Avatar billede brian0905 Nybegynder
22. juli 2005 - 09:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg eksekvere C# kode fra mit stylesheet?

Jeg skal have formatteret et XML dokument, der er lavet således at hvis jeg møder et <list> element i min xml fil skal jeg eksempelvis lave en liste af fonte på serveren og vise dem i en dropdown boks. Kan jeg eksekvere C# kode direkte i mit XSLT, således jeg kan løbe fonte igennem når jeg møder dette element? eller skal jeg en anden vej rundt?
Avatar billede nielle Nybegynder
22. juli 2005 - 10:35 #1
Du kan – mig bekendt – ikke eksekvere ekstern kode fra et XSLT stylesheet.

Hvis du laver XSLT-transformationen serverside i stefet for clientside (altså i browseren) så har du dog mulighed for at loade bøde XML- og XSLT-filer i et C#-program og så manipulere filerne yderligere der.
Avatar billede brian0905 Nybegynder
22. juli 2005 - 10:42 #2
Jeg ved jeg kan eksekvere C# fra XSLT, spørgsmålet var måske forkert stillet, jeg ved ikke helt hvor meget jeg kan gøre, og om jeg kan bruge objekter mv (som FontFamily i mit eksempel) eller hvad?... jeg må hellere forsøge mig frem:

Her er et eksempel på hvordan man gør det med C# i XSLT:

Her laves metoden der senere kan bruges, den konverterer /r/n til <br>:

<msxsl:script language="C#" implements-prefix="user">
    <![CDATA[
    public string crlftobr(string text){
      return text.Replace("\r\n","<br>");
    }
      ]]>

her kalder jeg den, længere nede i mit stylesheet (TSK_longtext er min xml node):

<xsl:value-of select="user:crlftobr(TSK_longtext)" disable-output-escaping="yes" />
Avatar billede softspot Forsker
22. juli 2005 - 11:04 #3
Du kan sagtens lave extensions som du refererer til i XSLT, hvilket giver uanede muligheder (næsten) for hvad man kan lave :)
Avatar billede softspot Forsker
22. juli 2005 - 11:05 #4
...men igen, det er jo nok mest normalt at benytte serverside i en webapp... :)
Avatar billede brian0905 Nybegynder
22. juli 2005 - 11:06 #5
softspot -> Det eksempel jeg har vist, er det det der kaldes en extension? eller er det noget andet du taler om?
Avatar billede softspot Forsker
22. juli 2005 - 11:21 #6
hmmm... jeg ved ikke om det du har lavet officielt kaldes en extension, men det er ikke det jeg tænker på. Man kan lave en .NET-klasse som kan refereres fra et XSLT.

Jeg har lige Googlet et par links til dig så kan læse lidt mere om hvilke muligheder man har:

http://www.csharpfriends.com/Articles/getArticle.aspx?articleID=64
http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/02/03/xml/
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpguide/html/cpconXsltArgumentListForStylesheetParametersExtensionObjects.asp