Avatar billede rodding Juniormester
28. juli 2005 - 11:42 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

rumfang olietank

Matematisk spørgsmål jeg lige sniger ind her.
Jeg skal måle hvor mange liter olie der er tilbage i en olietank.
Jeg kan beregne hvor meget olie der er pr cm øverst i tønden som er firkantet. Men de nederste 36 cm er en halvcirkel. så hvis man kigger på tanken fra enden er tanken 72 cm bred og 36 cm høj med en dybde på 180 cm. Så når jeg måler at der er 36 cm olie er det lig med 22/7 * 36 * 36 * 180 / 2 = 366,58 ltr.
Hvordan beregner jeg hvor meget olie der er tilbage ved 35 cm, 34 cm, 33 cm ....osv.
Nogen bud?
Avatar billede imago-dei Nybegynder
28. juli 2005 - 12:07 #1
Nederste halvdel kan ikke være en halvcirkel? Mener du en halvkugle?

Rumfanget af en kugle er: 4/3*π*(r i tredje). Så rumfanget af en halvkugle med radius 34 cm er 4/3 * 3,141529 * 18 * 18 * 18 / 2

Bemærk at du skal bruge radius og ikke diameter i udregningen. Desuden er 3,141529 en mere nøjagtig værdi for pi end 22/7.
Avatar billede s_h_m Nybegynder
28. juli 2005 - 12:36 #2
Avatar billede rodding Juniormester
28. juli 2005 - 12:40 #3
Forestil dig at du har en rund(cirkelformet) jernplade på 72 cm. Deler den i 2 lige store dele som er ende stykker i et kar/tank med 180 cm imellem de to ende stykker.
Hmm, svært at forklare.
Avatar billede rodding Juniormester
28. juli 2005 - 12:44 #4
s_h_m - Ja sådan ser tanken ud, bare mere rund foroven og forneden som jeg har beskrevet. Og det svære er jo så at beregne hvor meget olie der er pr cm i den buede del.
Avatar billede rodding Juniormester
28. juli 2005 - 12:55 #5
jeg skal lige have tjek på resten af mine mål, I hører nærmere.
Avatar billede s_h_m Nybegynder
28. juli 2005 - 13:05 #6
Uanset om den er mere eller mindre rund, så bør du kunne sætte dine egne mål ind og få beregnet olievolumen.

36 cm = 366 liter
35 cm = 353 liter
34 cm = 341 liter
33 cm = 328 liter  osv.
Avatar billede sjap Praktikant
28. juli 2005 - 13:12 #7
Eller tryk på ordet "her" nederst på siden - så kan du se de bagvedliggende formler.
Avatar billede rodding Juniormester
28. juli 2005 - 13:21 #8
S_H_M - Læg et svar
Avatar billede s_h_m Nybegynder
28. juli 2005 - 13:22 #9
OK.
Svar :o)
Avatar billede s_h_m Nybegynder
28. juli 2005 - 13:23 #10
Jeg prøver igen
Svar :o))
Avatar billede rodding Juniormester
28. juli 2005 - 13:30 #11
Tak for hjælpen.
Jeg tror lige jeg springer det med formlerne over:-)
Avatar billede perfritz Nybegynder
29. juli 2005 - 20:31 #12
Jeg har en kugletank, og bruger denne formel til at udregne indholdet af olie i tanken. Det er formlen for et kugleafsnit (rumfanget af kuglen indtil et snit af en plan flade). Den fungerer fremragende på min tank, og da den underste del af din tank er kugleformet, må den være gældende indtil højden=R. I feltet F3 skriver du værdien af RADIUS (hos mig er alle mål i cm, idet jeg så bare kan måle med en tommestok) og i F4 skriver du den aflæste højde.  =(PI()*(F4)^2*(F3-F4/3))/1000  Du får nu angivet indholdet i liter.
Avatar billede sjap Praktikant
29. juli 2005 - 20:43 #13
perfritz > Tanken er så vidt jeg har forstået IKKE kugleformet. Den nederste den af tanken er udformet som en halvcirkel - se evt. http://www.formel.dk/matematik/geometri/Volumer/olietank.htm