Avatar billede clausfod Nybegynder
26. juli 2005 - 12:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Styling af Scrollbars i Firefox

Jeg bruger følgende som virker fint i IE:

body {
scrollbar-face-color: #efefef;
scrollbar-highlight-color: #efefef;
scrollbar-shadow-color: #c0c0c0;
scrollbar-3dlight-color: #ffffff;
scrollbar-arrow-color: #064b86;
scrollbar-track-color: #ffffff;
scrollbar-darkshadow-color: #c0c0c0;
overflow:auto
}

I Firefox bliver default scrollbars vist. Er det muligt at style scrollbars i Firefox ?
Avatar billede roenving Novice
26. juli 2005 - 12:34 #1
Næh ...

-- iøvrigt tyder det også på, at du ikke får IE til at forstå at vise og bruge css rigtigt, da du nødvendigvis må have IE i quirks-mode for at benytte dig af scrollbar-properties på body-elementet ...

-- hvis du tvinger IE til at overholde almindelige css-rekommendationer, skal ovenstående nemlig sættes på html-elementet, prøv at indsætte en doctype, så også IE finder på at konforme til standarderne, f.eks.:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
Avatar billede clausfod Nybegynder
26. juli 2005 - 12:59 #2
Tak for dit svar roenving.

Tænkte nok Firefox ikke kunne understøtte dette. Ovenstående udtræk fra CSS virker fint i IE uden din skitserede løsning.

Claus
Avatar billede clausfod Nybegynder
26. juli 2005 - 13:01 #3
Roenving ->
Har du evt. nogle referencer til Firefox og manglende understøttelse af Scrollbars ?
Avatar billede roenving Novice
26. juli 2005 - 13:20 #4
Jepz, ovenstående virker udmærket, men kun hvis IE er i quirks-mode, men når du nu godt vil have din side til at blive vist i andre browsere, så ville det måske være hensigtsmæssigt at få IE til (stort set !-) at bruge de samme regler for placering af elementer og mange andre css-ting, som de andre browsere, som følger w3cs anbefalinger ...

-- hvis du prøver at bruge den ovenstående doctype, vil de fleste browsere benytte sig af css på næsten samme måde, hvorfor chancen for, at du kan lave dit layout nogenlunde ens i alle browsere forøges kraftigt ...

-- hvis du bare bruger en anelse css-kode, vil du nok desværre opleve, at det, du har oplevet som fejl i andre browsere nu (med doctype inklusive dtd-link !-) også bliver vist som fejl i IE, altså er det ikke fejl i de andre browsere, men fejl i din css-kode, som IE vælger at vise på en eller anden måde, så det tilfældigvis passer dig ...

-- og scrollbar-colors har vist været nævnt i nogle arbejder hos w3c, men står ikke forrest på listen over udvidelser til css, men det er en af (utallige) proprietære M$-udvidelser til css, som vist endnu kun er taget op af Safari !o]
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
26. juli 2005 - 13:34 #5
clausfod: Det er ikke helt korrekt at kalde det "manglende understøttelse". Styling af scrollbars er ikke en del af CSS-standarden da scrollbars ikke regnes for en del af hjemmesiden, men derimod en del af browseren. Brugeren har da også mulighed for at ændre på scrollbars selv med temaer i Firefox. I virkeligheden ville du ikke ane hvordan modtagerens scrollbars kom til at se ud hvis du kunne ændre farverne på dem...
Avatar billede clausfod Nybegynder
26. juli 2005 - 13:46 #6
Tak for svaret Roenving :-)
Avatar billede clausfod Nybegynder
26. juli 2005 - 13:55 #7
Hvordan giver jeg dig point ? jeg bruger firefox....
Avatar billede roenving Novice
26. juli 2005 - 14:10 #8
Du markerer navnet i boksen til venstre og trykker på Acceptér !-)
Avatar billede roenving Novice
26. juli 2005 - 14:18 #9
-- og tak for point ;~}
Avatar billede clausfod Nybegynder
26. juli 2005 - 14:31 #10
-> Roenving: Velbekomme :-)

Kan du ikke kigge på denne igen ?
http://www.eksperten.dk/spm/634813