Avatar billede andersbremer Nybegynder
26. juli 2005 - 11:26 Der er 4 kommentarer

Anvendelse af ProgramFiles til åbning af exceldok.

Jeg har en access DB hvorigennem man skal kunne åbne et excel-dokument, som er placeret i %programfiles%. Da der anvendes pc'ere med forskellige sprogindstillinger, varierer navnet på programfiles-mappen, og derfor skal programfiles mappen anvendes.
Jeg er ikke rutineret i VB, så kan nogen hjælpe mig med at forklare, hvad jeg skal skrive?
Jeg har vedhæftet min nuværende "Sub" herunder, det jeg principielt ønsker er, at filen "....\Proficon\ProfilyzeMDE.xls" åbnes fra programfiles mappen hver gang.

Mvh
Anders

Private Sub Kommandoknap27_Click()

DoCmd.RunMacro "SletogOpdatTblForExcell"

Set appXl = New Excel.Application
appXl.Workbooks.Open "c:\Programmer\Proficon\ProfilyzeMDE.xls"

appXl.Visible = True

End Sub
Avatar billede overchord Nybegynder
26. juli 2005 - 15:39 #1
Det nemmeste er nok at traekke denne ud af en registry key direkte:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Currentversion

Denne har en value der hedder ProgramFilesDir

Der ligger en del artikler omkring hentning af registry keys rundt omkring, f.eks:
http://www.devarticles.com/index2.php?option=content&task=view&id=294&pop=1&page=0&hide_js=1
Avatar billede andersbremer Nybegynder
27. juli 2005 - 14:55 #2
Hej Overchord
Tak for dit bud. Jeg er vist ikke dygtig nok til at følge dit bud, men jeg har til gengæld løst problemet på anden vis. Jeg brugte en "omvej" så det ikke blev nødvendigt at anvende %programfiles%
Men tak.
Avatar billede overchord Nybegynder
27. juli 2005 - 16:06 #3
ok fint nok - det er ogsaa lidt svedigt at komme ind i Registry keys osv.

Husk at lukke spm :-)
Avatar billede kabbak Professor
27. juli 2005 - 22:35 #4
y = Environ("programfiles")

Y er stien uden \ til sidst