Avatar billede diggerx Nybegynder
16. juli 2005 - 16:01 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Gyldige tegn i xlm/rss

Er der et sted man kan få et overblik over hvilke tegn der er gyldige i xlm/rss?
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2005 - 12:57 #1
Avatar billede diggerx Nybegynder
17. juli 2005 - 15:51 #2
Jeg kan nu ikke se en liste over gyldige tegn på den side????
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2005 - 16:49 #3
den indeholder en liste over alle valide tegn i XML hvilket er alle unicode
tegn (ca. 100000 forskellige) undtagen nogle ganske få kontrol karaketer
Avatar billede diggerx Nybegynder
17. juli 2005 - 17:48 #4
ok, men hvor er listen? Jeg kan alså stadigvæk ikke se nogen liste.

der en ikke godkendt karakter i denne her: http://bandlist.dk/rss_feed.asp og det må vel kunne slåes op et eller sted. ellers er man da helt fortabt når man får en fejlmedelelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2005 - 17:49 #5
[2]      Char      ::=      [#x1-#xD7FF] | [#xE000-#xFFFD] | [#x10000-#x10FFFF]    /* any Unicode character, excluding the surrogate blocks, FFFE, and FFFF. */
[2a]      RestrictedChar      ::=      [#x1-#x8] | [#xB-#xC] | [#xE-#x1F] | [#x7F-#x84] | [#x86-#x9F]

er en liste !
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2005 - 17:52 #6
jeg får en

XML Parsing Error: xml processing instruction not at start of external entity
Location: http://bandlist.dk/rss_feed.asp
Line Number 2, Column 1:<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>
^

fejl, hvilket mere lyder som om den linie er i linie 2 men skulle have været
linie 1
Avatar billede diggerx Nybegynder
17. juli 2005 - 18:15 #7
Det hjalp at rykke den øverst så virker det med de tre første nyheder. når jeg sætter det op til 10 nyheder så kommer problemet igen.

Nu siger du godt nok at det der er en liste, men hvordan slår jeg noget som helst op i den?? og når jeg har fundet den ugyldige karakter, hvordan kan jeg så se hvad jeg skal skrive istedet for??
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2005 - 18:17 #8
altså 'A' er x41 og den er i char listen og ikke i RestrictedChar listen
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2005 - 18:19 #9
iføge XMLSPY er http://bandlist.dk/rss_feed.asp wellformed XML !
Avatar billede diggerx Nybegynder
17. juli 2005 - 18:33 #10
hvis 'A' er x41, så er det da godt nok en svær liste at søge efter fejl i
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2005 - 19:29 #11
men som sagt kan jeg slet ikke se nogen ulovlige tegn i filen

hvordan får du en fejl ?
Avatar billede diggerx Nybegynder
17. juli 2005 - 19:33 #12
Hvor kommer A = x41 fra?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2005 - 19:35 #13
A er hexadecimal kode 41 i unicode (og i ASCII og i ISO-8859-1)
Avatar billede diggerx Nybegynder
17. juli 2005 - 21:46 #14
ok, nu kan jeg se den...

Jeg får fejlen i min asp parser. Den har ellers aldrig lavet nogen problemer
Avatar billede diggerx Nybegynder
18. juli 2005 - 19:58 #15
Arne -> Jeg tog en test version af xlmspy. Det tyder på at når den siger wellformed XML så mener den bare at tags'ne er i orden.

Der var en del karakterer som ikke var gyldige, og har lavet en lille funtion med en "rigtig" liste ;-)

function xlmchars(strinput)
    if strinput <> "" then
        CharList = "æ,ø,å,Æ,Ø,Å,è,é,’,ä,[,],ê,Ê,Ë,ë,Ä,Ö,ö,£,$"
        CharArray = split(CharList,",")
        for p =0 to ubound(CharArray)
        strinput = replace(strinput,CharArray(p),"&#"& asc(CharArray(p))&";")
        next
    end if
    strinput = replace(strinput,"""","&quot;")
    xlmchars = strinput
end function

Hvis der er nogen der kender flere karakterer der skal med, så skriv dem ind, sp vi undgår senere overaskelser og læg nogen svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2005 - 20:11 #16
ÆØÅ er da helt valide tegn i XML !?!?
Avatar billede diggerx Nybegynder
18. juli 2005 - 20:41 #17
Det ved jeg ikke, men jeg kunne ikke få lov at læse dem. Det hjalp at lave dem om..
Avatar billede diggerx Nybegynder
18. juli 2005 - 21:48 #18
Jeg tror at det er når manbruger Server.CreateObject("MSXML2.ServerXMLHTTP")  at den ikke accepterer så mange tegn....
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2005 - 21:56 #19
se det kan sagtens tænkes

men måske kan du også løse problemet ved at opgradere

(version 2 er vist lidt gammel !)
Avatar billede diggerx Nybegynder
18. juli 2005 - 22:16 #20
Jo, jeg går også udfra at må være et problem der bliver løst med opgradering.

Men jeg tror aligevel jeg holder mig til den version. Det er jo meningen at scriptet skal spredes til alverdens hjmmesider (hvis jeg kan komme til det ;-) og der kan jeg nok ikke gå ud fra at de er mere opdaterede end jeg er.
Avatar billede diggerx Nybegynder
15. august 2005 - 14:40 #21
arne - skal vi ikke have lukket den her? læg et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2005 - 14:41 #22
ok