Avatar billede rtfm_now Nybegynder
16. juli 2005 - 14:09 Der er 3 kommentarer

Simpelt factory i c++

Hej

Jeg leder efter en simpel Factory tutorial til c++, men kan ikke rigtig finde en.

Har arbejdet med factory i php, og lidt java, men c++ lader til at være en del anderledes, så hvis nogen kunne lave en extrem simpel factory, som kodeeksempel, ville det være rart.

På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juli 2005 - 22:00 #1
Abstract Factory pattern eller Factory Method pattern ?

GoF bogen bruger eksempler i C++ så der er sikkert ikke noget bedre end den.

Googling finder bl.a.:

http://www.vico.org/pages/PatronsDisseny/Pattern%20Abstract%20Factory/
http://gsraj.tripod.com/design/creational/factory/factory.html
Avatar billede amma Nybegynder
21. juli 2005 - 19:36 #2
Du bør bemærke at en 'Factory' bare er en 'pattern'. Hvordan denne pattern bliver implementeret er op til den enkelte. Men lige-ud-af-hovedet:

struct CFactory
{

  struct SEntry
  {
    int  m_ID;
    void* (*m_pCreator)();
  }

  void Add( const SEntry& _entry)
  {
    /// test om entriet allerede eksisterer

    /// Gem nyt entry
    m_Entries.push_back( _entry );
  }

  template <class __Type>
  __Type* GetNew( int _id)
  {
    std::vector<SEntry>::iterator i = Find i vector;
    return reinterpret_cast< __Type* >(  (*i).m_pCreator  );
  }

std::vector<SEntry> m_Entries;
};

'CFactory' er nu en fuldblodig, og så simpel som mulig, factory.

For at 'adde' typer, bruger du 'Add' funktionen ala:

struct SMinKlasseDerSkalKunneLavesIEnFactory
{
  static void* GetNew()
  {
    return new SMinKlasseDerSkalKunneLavesIEnFactory;
  }
};

void Test()
{
  CFactory factory;

  /// Add et nyt entry
  CFactory::SEntry entry;
  entry.m_ID = 234324; /// eller et andet unikt id du selv finder på
  entry.m_pCreator = &SMinKlasseDerSkalKunneLavesIEnFactory::GetNew;
  factory.Add( entry );

  /// At lave objekter er nu så simpelt som ...
  SMinKlasseDerSkalKunneLavesIEnFactory* pNytObjektLavetAfFactory = factory.GetNew<SMinKlasseDerSkalKunneLavesIEnFactory>( 234324 );
}

Værsgo ... skriv endelig hvis der er noget, du ikke forstår ... og igen, det her er lavet 100% fra hovedet. Men princippet er helt korrekt.

Mvh.
Asger
Avatar billede bertelbrander Praktikant
23. juli 2005 - 20:08 #3