Avatar billede tamen Nybegynder
19. juli 2005 - 16:40 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Javascript todo-list sorter

Er der nogen der kan skrive et lille hurtigt javascript der, når en side loader, tjekker siden for en <ul>-liste og putter alle de <li> der har et <del>-tag i sig, til sidst i listen?
Avatar billede roenving Novice
19. juli 2005 - 16:46 #1
-- det kan du da nemmere gøre i dit serverside script ?-)
Avatar billede tamen Nybegynder
19. juli 2005 - 16:49 #2
Ja, hvsi det er det jeg vil. javascript er sjovere ;)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. juli 2005 - 16:58 #3
ja, javascript er langt sjovere ;-) I hvert fald en interesant opgave. Følgende script burde virke, hvis jeg har testet rigtigt:
<script type="text/javascript">
  function organizeList(list) {
      var listItems = list.getElementsByTagName("LI");
      var len = listItems.length;
      for (var i = 0;i<len;i++) {
            if (listItems[i].getElementsByTagName("DEL").length > 0) {
                list.appendChild(listItems[i]);
                len--;
            }
  window.onload = function() {
      var lists = document.getElementsByTagName("UL");
      for (var i = 0;i<lists.length;i++) {
            organizeList(lists[i]);
      }
</script>

<body>
<ul>
  <li>Første punkt</li>
  <li>Andet punkt med <del>lidt slettet tekst</del></li>
  <li>Tredje punkt</li>
</ul>
<ul>
  <li>Første punkt med <del>lidt slettet tekst</del></li>
  <li>Andet punkt</li>
  <li>Tredje punkt</li>
  <li>Fjerde punkt <del>og skal placeres nederest</del></li>
  <li>Femte punkt</li>
</ul>
</body>
Avatar billede tamen Nybegynder
19. juli 2005 - 17:09 #4
Det fungerer jo upåklageligt :)
Tak for det, min Wiki er lige blevet en tand bedre.
Smid et svar hvis du vil ha points.
Avatar billede tamen Nybegynder
19. juli 2005 - 17:11 #5
Eller det var måske lidt for hutigt. Er det kun hos mig eller smider det kun den første <li> hvor der er <del> i bagerst?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. juli 2005 - 17:11 #6
Nåå, du er igang med en Wiki. Så forstår jeg lidt bedre hvad du skulle bruge det script til. Rart at kunne hjælpe lidt til... selvom du også kunne have løst det serverside, som din Wiki vel allerede er lavet med.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. juli 2005 - 17:13 #7
hmm, det virker fint her. Så måske er det kun dig. Prøv at lægge en link hvis du stadig har problemmer, så vi kan se hvordan du gør.
Avatar billede tamen Nybegynder
19. juli 2005 - 17:13 #8
Ja ikke. Rails er for sejt.
Avatar billede tamen Nybegynder
19. juli 2005 - 17:17 #9
Hmm... Hos mig er "glemmer" den at putte hver anden til sidst.
Avatar billede tamen Nybegynder
19. juli 2005 - 17:18 #10
Her bliver 3 & 5 liggende. 2 & 4 bliver flyttet nederst.
    <ul>
        <li>hej 1</li>
        <li><del>hej 2</del></li>
        <li><del>hej 3</del></li>
        <li><del>hej 4</del></li>
        <li><del>hej 5</del></li>
        <li>hej 6</li>
        <li>hej 7</li>
    </ul>
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. juli 2005 - 17:26 #11
ja, det kan jeg se. Den er lige lidt hurtig med at løbe igennem listen. De to lister jeg prøvede var åbenbart designet præcis sådan, at det så ud til at virke, uden at det egentlig gjorde. Men frygt ej, for her er en lille opdatering som burde løse det lille problem:
function organizeList(list) {
      var listItems = list.getElementsByTagName("LI");
      var len = listItems.length;
      for (var i = 0;i<len;i++) {
            if (listItems[i].getElementsByTagName("DEL").length > 0) {
                list.appendChild(listItems[i]);
                i--;
                len--;
            }
Avatar billede tamen Nybegynder
19. juli 2005 - 17:29 #12
Hvis du vil kigge på Wiki'en så burde du kunne gøre dte her: http://212.242.59.141:3000
Avatar billede tamen Nybegynder
19. juli 2005 - 17:30 #13
Ah. Perfekt :)
Mange tak for hjælpen.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. juli 2005 - 17:48 #14
det var så lidt :-)

Og held og lykke med din Wiki... hvad den så end går ud på. Der mangler i hvert fald lidt af hvert ;-) Husk foresten en søgeknap, så folk forstår hvad den øverste tekstboks er til.
Avatar billede tamen Nybegynder
19. juli 2005 - 18:15 #15
Der mangler bestemt ikke noget. Den er præcis som jeg vil ha den ;)
Jeg er stor tilhænger af simpelhed.
Jeg lægger den ud til offentlig brug/download på et tidspunkt. Hvis der er nogen der kan bruge den er de velkomne. Men den er ment som et værktøj til mig.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. juli 2005 - 18:24 #16
Okay, jeg tænkte mere på, at der ikke rigtig på nuværende tidspunkt står hvad Wiki'en går ud på. Normalt har en Wiki jo et bestemt formål, hvad enten det er personligt eller noget mere offentligt. Men hvis det kun er til dig selv, og at andre ikke behøver at læse i den, så er designet og indholdet selvfølgelig ligemeget.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. juli 2005 - 18:26 #17
og hvis du vil have det simpelt, så bør der nu stadigvæk være et eller andet der indikerer, at din tekstboks er et søgefelt... igen medmindre den kun er beregnet til dig selv.
Avatar billede tamen Nybegynder
19. juli 2005 - 18:29 #18
Ah. Jeg har programmeret Wiki'en. Jeg har ikke bare downloadet en Wiki-klon.
Hvis jeg nu laver den så der står Søg/Search i feltet indtil man klikker i det og skriver noget andet?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. juli 2005 - 18:38 #19
jeg tænkte nu også mere på hvad man bruger Wiki til (altså "begrebet"). Fx bruges Wikipedia som et online leksikon, Mozillas Wiki bruges til dokumentation osv. Jeg mente altså, at din Wiki vel også skulle have et eller andet formål, hvad enten om du selv har lavet den eller ej. Men det bliver nok ikke noget større problem når der kommer indhold på, så tænk ikke så meget over det.

Og det nok helt fint hvis der bare står Søg/Search i feltet (kig evt. på http://roenving.users.whitehat.dk/index.html?/WD3Input.html) Det er jo ret vigtigt folk fatter hvad tekstboksen er til (det er ikke alle som kan gætte den slags, selvom det nok er logisk for en del). Hvis man dog skulle gå helt ned i detaljer, så vil nogle måske også blive forvirrede over at der ikke er en knap at trykke på for at søge. Alt sammen har det noget at gøre med Usability som det kaldes (se http://www.useit.com). Men du må selvfølgelig selv om hvordan du gør.