Avatar billede allanj1 Nybegynder
29. juli 2005 - 06:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lidt mere CSS

Jeg har haft et par spørgsmål om css i Dreamweaver og det driller stadig :-(
Jeg er i gang med at lave 2 forskellige links farver på den samme side og det går også fint men når jeg vil have den ene link-tekst til at vise en anden farver når man ruller over den går det galt.Jeg har laver 2 forskellige class men hvordan definer jeg a:link + a:hover i den ene class ??
Lad os sige at "link 1" bare skal være sort, og "link 2" skal være rød med "show underline on rollover".. kan det laves i Dreamweaver ??
Avatar billede jokkejensen Novice
29. juli 2005 - 10:25 #1
jojo du kan sagtens lave forskellige links i dreamweaver... send lige CSS delen af dine links, så kan man bedre validere hvad du gør forkert.. :)
Avatar billede allanj1 Nybegynder
29. juli 2005 - 10:49 #2
her er koden til en test side med 2 links

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Test</title>
<style type="text/css">
<!--
.style1 {
    font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 12px;
    color: #003399;
    text-decoration: none;
}
.style2 {
    font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 12px;
    color: #FF0000;
    text-decoration: none;
}
-->
</style>
</head>

<body>
<p><a href="#" class="style1">TEST 1 </a></p>
<p><a href="#" class="style2">TEST 2 </a> </p>
</body>
</html>
Avatar billede jokkejensen Novice
29. juli 2005 - 11:55 #3
a.style1 {
    font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 12px;
    color: #003399;
    text-decoration: none;
}
a.style1:hover {
    font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 12px;
    color: #003399;
    text-decoration: underline;
}
a.style2 {
    font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 12px;
    color: #FF0000;
    text-decoration: none;
}

a.style2:hover {
    font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 12px;
    color: #FF0000;
    text-decoration: underline;
}

prøv lige med det css..  du skal huske at lave en :hover effekt.. det er denne style den bruger når musen er over linket.. :aktive er det link der er aktivt, hvor :visited er de besøgte links
Avatar billede allanj1 Nybegynder
29. juli 2005 - 16:04 #4
så virker det tak. skal man rette i koden eller kan det klares direkte i DW. ??
Avatar billede jokkejensen Novice
29. juli 2005 - 16:10 #5
jeg er ret sikker på at dreamweaver kan håndtere dette..

Der skulle gerne være en link css generator der i...
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2005 - 20:28 #6
<ole>

- men der er da noget helt galt med din DTD. Med den disabler du store dele af CSS i IE ... og visningen af dokumentet er vidt forskellig fra andre browsere. Med din kode skal DTD'en se sådan ud:
  <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

/mvh
</bole>