Avatar billede bahne2000 Novice
22. juli 2005 - 21:11 Der er 12 kommentarer

Linux workstation på adsl workstation - resolve hosts

Hejsa,

Jeg har en fedora core 1 kørende på en lidt ældre maskine, der er installeret apache server som kører fint og man kan connecte til de domains den hoster.

Alt indikerer at alt er online og spiller... men når så jeg vil benytte en browser og f.eks. bruge www.google.com kan den ikke resolve host. Kan ingen hjemmesider se..

Jeg har en router som agerer dhcp server og den kan jeg godt connecte til.

nogen gode ideer?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. juli 2005 - 01:56 #1
hvis du har flere netkort skal du muligvis angive hvilket device den skal bruge til nettet. kan du pinge din router? kan du connecte til den (åbne dens brugerflade i din browser).
Avatar billede bahne2000 Novice
23. juli 2005 - 18:21 #2
har kun 1 net kort i, har fundet ud af det nok er noget med DNS, hostnames .. den kan nemlig godt på ip .. men ikke på navne... men er kørt fast der
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. juli 2005 - 18:24 #3
ok, hvis du har rodet med host name på FC1 så er det nok derfor
der skal to ting til for at ændre hostname
den ene er at ændre hostname med kommandoen "hostname"
den anden er at det skal skrives ind i en fil, vistnok /etc/host eller noget i den stil (er ikke hjemme, så lige nu er jeg på en windåse)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. juli 2005 - 18:25 #4
tjek http://channels.lockergnome.com/linux/archives/20041019_changing_your_hostname.phtml
er de korrekte dns-adresser skrevet ind? hvis den kan på ip og ikke på hostnames skulle dns jo egentlig køre fint
Avatar billede bahne2000 Novice
24. juli 2005 - 12:04 #5
hostname står til localhost ... og nu er jeg længere ude end jeg kan følge med hehe..
Avatar billede bahne2000 Novice
24. juli 2005 - 12:05 #6
Ja forresten jeg kan godt åbne min routers GUI i min browser
Avatar billede bahne2000 Novice
24. juli 2005 - 12:06 #7
jeg har minus forstand på dns, hostnames osv.. må jeg indrømme... det jeg har rodet med er at købe domains, sætte dem op på gratisdns.dk hehe.. og så har jeg engang forvildet mig igennem at sætte apache serveren op til at hoste flere domains..
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
24. juli 2005 - 12:14 #8
ok, hvis hostname er localhost er der nok ikke ændret noget. jeg skal lige hjem fra ferie, så kigger jeg lige på mine maskiner derhjemme og ser om jeg kan gætte noget.
Avatar billede linux2go Nybegynder
29. juli 2005 - 14:39 #9
Hvad står der i din /etc/resolv.conf?
Avatar billede bahne2000 Novice
29. juli 2005 - 16:41 #10
; generated by /sbin/dhclient-script
search
Avatar billede linux2go Nybegynder
30. juli 2005 - 11:28 #11
Og intet andet? Jamen, så har vi fundet problemet. /etc/resolv.conf fortælle maskinen, hvilke nameservere, den skal bruge. Eftersom det er en server, så går jeg ud fra, at den ikke bruger DHCP?
Avatar billede bahne2000 Novice
30. juli 2005 - 16:19 #12
hmm.. den er koblet op mod min router som agerer som dhcp server..