Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
16. juli 2005 - 19:56 Der er 17 kommentarer

forstår ikke, hvorfor preloadens opførelse

Jeg laver mig egen side med en preload til at se en portfolio(temp: http://www.rkwonline.com/test/dk/portfolio-preload.html tag jer ikke at CSS, da vinduet åbnes i popup på 820x400).

I FF når man ikke engang at se hvad jeg har skrevet, eller se load-baren køre fra 0-100% før den fortsætter til portfolio.html. Når den går videre til portfolio.html lader det til at den loader det hele igen?!

I IE stopper loadingen på vejen, hvilket jeg slet ikke forstår.

Jeg begynder snart at miste min tålmodighed med dette, så hvis der er én, der kan give mig lidt hjælp ville jeg være meget taknemmelig!
Avatar billede plazm Nybegynder
16. juli 2005 - 20:11 #1
Nu ved jeg ikk lige hvordan din skal virke, men denne har jeg ikke haft problemer med.

pics = new Array("../images/portfolio/01.jpg", "../images/portfolio/02..jpg", "../images/portfolio/03.jpg", "../images/portfolio/04.jpg", "../images/portfolio/05.jpg", "../images/portfolio/06.jpg", "../images/portfolio/07.jpg", "../images/portfolio/08.jpg", "../images/portfolio/09.jpg", "../images/portfolio/10.jpg", "../images/portfolio/11.jpg", "../images/portfolio/13.jpg", "../images/portfolio/16.jpg", "../images/portfolio/18.jpg", "../images/portfolio/19.jpg", "../images/portfolio/21.jpg", "../images/portfolio/22.jpg", "../images/portfolio/23.jpg", "../images/portfolio/24.jpg", "../images/portfolio/25.jpg", "../images/portfolio/26.jpg", "../images/portfolio/27.jpg", "../images/portfolio/28.jpg", "../images/portfolio/30.jpg", "../images/portfolio/31.jpg", "../images/portfolio/34.jpg", "../images/portfolio/35.jpg", "../images/portfolio/36.jpg", "../images/portfolio/37.jpg", "../images/portfolio/39.jpg", "../images/portfolio/40.jpg", "../images/portfolio/41.jpg", "../images/luk1.gif", "../images/help1.gif");

var imgObjs = new Array(pics.length);
var loaded = 0;
var total = pics.length;
var cPercent = 0;
var barLayer = null;
var percentLayer = null;
var showlist = true;
function getLayer(layerID) { return document.getElementById(layerID); }
function updateBar() {
  var percent = Math.round(loaded/total * 100);
  if (cPercent != percent) {
    cPercent = percent;
    barLayer.style.width = (cPercent*3) +"px";
    percentLayer.innerHTML = "<b>" +cPercent+ "%</b>";
  }
  if (percent == 100) {
    setTimeout("done()",100);
  }
function startLoading() {
  if (document.getElementById || document.all) {
    barLayer = getLayer("bar");
    percentLayer = getLayer("percent");
    for (i=0; i<pics.length; i++) {
      imgObjs[i] = new Image();
      imgObjs[i].onload = imgLoaded;
      imgObjs[i].onerror = imgFailed;
      imgObjs[i].src = pics[i];
    }
  else {
    done();
  }
function done() {
  self.location.href = "portfolio.html";
}
function imgFailed() {
  loaded++;
  updateBar();
}
function imgLoaded() {
  loaded++;
  updateBar();
}
window.onload=startLoading

<div id="bg" style="position: absolute; width: 300px; height: 20px; background-color: #dddddd">
  <div id="bar" style="position: absolute; width: 1px; height: 20px; background-color: #004891"></div>
  <div id="percent" style="margin: 0px auto; position: absolute; text-align: center; width: 300px;"><b>0%</b></div>
</div>
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
16. juli 2005 - 20:51 #2
fantastisk! takker.

har pt. lagt dne på hwww.rkwonline.com/test/dk/portfolio-preload2.html

da jeg har 2 enkelte spørgsmål:

1) jeg kan ikke få den centreret i preload-div'en selvom den også indeholder text-align: center; ? Har også prøvet med et <center></center>-tag, men det hjælper heller ikke rigtig. Process-baren har intet z-index, men den lader til at have sin egen vilje på scenekanten?

2) den har det slet ikke godt i IE?
Avatar billede plazm Nybegynder
16. juli 2005 - 20:58 #3
hov, der var vist et lævn fra mit gamle script den blev brugt i
fjern position: absolute; fra style atributten på div'en med id=bg
Avatar billede plazm Nybegynder
16. juli 2005 - 20:59 #4
så skulle du kunne placerer den som du vil og den skulle se fin ud i IE
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
16. juli 2005 - 21:11 #5
ja, det hjalp noget ... men jeg kan ikke 0-100%-optællingen indenfor i bar'en.

Lige nu ser min div's sådan ud:

<div id="bg" style="width: 300px; height: 20px; background-color: white; border: 1px solid black;">
  <div id="bar" style="position: absolute; z-index: 4; width: 1px; height: 20px; background-color: #cccccc"></div>
  <div id="percent"style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, sans-serif; z-index: 5; margin: 3px auto; text-align: center; color: #808080; width: 300px;"><br><b>0%</b></div>
</div>

...og den ligger nu som www.rkwonline.com/test/dk/portfolio-preload3.html
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
16. juli 2005 - 21:14 #6
hov - det så lidt anderledes ud, da den var online. men den breaker stadig på 0%, hvilket gør bg-div'en dobbelt så tyk + teksten forsvinder efter 50%..
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
16. juli 2005 - 21:15 #7
ps: _har_ fjernet <br> før <b>0%</b> ;-)
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
16. juli 2005 - 21:17 #8
har løst <br>-problemet.

mangler kun optællingen, der forsvinder efter 50%
Avatar billede plazm Nybegynder
16. juli 2005 - 21:36 #9
Hmmm jeg kan se på z-index at den kræver at du har position:absolute; på id=percent
så prøv det igen. og lad os så se
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
16. juli 2005 - 21:51 #10
når jeg sætter position: absolute; i id=percent skyder id'en 50% til højre for bg-div'en - ergo funger dét ikke... hmm...
Avatar billede plazm Nybegynder
16. juli 2005 - 22:28 #11
kan du ikk lige prøve med hele den linie som jeg har brugt til id=percent ?
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
16. juli 2005 - 22:46 #12
jo, men som sagt så skubbes den pludselig 50%.

Se selv på http://www.rkwonline.com/test/dk/portfolio-preload4.html

for en god ordens skyld ser det pt således ud (og jeg fatter altså stadig ikke, hvor fejlen ligger?!) grrr....

<div id="bg" style="width: 300px; height: 20px; background-color: white; border: 1px solid black;">
  <div id="bar" style="position: absolute; z-index: 4; width: 1px; height: 20px; background-color: #cccccc"></div>
  <div id="percent" style="margin: 0px auto; position: absolute; text-align: center; width: 300px;"><b>0%</b></div>
</div>
Avatar billede plazm Nybegynder
16. juli 2005 - 23:10 #13
nu mangler du z-index: 5 på percent og så fjern margin: på percent
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
16. juli 2005 - 23:14 #14
http://www.rkwonline.com/test/dk/portfolio-preload5.html

nu passer div'ne med hinanden, men teksten forsvinder stadig.
Jeg forstår ikke, hvorfor BAR'en overskriver PERCENT'en, når den har et lavere z-index end BAR'en...??
Avatar billede plazm Nybegynder
16. juli 2005 - 23:42 #15
Hov du har misset en ; efter z-index: 5
så det skal være
z-index: 5;
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
17. juli 2005 - 00:26 #16
ja; hov for s....! Nu læser man optællingen, men percent'en vil ikke holde sig indenfor bg'en..??

http://www.rkwonline.com/test/dk/portfolio-preload6.html
Avatar billede ronniwenzell Nybegynder
17. juli 2005 - 00:30 #17
jeg har prøvet at sætte percent'en med left: -100px; . også prøvet at sætte bar'en med text-align: left; da det godt kunne ligne en centrering og 300px derfra.
Intet resultat :¨(