå på i enten Windows 2000 Server eller Windows 2003 Server igen alt efter hvor mange penge du har at gøre med.

*Sikkerheden mht. firewall?
Der kan man hvis man køre Windwos 2003 Server eller Windows XP bruge den firewall som er indbygget.
Avatar billede mwazone Nybegynder
29. juli 2005 - 23:58 #4
nå der var kommet et svar med nogenlunde det samme i mellemtiden ;-)
Avatar billede grineren Nybegynder
30. juli 2005 - 00:11 #5
Hej =)
som mwazone jo nok har gennemskuet så er jeg ikke specielt vidende om disse ting, jeg har bare valgt at kaste mig ud i det for at lære.

Min server skal bare bruges til vores egne hjemmesider, lidt ftp og minimal gameserver for mine nevøer(formodentlig max 15 pers. multiplayer), jeg skal knytte 1 ell. 2 domæner dertil og køre mail fra ihvertfald det ene domæne.

Mange VOIP udbydere lokker med div. sager som f.eks.:http://www.provobis.dk/provobis_0101.php
men jeg kan jo formodentlig ikke bruge en hvilketsomhelst router =) og pengene er ikke ubegrænsede =)...derfor spørger jeg hvilken jeg skal sætte mine penge i ...

Jeg tror ikke jeg kan "styre" et program som linux, og havde faktisk overvejet XP som styreprogram ? som mwazone også foreslog =)...men bufferzone skriver jo modsat at "XP er ikke et server styresystem og indeholder ikke de faciliteter du har brug for" ??...hmmm...
Avatar billede grineren Nybegynder
30. juli 2005 - 00:20 #6
jeg var lige inde på edbpriser, og tjekke de mest populære;
http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18516
http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=38805
http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=44898

....nogen meninger om disse ?
Avatar billede grineren Nybegynder
30. juli 2005 - 01:11 #7
det lader til at den første er temmelig populær;
http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18516

HVIS jeg køber den kan jeg så bruge den til at realisere mine ovenstående planer om server og iptlf ?..og med kommer sikkerheden så i form af en software firewall i server-pc'en ?..jeg forstår altså ikke helt de udtryk de bruger i produktspecifikationerne =)

Den router er jo tilsyneladende både billig og vellidt ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. juli 2005 - 12:13 #8
XP er et arbejdsstations operativ system, dette betyder f.eks. at der er hardcodet en begrændsning på 10 samtidige brugere ind i systemet. Denne begrændsning vil du ramme imod i nogle tilfælde.

Server operativ systemer som f.eks. windows 2003 kommer også med forskellige netværks administrations ting, med support for flere prosessorer, og meget andet.

Helt generelt kan siges at XP kan bruges som "server" i et hjemmenetværk, der ikke skal håndtere missions kritiske ting, mange brugere eller andre mellemstore netværksløsninger. Lige såsnart tingene bare bliver semiprofessionelle, så bør man ikke baserer sig på XP men bruge et rigtigt server operativsystem.

Du behøver ikke være nervøs for at bruge linux, du kan få fantastisk gratis hjælp i foreningen sslug (http://www.sslug.dk) de hjælper dig med at installere og konfigurere
Avatar billede grineren Nybegynder
30. juli 2005 - 13:14 #9
IGEN må jeg understrege at mit tekniske niveau ikke er ....hmm....måske kan det bedre forklares som at jeg er en plug-and-play type =)) men jeg kan og vil lære mere..

Jeg tror næppe der kommer mere end max 3-4 brugere ind i systemet.
Hvis man nu ser lidt nøgternt på det vil jeg formodentlig få masser at lave med at sætte serveren op, få mails til at virke, gameserver,osv...lurer bare lidt på om jeg er i stand til det =) + klare en linux opsætning...
det er jo overmåde fristende at "nøjes" med XP, det kender jeg jo og er i dén grad brugervenligt.
Det bliver aldrig noget med semiproffessionalisme eller bare i nærheden af =)...og jeg aner ikke engang hvad missionskritiske ting er ? *heh*

Jeg leder bare efter noget jeg kan finde ud af, som ikke er alt for dyrt og kan klare opgaven...og ISÆR en router some kan varetage alle funktionerne incl. prioritering, firewall, og IP telefoni....hvis den altså overhovedet findes ?

hvad synes du/i om denne router;

http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18516

Vil den kunne klare mit behov ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. juli 2005 - 13:40 #10
Først må jeg indrømme at jeg endnu ikke ved meget om IP telefoni, jeg betragter det lidt som andet IP trafik, så du bør nåk læse lidt på lektien her.

Når det så er sagt, så er linksys et rigt9ig godt valg, jeg har selv den model kørende på arbejde og er meget glad for den. Du skal dog vide følgende:

Trådløst er usikkert og det at sætte det sikkert op er en udfordring som mange har lidt problemer med.

Trådløst udstyr er langsomt i forhold til kabler. En trådløs router virker som en hub, hvilket betyder at man deles om bårnbredden. En switch styre tildelingen af båndbredde på en anden måde der i praksis giver større båndbredde

Trådløst betyder at man kan tilgå dit net bagved firewallen, hvorfor din firewall giver mindre sikkerhed
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. juli 2005 - 13:41 #11
den vil, langt hen af vejen, kunne dække dit behov, mht IP telefoni er jeg kun 99 % sikker
Avatar billede mwazone Nybegynder
30. juli 2005 - 20:31 #12
Hej grineren,
som bufferzone skriver så er Win XP ikke lavet hvor alle værktøjere til at kunne køre dine services, hvilket betyder du skal ud at købe dem andensteds, men når det er sagt vil det også mange gange kunne betale sig, specielt hvis det ikke er til erhvervsmæssigt/professionelt brug, og det bufferzone mener med missionskritiske data er at hvis man som erhverv udbyder en service sætter man jo de data som kritiske fordi hvis de ikke bare køre og bliver leveret til den der foresprøgere dem vil "kunden" jo blive utilfreds... fx hvis man ikke kunne betale med sit dankort fordi PBS ikke syntes deres data er kritisk, derfor vil man som erhverv aldrig køre et operativt system som er lavet til arbejdsstation.

Ang. router i forhold til IP-telefoni, så er der næsten ingen (hvis overhovedet) som ikke kan køre det bare den kan køre alt det andet du skal køre, det eneste krav der er for at du kan køre IP-telefoni er at der er en ekstra port i routeren når alt andet er sat til plus at du kan åbne bestemte porte (hvilket alle router kan idag, jeg har ikke hørt om en som ikke kan).
Med hensyn til vælget af router, må jeg som bufferzone også sige at hvis du vælger en trådløs router så er der jo lige sikkerheden som man skal huske at have iorden hele tiden. Dog kan jeg godt forstår hvis du gerne vil have det da det jo bruger svært at diskutere imod at det er rat at kunne gå rundt i huset og være online uden at tænke på kabler. Hvis det er den trådløse løsning du vil have så syntes jeg også det er et udenmærket valg at tage http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18516 og den kan også sagtens køre IP-telefonien.

mht. IP-telefoni'en så vil du med den LinkSys router og den internet linie kunne klare dig... da man siger at IP-telefoni kræver en internet linie på 128/128. Du skal dog lige som en ekstra ting være opmærksom på at når du går over på IP-telefoni så skal du ringe til TDC på 80808080 og så blive stillet om til den afd. som står for registreringen af alarmopkald da dit telefonnummer så skal oprettes med din adresse + hvilket område du høre ind under, da man ikke automatisk kommer igennem til den rigtige alarmcentral når man ringer 112 fra en IP-telefon. Du skal også tage at tænke på at hvis strømmen ryger så midster du også telefonen da IP-telefoni jo ikke får strømmen fra teleselskabet som din normale tlf. gør, dette kan dog løsses ved at købe en UPS (backup strøm) hvor et til omrking de 1000,- vil være nok til dig vil jeg tro, og til den UPS skal du tilslutte din router og dit ADLS-/kabelmodem.

Hvis du sådan hælder til at det er løsningen med Windows XP som du vil køre på din server, så syntes jeg efter som jeg forstår på dig at det er til privat brug at du skal tage og så brug den løsning.
Til at starte med som vejledning på at køre det op så skal du jo have en computer/server som du vil have til at køre som server, og så kan du jo godt begynde med at sætte den op ved at installere en ren Windows XP, og så få den opdateret igennem http://windowsupdate.microsoft.com/, sådan du har en Windows XP kørende som er ren og opdateret.

Men når du har alt dette afklaret og evt. kørt en sådan windows installation op så kan du jo lige skrive så kan jeg skrive en mere trin for trin vejledning til opsætning af andet software/services, eller vi kan evt. finde ud af at ringe sammen og så finde ud af mere præcist hvis der er nogle ting som du ikke vil have står herinde så som domæne navn osv. Jeg vil dog lige finde nogle links til det evt. software som du skal have fat i for at kunne køre de forskellige serivces på Win Xp, det vil jeg kikke på til imorgen, hvis det er iorden :)
Avatar billede grineren Nybegynder
30. juli 2005 - 21:29 #13
1000 tak hvor er det pænt gjort at du vil hjælpe med at få gang i min server !
Det vil jeg meget gerne benytte mig af ! =)

Hermed besluttet, jeg starter med en clean install af win XP på serveren !
Den er iøvrigt endnu ikke leveret, kommer først om 14 dage.

Tak for den "heads-up" med hensyn til 112 og nødstrøm !

Min internetforbindelse er 1024-ned og 256-op.

Mht router, så er her et uddrag af en mail fra telsome-support;

"Det bedst udstyr til dit formål vil være en Sipura 2100, da den har indbygget router og QoS(prioritering). Den tilkobler du til dit Stofanet modem og derefter tilkobler du en trådløs router med Firewall og diverse. Den router du har nævnt vil være fint til det.
Stofanet modem - WAN Port (Sipura 2100) PC Port - Internet port (Linksys router) LAN port - PC'er
Derved vil du have prioritering og Firewall funktion og du vil kunne køre de forskellige applikationer på dit netværk."

Mit spørgsmål er så mht dette;
*SKAL jeg have en Sipura 2100 mellem mit stofa-modem, og min (trådløse) router ?...eller prøver de bare at sælge mig noget jeg ikke har brug for ?
Det er jo alligevel en 900.- ekstra...

Rigtig mange tak for støtten og de gode råd til jer begge, bare jeg kunne give jer 1000 point hver ! (kan man det ?) ...jeg er så "noob" at jeg end ikke ved om jeg har givet jer point endnu !...hehe..
Avatar billede grineren Nybegynder
30. juli 2005 - 21:34 #14
Jeg kunne jo også godt forestille mig denne router istedet,
http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=92983
den har vist firewall og det nødvendige...har den ikke ? *lol*...ja min tekniske formåen udi routere kan vist placeres på en meget lille sted =)
...men umiddelbart virker det som et lidt bedre valg, den kan også connecte via kabel !
Avatar billede mwazone Nybegynder
30. juli 2005 - 22:58 #15
Hej igen,

Ang. den Sipura 2100 boks som udbyderen gerne vil prøve at sælge til dig er en god ting at have, men hvis man absolut ikke har pengene nu og her så er der ingen skade i at lade vær med at købe den. Det den boks gør er som vist også står i det fra supporteren at den prioritere IP-telefonien over de computere/servere, dvs. at du altid vil have båndbredde nok til at foretage dine opkald og så vil computerne bare ikke kunne det de nu skal hvis de skal bruge mere end der er tilbage. Men hvis man ikke har pengene kan man jo altid prøve at køre det uden den boks og den er ikke nødvendig for at det hele skal virke, og hvis det så viser sig at ens opkald er lidt forsinket og sådan så kan man jo altid vælge at købe den boks.
Jeg har selv IP-telefoni på mit firmas adresse hvor vi har en boks som prioritere IP-telefonien over alt andet fordi vi har så mange servere så kan de jo nemt bruge hele vores linie så derfor har vi det der, men på medarbejder hjemmearbejdspladserne er der ikke sat sådan en boks op. I dit tilfælde hvor du vil køre game server kan det godt ske det bliver nødvendigt for at IP-telefonien ikke bliver en dårlig oplevelse, men som sagt har du ikke lige de 900,- kr. liggende i skuffen så prøv at kør det op uden, hvis det så viser sig du bliver skuffet over IP-telefoniens kvalitet så ringer du bare til din udbyder og bestiller denne boks, og tilslutter den da det er 99% sikkert at det er fordi din server/game server i det tilfælde står og tager så meget af din linie at der ikke er nok til IP-telefonien.

Med hensyn til den nye router du har fundet ser den også fin ud, og skulle lige umiddelbart kunne køre dit netværk efter hvad jeg ved om det indtil videre, så det er op til dig hvilken du tager...
Avatar billede grineren Nybegynder
31. juli 2005 - 01:14 #16
ok, så er routeren http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=92983 - købt, og IP telefoni fra telsome =) så venter jeg bare på serveren..
Avatar billede hejberg Juniormester
23. juli 2006 - 23:44 #17
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=155875

jeg tro nok jeg ville hoppe på sådan en hvor man kan sætte sin ip adresse op til hvad speed den skal køre med og hvad der skal bruge den hurtigste speed..

hilsen hejberg
Avatar billede hejberg Juniormester
23. juli 2006 - 23:49 #18
Udvid området for dit trådløse netværk vha. D-Links nye Super G™ med MIMO trådløs Router, DI-634M. Med den nyeste Smart Antenna MIMO-teknologi og Super G™-teknologi kan DI-634M tilbyde markante forbedringer i ydeevnen i forhold til de standardmæssige IEEE 802.11b og 802.11g. DI-634M muliggør deling via internettet og opretter et robust trådløst netværk, hvor der kan nås maksimale trådløse signalhastigheder på helt op til 108 Mbps. Når den bruges sammen med andre D-Link Super G med MIMO-trådløse produkter, kan området blive op til 8 x større end for standarden 802.11g, så der opnås total trådløs dækning i hele hjemmet eller på hele kontoret.

Sikkerhedsfunktioner omfatter både NAT og Stateful Packet Inspection (SPI) samt Advanced Parental Controls til overvågning og vedligeholdelse af internetbrug. Disse funktioner kan kombineres med komplet System Logging, Static DHCP, VPN pass-through og Network Diagnostic Tools for at sikre et fuldstændigt beskyttet netværk. Hvis du vil beskytte de oplysninger, der går gennem det trådløse netværk, understøtter DI-634M både standard-WEP og avanceret WPA-Personal (WPA-PSK) datakryptering. Ekstra sikkerhedsfunktioner omfatter MAC- og IP-filtrering til begrænsning af netværksadgang baseret på MAC-adresse eller IP-adresse.

For deling af internetadgang med bredbånd understøtter den webbaserede guide praktisk talt alle operativsystemer, så du får hjælp til at komme på internettet på få minutter. Når DI-634M er konfigureret, kan såvel trådløse som traditionelt tilsluttede brugere surfe på internettet, streame medier, overføre, udskrive og gemme filer på hele netværket.

Funktioner & features:

108 Mbps Super G MIMO trådløs bredbåndsrouter
Ny MIMO (Multiple Input - Multiple Output) teknologi for forbedret ydeevne og signalkvalitet
Baseret på 802.11g
Super G-teknologi for forbedret ydeevne med andre D-Link Super G-produkter
Helt kompatibel med 802.11b-produkter
Indbygget Fast Ethernet-switch med 4 porte
NAT-firewall med understøttelse af VPN pass-through
Stateful Packet Inspection (SPI)
WPA-datakryptering for trådløse brugere
Overordnet styring med URL-filtrering, domæneblokering
Webbaseret konfiguration med installationsguide
Throughput 80Mbps