Avatar billede brilleabe Nybegynder
14. juli 2005 - 17:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Find værdi som optræder flest gange

Hej alle,

Jeg har et simpelt spørgsmål - tror jeg nok ;-)

Jeg har en kolonne med ca 20 rækker med forskellige tekststrenge. Jeg vil gerne have en formel som retunere den tekststreng som optræder flest gange i kolonnen.

Er der nogen som har et bud?

/Brille
Avatar billede tobler Nybegynder
15. juli 2005 - 11:34 #1
Prøv med: =COUNTIF(A$1:A$20;A1) eller på dansk: =TÆL.HVIS(A$1:A$20;A1), denne formel kopieres ind i celle B1, og derefter kopieres den til cellerne B2 til B20.
Avatar billede janvogt Praktikant
15. juli 2005 - 16:32 #2
Den var ikke helt så nem, som det umiddelbart lyder, men denne skulle virke:
=INDEKS(Kol_B;SAMMENLIGN(MAKS(TÆL.HVIS(Kol_B;Kol_B));TÆL.HVIS(Kol_B;Kol_B);0))

Bemærk, at dit dataområde skal navngives "Kol_B".
Bemærk også, at formlen er en array-formel, som skal "afleveres" med CTRL+SHIFT+ENTER.
Avatar billede tobler Nybegynder
15. juli 2005 - 16:38 #3
---> janvogt, smart lille "ting";-)
Avatar billede janvogt Praktikant
15. juli 2005 - 16:48 #4
Jep, hvis man kan gennemskue den :-)
Tænk, at et så enkelt spørgsmål kan være så kompliceret.
Jeg tror næppe der er en nemmere løsning.
Avatar billede tobler Nybegynder
15. juli 2005 - 16:50 #5
Jeg har også smidt den ind i min tipsbog!
Avatar billede brilleabe Nybegynder
19. juli 2005 - 08:25 #6
Hej Jan,

Det var åbenbart ikke så simpelt som jeg trode ;-) Godt der er nogen kloge hoveder som dig der kan hjælpe.

jeg bruger en engelsk version af excel og jeg har lidt problemer med oversættelsen, så hvis du har et bud på funktionernes navne så skal jeg nok selv sætte det sammen.

/Brille
Avatar billede brilleabe Nybegynder
19. juli 2005 - 08:46 #7
helt konkret er det SAMMENLIGN som jeg har problemer med. Jeg regner med at TÆL.HVIS svare til COUNTIF.
Avatar billede tobler Nybegynder
19. juli 2005 - 18:27 #8
På engelsk skal den se sådan ud:
=INDEX(Kol_B;MATCH(MAX(COUNTIF(Kol_B;Kol_B));COUNTIF(Kol_B;Kol_B);0))
Avatar billede brilleabe Nybegynder
21. juli 2005 - 20:09 #9
Hej Tobler,

Tak for det, sammenlign er naturligvis match!

Nu er formlen tastet - og det virker.

/brille