---- Og efter gennemførelsen af dette kursus kan du • udvikle Windows-applikationer, web-applikationer og web-services med .NET, ved anvendelse af sproget C# • anvende .NET’s Framework (klassebibliotek) • have forståelse for objektorienteret systemudvikling ---- Varighed og form Fuldtidskursus over 6 uger, 120 lektioner, samt selvstændigt arbejde og forberedelse. ----
hvis jeg dengang jeg startede på datamatikeren havde den viden jeg har idag havde jeg aldrig valgt den og havde jeg en bror der var interreseret i system udvikling så ville jeg foreslå ham at tage på universitetet direkte.
Datamatikeren kunne være god nok hvis de lige satte tempoet op med 200% og lod være med at lempe på optagelses kravene. Der er for mange som har fået lov at komme ind uden at have matematik b eller c og d for den sags skyld. Der er for mange +40 som er blevet sendt dertil af deres kommune fordi de ikke havde bedre at lave og engang har taget et pc kørekort og iøvrigt kan lide at lave fammiliens hjemmeside. Der er for mange som tror at programmering er noget man lærer ved at møde op og forsøge at lave ugens opgave og så glemme alt om programmering når man kommer hjem igen. Og så er der ingen stopsteder hvor dem som virklig ikke har lært noget den tid de har været der kan blive sorteret fra.. gå ind i en gruppe hvor bare 1 kan lidt og så er du næsten sikret. Efter det første semester var der ingen udfordring for mig og jeg tilbragte det meste af tiden hjemme.. jeg checkede lige ind engang imellem for at opdage at de stadig var langt bagefter mig... ikke fordi jeg er særlig lærenem eller noget.. sådan havde de fleste, der bare lagde lidt tid i at lære noget, det. De sidste 3 semestre var der ikke noget hjælp at hente hos lærerene hvis jeg engang imellem havde spørgsmål til problemstillinger som lå uden for det de lige arbejdede på i denne uge.
Det kan selvfølgelig godt være at det lige var det sted som jeg tog den som det var galt med efter at have snakket med andre datamatikere som har valgt at fortsætte på universitetet så lyder det som om det er noget der optræder mange steder. Der er selvfølgelig gode fag som jeg har fået noget ud af, dygtige elever, dygtige lærere men generelt er det alt for ringe.
jeg mener at der er 2 der har fået arbejde, 4 der læser videre og resten en 10-15 stykker har fundet andet at lave.. holder pause,går på kristen højskole, er blevet it administrator på en skole osv. vi startede omkring 30 og er blevet slået sammen med 1 semester over os hvor en 4-6 stykker have dumpet...
lære ved jeg nu ikke men nok til at komme igang. Den ny bekendtgørelse lyder da lidt bedre hvor der er mindre fokus på et bestemt sprog.. fagene som software konstruktion og design kommer vel også med noget OOP. Der hvor jeg kom fra var programmering = jbuilder.
Datamatikeruddannelsen efter ny bekendtgørelse Datamatikeruddannelsen efter den nye bekendtgørelse kan både tages under den koordinerede tilmelding (SU-berettiget) og under Lov om Åben Uddannelse. Uddannelserne er helt identiske i indhold og opbygning
Min erfaring siger mig at de der "crash courses" i tunge fag som JAVA og C++.
jeg arbejder for et firma der udbyder uddannelse i c# og JAVA programmering på et lidt lavere niveau og det tager minimum 1/2 år at gennemføre blot ét kursus.
derfor kan jeg godt lidt forholde mig til "jeg græmmes" kommentaren.
Programmering er et fag, og efter den gamle mesterlære-ordning tog det 3-3½ år med praksis kombineret med skole-perioder at lære et fag ...
Selvfølgelig er det anderledes idag, men grundlaget er ikke anderledes ...
-- jeg har lige været igennem ½ års kursus i C#/.NET, hvor jeg havde ca. ½ dag til hver af ca. 40-50 forskellige konceptuelle emner, resten af den halve dag blev så brugt på praktiske opgaver og halvdelen af tiden blev brugt i praktik, som principielt intet havde med kurset at gøre, men var en slags udslusning til arbejdsmarkedet ...
-- et eksempel på, hvor der var store grundlæggende problemer kunne være, at en af mine kammerater, som i flere år havde lavet php- og c++-kode til hjemmesider og anden procedural kode, var lige ved at stå af, da vi havde et forløb på to dage omkring objekt-orienteret programmering med to dages ekstra projekt-arbejde ...
-- efter den næste praktik-periode var han stået af, sikkert bl.a. fordi det ikke giver mening at forstå OOP på to eller 4 dage !-)
man kan sige et 6 ugers forkursus er bedre end ingen ting. Men hvis man tror man kan lave noget brugbart efter de 6 uger tja så har man troet forkert.
Jeg har læst Datamatikker i Aalborg, og hvis det ikke var fordi jeg var 100% stålsat på at jeg skulle programmere var jeg kommet ud fra uddanelsen uden at kunne noget som helst !
Uddanelsen er for kort, hvis de smed et år på og satte tempoet op begynner det at ligne noget.
Jeg startede med at programmere små programmer som kunne bare lidt, men måske nok var ubruglig for alle andre end mig, eller de var de. Meeeen tilgængæld lærte jeg noget hvergang jeg løste en problem stilling, og sådan er jeg blevet ved.
Jeg har i dag 6 års professionel erfaring som Delphi programmør, og godt lønnet. Min chef siger alle de andre også får 300 korner om ugen (he he). Nå men spøg tilside.
Og svar på dit etenlige spørgsmål : Jeg vil tro man lærer noget c# og noget Java, men jeg ved det ikke, og det er heller ikke så vigtig. Det der er det vigtigste er at man forstår OOP (Klasser, arv og polymorphi etc.), og lære at kode det. Udover der er din holdning meget vigtig : Vær problem orienteret : Accepter at der går flere år før du kan kode noget der kan bruges i den virkelige verden, i mellemtiden skal man lave programmer som langsomt bliver stører som løser mere eller mindre specifikker problemer.
Udover det kan det aldrig skade at tage et 6 ugers forkursus.
Hvis din lillebror har lært C# så burde du vel have givet Simon point ...
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.