Avatar billede keet Nybegynder
29. juli 2005 - 13:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

åben anden fil og gem den som ny med Excel makro

Jeg har en excel fil hvor i celle A1 står en filnavn.

Dette filnavn er stien til en anden excel fil der skal gemmes med et nyt navn som står i A2.

Hvordan kan man lave dette? evt. uden at den anden fil popper op i min første fil
Avatar billede keet Nybegynder
29. juli 2005 - 13:59 #1
Excel fil med filnavne = x
Excel fil der kopieres = y

Kan man overføre værdier fra regneark x til regneark y uden at åbne det så det popper op i x?
Avatar billede kabbak Professor
29. juli 2005 - 14:05 #2
Hvis du også har stien med i begge celler, så:

Public Sub KopierFil()
Dim SourceFile, DestinationFile
SourceFile = Range("A1").Value    ' Define source file name.
DestinationFile = Range("A2").Value      ' Define target file name.
FileCopy SourceFile, DestinationFile    ' Copy source to target.
End Sub
Avatar billede keet Nybegynder
29. juli 2005 - 14:11 #3
jeg har en værdi i A3. Kan jeg få den over i den nye fil?
Avatar billede kabbak Professor
29. juli 2005 - 14:37 #4
Public Sub KopierFil()
Dim SourceFile, DestinationFile
SourceFile = Range("A1").Value    ' Define source file name.
DestinationFile = Range("A2").Value      ' Define target file name.
FileCopy SourceFile, DestinationFile    ' Copy source to target.

Workbooks.Open Filename:=DestinationFile
Sheets("ark1").Range("A3") = ThisWorkbook.Sheets("ark1").Range("A3")
ActiveWorkbook.Save
ActiveWorkbook.Close
End Sub
Avatar billede keet Nybegynder
29. juli 2005 - 14:48 #5
Jeg kunne se at dette lige skulle på i stedet:
ActiveWorkbook.Sheets("ark1").Range("A3") = ThisWorkbook.Sheets("ark1").Range("A3")

Jeg kan se der bliver åbnet et nyt dokument og det bliver lukket hurtigt igen. Er det muligt at skjule dette?
Avatar billede keet Nybegynder
29. juli 2005 - 14:49 #6
Kan man ikke blot åbne det "binært" så man ikke kan se der bliver arbejdet med en anden fil?
Avatar billede kabbak Professor
29. juli 2005 - 14:52 #7
Public Sub KopierFil()
Dim SourceFile, DestinationFile
SourceFile = Range("A1").Value    ' Define source file name.
DestinationFile = Range("A2").Value      ' Define target file name.
FileCopy SourceFile, DestinationFile    ' Copy source to target.
Application.ScreenUpdating = False
Workbooks.Open Filename:=DestinationFile
Sheets("ark1").Range("A3") = ThisWorkbook.Sheets("ark1").Range("A3")
ActiveWorkbook.Save
ActiveWorkbook.Close
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede keet Nybegynder
29. juli 2005 - 15:12 #8
Der kommer stadig et lille ikon frem i bundlinien men det kan man nok ikke gøre noget ved.
Ellers virker det bare helt perfekt. Mange tak for hjælpen, det var sku fedt.

Vil du svare :)
Avatar billede kabbak Professor
29. juli 2005 - 15:46 #9
et svar ;-))