Avatar billede kourinsu Nybegynder
28. juli 2005 - 23:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Skærmen fra en gammel laptop

Jeg har en gammel oldnordisk bærbar stående i skabet, som jeg har overvejet at lave lidt "sjov" med. Har tænkt på, om det er mulig, evt. at afmontere skærmen for at tilkoble den en desktop computer. Er der nogen der har erfaring med dette, eller ved om det er muligt?

Jeg har også læst en artikel om, at det skulle være muligt at lave en projektor, ved hjælp at et adskilt LCD skærm og en overhead-projektor som baggrunds-belysningen. Selvom kvaliteten af sådan en hjemmelavet projekter nok er tvivsomt, kunne det da stadig være et sjovt projekt. Dertil kunne en skærm fra en laptop jo være et godt emne til at øve sig på, inden man skiller en rigtig LCD-skærm ad. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvilken type skærm det er. Computeren er fra ca. '93-'94...kan det virkelig passe at det så er LCD? (Ikke at jeg har nogen ide om, hvad det ellers skulle være)
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2005 - 00:01 #1
Nej mange har prøvet før dig, men det er ikek muligt, da selve grafik controlleren er integreret på bundkortet, og man skal derfor selv lave controller osv. er billige at købe en færdig fladskærm og bruge den.
Avatar billede kourinsu Nybegynder
29. juli 2005 - 00:06 #2
Oki. Kan du også svare på det andet del af mit spørgsmål? Er gamle laptop skærme fra start 90'erne LCD?
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2005 - 00:12 #3
det er nok mere sandsynligt det er en DSTN skærm. http://www.webopedia.com/TERM/L/LCD.html
Avatar billede ahave Nybegynder
29. juli 2005 - 00:13 #4
Med hensyn til en DIY projektor, kan du ihvertfald få en ide her, det ser rigtig sjovt ud og resultatet lyder ikke til at være helt ringe.

http://inventgeek.com/Projects/HomeTheater/HomeTheater.aspx

/ahave
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2005 - 00:15 #5
dem jeg har set har været elendige, og en alm. overhead projektor har ikke en pære der er rigtig hvis, derfor bliver hvis mere gråligt.
Avatar billede ahave Nybegynder
29. juli 2005 - 00:22 #6
Jeg ved ikke SB, jeg plejer bestemt ikke at falde på halen for disse projekter, jeg har set en del af dem. Men projektet her kom på slashdot, og hvis du kigger på den sidste del, vil du se et meget pænt billede.

Jeg kan godt forstå du er skeptisk, den eneste grund til jeg kiggede var fordi artikelen var på slashdot. Det ser sgu godt ud, forudsat det er produktet de selv har lavet selvfølgelig.

/ahave
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2005 - 00:28 #7
ahave grunden til jeg er skeptisk er fordi jeg har arbejdet for IBAS som monitor tekniker da de stadig servicerede monitorer og projektorer i hørsholm, og har irl ikke set en som kunne imponere mig, men valg af pære spiller meget ind (det bør være enmetal noget halogen pære, da det er dem der lyder mest hvidt, men kræver en pokkers høj spænding)
Avatar billede kourinsu Nybegynder
29. juli 2005 - 00:35 #8
Tak for jeres hurtige svar. Jeg lader spørgsmålet stå åbent en dags tid, så dem der er vågne på normale tidspunkter, kan nå at tilføje noget.

Jeg har kigget på bl.a. det link du gav mig, ahave. Jeg syntes faktisk kvaliteten er overraskende god, når man tænker på at det er DIY. Om så farverne er en smule off, gør egentlig ikke mig så meget. Jeg forventer ikke at kvaliteten er lige så god, som hos en rigtig projektor til 20K. Det er nok mere udfordringen i byggeriet, der interesserer mig. Har for et stykke tid siden bygget min egen arcademaskine, og har siden ledt efter mit næste projekt. Måske det bliver dette :)
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2005 - 00:38 #9
held og lykke siger jeg bare, men du opdager snart at det er umuligt at lave (med en skærm fra en bærbar, alene det at finde datablad over panelet er ofte meget svært, og så kommer kontruktion af en controller og printudlægning bagefter...)
Avatar billede ahave Nybegynder
29. juli 2005 - 00:39 #10
Du har ganske givet ret, det lyder det jo som regel til. Grunden til jeg ikke køber en rigtig projektor, er selvfølgelig at de er så frygtlig dyre, hvis man skal have en god lysstyrke, som du er inde på. Men bestemt også pga levetiden af en projektorpære.

Det omgår man jo lidt med en overhead og jeg har bestemt tænkt mig at prøve med en gammel LCD, hvis jeg finder en billig overhead. Men det er bestemt ikke noget jeg vil kaste ret mange penge efter, det kunne dog stadig være et sjovt projekt.

Beklager spam kourinsu.

/ahave
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2005 - 00:42 #11
ahave de kan faktisk fåes til rimelige penge nu om dage med et billede som er mange gange bedre edn nok 90% af de hjemmelavede (det har jeg ingen statistik på, men er et kvalificeret gæt)
Avatar billede ahave Nybegynder
29. juli 2005 - 00:51 #12
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at du har ret. Men jeg kan huske jeg selv lavede en overhead, da jeg var ung med et forstørrelses glas og en standerlampe. Det var en fachinerende opgave og det virkede...

Men det er stadig træls at de projektorer man kan få, brænder over i løbet af få tusinde timer. Men det er jo meget forståeligt, hvis man tænker lidt over kravet til lysstyrke. Jeg så en lomme projekter for ikke så lang tid siden, med lysdioder af de kraftige, det var ikke på så lang afstand, men kunne måske tyde lidt på hvad man kan vente. Man kan jo håbe. Men lad os stoppe her, vi er enige og det er et spændende projekt.

Men til kourinsu, prøv hvis du har lyst, det kan kun blive en skuffelse og det kan man jo leve med.

/ahave
Avatar billede kourinsu Nybegynder
29. juli 2005 - 01:00 #13
SB: Jeg vil ikke lave det med en skærm fra en bærbar. Tanken var at øve mig på at skille en LCD skærm af på den, så jeg ikke starter på helt bar bund, når kaster mig ud i en "rigtig" LCD.

ahave: Har bestemt ikke noget imod dit "spam" :) Er interesseret i alle meninger og indgangsvinkler...
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2005 - 01:03 #14
ok det er bare det indtryk man får når man læser dit spørgsmål, men du kan ikke helt sammenligne hvordan en bærbar og en stationær LCD skærm er samlet på.
Avatar billede ahave Nybegynder
29. juli 2005 - 01:12 #15
Jeg søgte lige på "how to disassemble a lcd" og der får man en del interessante links:

http://www.google.dk/search?hl=da&hs=eoG&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da-DK:official&q=how+to+disassemble+a+lcd&spell=1

Jeg har af og til selv tænkt på det, så nu er vel et godt tidspunkt at kigge på det.

/ahave
Avatar billede kourinsu Nybegynder
29. juli 2005 - 02:09 #16
Tror jeg har fundet et super-link her:
http://www6.tomshardware.com/howto/20041113/

Der er en step-by-step guide gennem hele projektet. Hvis kvaliteten på de billeder i artiklen holder, syntes jeg bestemt ikke det er helt dårligt!