Avatar billede bohbs Nybegynder
18. juli 2005 - 13:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Replace - fjerne tusindtals seperatoren

Jeg har problemer med replace funktionen.

Når jeg bruger den således:
mystring = "1.033.432"
myString.replace( '.','' );

giver det blot 1033.432

Når jeg bruger RegExp:
mystring = "1.033.432"
var rg = new RegExp('.','g');
myString.replace( rg,'' );

giver det "" ( tom streng )

Hvordan fjerner jeg tusindtals seperatoren, så jeg kan regne på tallet?
Avatar billede roenving Novice
18. juli 2005 - 13:20 #1
Du skal bruge en regExp, og . er en special-karakter, så når du opretter den sådan bliver det den gloabale match-karakter, som betyder hvadsomhelst, så den fjerner jo bare alt ...

-- hvis du skal bruge punktum skal den escapes i en direkte oprettet regexp og dobbelt-escapes i en regexp-constructor, så følgende skulle gerne virke:

mystring = "1.033.432"
myString.replace( /\./g,'' );

En anden mulighed er at oprette regexp-objektet:

mystring = "1.033.432"
var rg = new RegExp('\\.','g');
myString.replace( rg,'' );

-- spørg endelig, hvis du vil vide mere om regular expressions !-)
Avatar billede bohbs Nybegynder
18. juli 2005 - 13:44 #2
Jeg tænkte nok det var noget med escape karakteren, men jeg kunne ikke få den til at spille.

Tak for det, smider du et svar?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
18. juli 2005 - 13:58 #3
nu ved jeg godt det er lidt "ondt"/forkert at overtage spørgsmål på denne måde, men jeg har virkelig brug for lidt hjælp til en reg.exp. og ved jeg kan fange roenving på denne måde :) håber det er i orden for jer begge at jeg gør det på denne måde!

roenving: vil du hjælpe mig her: http://www.eksperten.dk/spm/633253 ?
Avatar billede roenving Novice
18. juli 2005 - 14:08 #4
Velbekomme '-)

-- og det skal tilføjes, at jeg ikke kender syntaksen i rewriteRules, så der er jeg nok ikke til megen hjælp !-)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
18. juli 2005 - 14:12 #5
okay, jeg var ikke klar over der var forskel på reg-exps - så beklager jeg mit nødråb ;)
Avatar billede roenving Novice
18. juli 2005 - 14:13 #6
-- og det skal tilføjes, at en escape-karakter i en tekststreng betyder det samme som i en regexp, altså at den skal ignoreres, men den næste karakter skal tages bogstaveligt, så i en regexp-constructor skal du escape ascape-karakteren !o]
Avatar billede roenving Novice
18. juli 2005 - 14:47 #7
Tak for point ;~}